‘Grootste uitdaging is om klanten vaker te laten wassen’

Abonnementswassen kan zorgen voor een flinke groei van het jaarlijkse aantal wasbeurten, zegt Erik Stern in Tank- en CarwashProTV. Stern is binnen de Bovag teamleider branchemanagers. We spraken hem over de ontwikkelingen in de carwashsector.

Hoe zijn de eerste zes maanden geweest voor de carwashbrance?
We houden geen omzetcijfers bij, maar we hebben natuurlijk wel veel contact met de leden. Afgelopen maandag was er toevallig weer sinds lange tijd een branche-barbecue met een select carwashgezelschap. Wat wij meekrijgen van de leden is dat de eerste zes maanden niet uitgesproken goed of slecht zijn geweest. De resultaten zijn altijd sterk weersafhankelijk. Bij zonnig of juist winters week staan de auto’s rijendik op zaterdag en bij stabieler weer is het rustiger.

Heeft corona nog impact gehad?
Het heeft zeker wel impact gehad, maar carwashes mochten steeds openblijven tijdens de lockdowns. Autowasbedrijven viel onder reparatie en onderhoud van voertuigen en dat werd gezien als noodzakelijk. In het coronaprotocol hebben we wel afspraken gemaakt over wat wel en niet kan in de carwash en daar is het bewaren van afstand tot elkaar een punt. Het gevolg was dat er wel stofzuigpleinen voor de helft werden afgesloten.

Was er bijvoorbeeld ook terughoudendheid in investeringen door onzekerheid rondom corona?
Ik denk dat het meevalt. in Nederland is er volop gebouwd en verbouwd in de carwashsector. Maar als je net voor een grote investering stond aan het begin van de crisis vorig jaar, dan zal je dat wellicht hebben willen uitstellen.

Welke ontwikkelingen zie je nu op de Nederlandse carwashmarkt?
We zien veel dat het interieur erbij gepakt wordt. Dat is met een interieurbaan, een vip-behandeling of een aparte parkeerplaats of ruimte waar aandacht is voor het interieur. Ook wordt er geëxperimenteerd met abonnementswassen en met onbeperkt wassen.

Zie je buitenlandse ontwikkelingen zich vertalen naar hier, zoals onbemand wassen en express locaties?
Je ziet zeker aspecten terugkomen, vooral op het gebied van digitalisering. Denk aan wassen op kenteken, snel door een slagboom gaan, abonnementswassen. Abonnementen zoals voor Netflix of wat voor dienst dan ook, worden steeds normaler. Die ontwikkeling sijpelt door naar de carwash en wordt steeds normaler.

Er zijn veel berichten over groei in de sector. Er komen nieuwe locaties bij zoals van Loogman. Vaak zijn de nieuwbouwprojecten waspaleizen met tunnels en interieurbanden. Hoeveel ruimte is er nog voor groei in Nederland?
Zolang er gebouwd, wordt is er groei. De partijen die een dergelijke locatie bouwen hebben echt wel onderzocht wat de mogelijkheden zijn. Bovag publiceert eens in de zoveel tijd cijfers rondom wassen. Dat is ruwe data, onder meer informatie over hoe vaak er wordt gewassen per wasmethodiek. Er is wel ruimte in Nederland, maar de grootste uitdaging is vooral om klant váker te laten wassen. Als we met z’n allen één keer vaker per jaar gaan wassen, dan denk ik dat heel veel ondernemers erg tevreden zijn. In Amerika komen klanten soms drie keer per maand, dankzij de abonnementsvormen zit er groei in de frequenties.

Naast de waspaleizen zie je op de NL markt vooral carwashes bij tankstations, vaak is dat een rollover of wasbox. Hoe relevant zijn die locaties nog als het opschalen doorzet?
Er blijft altijd een markt voor, dat blijkt ook uit consumentenonderzoek. Je hebt thuiswassers, mensen die naar een wasbox gaan of die juist kiezen voor een wasstraat of rollover. Bij tankstations zie je de ontwikkeling, er wordt geregeld vernieuwd, de machines worden gedigitaliseerd, je ziet smart wassen en onbemand wassen. Die groep blijft relevant.

Aan de Nationale Autowasdag deden veel bedrijven mee. Wat zijn de cijfers?
Inmiddels is duidelijk dat er 28.617 euro is opgehaald door de 119 deelnemende bedrijven. Een record.

Wat voor acties zijn er rondom de Autowasdag opgezet?
De stichting Muziekids is natuurlijk erg gelieerd aan muziek, dus hun ambassadeurs zitten in de hoek van muziek. Kenny B heeft een carwashliedje opgenomen op de melodie van Kleine Wasjes Grote Wasjes. Guus Meeuwis heeft een filmpje ingesproken, ook Roel van Velzen, Typhoon en Giel van Beelen hebben opgeroepen om te wassen of anders om gewoon met een Tikkie geld over te maken. Er is landelijk heel veel aandacht voor geweest. Mooi dat we de stichting hebben geholpen in de picture te komen.

Bovag heeft twee momenten in het jaar dat wassen landelijk onder de aandacht wordt gebracht: deze dag en tijdens de Winterwasweken. Is het nodig om wassen onder de aandacht te brengen bij de consument?
Ik denk dat het goed is om aandacht te geven aan auto’s wassen. Als je naar de cijfers kijkt is er nog steeds 10 procent van de mensen die de auto nooit wast. Dat zijn 800.000 tot 900.000 auto’s. En zo’n 30 procent van de autobezitters wast nog thuis. Met dat in gedachte is het dus belangrijk om de carwash onder de aandacht te brengen. Plus alle voordelen van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid.

Is Bovag ook bezig met uitdragen van boodschap dat regelmatig wassen in de wasstraat beter is voor onderhoud en versus zelf wassen – in plaats van twee keer per jaar een wasbeurt promoten?
We proberen dat inderdaad constant te doen. En de leden zijn hier natuurlijk ook zelf mee bezig. Het is redelijk uniek dat we als Bovag jaarlijks een hele maand ervoor uittrekken om de wasboodschap over te brengen, tijdens de WinterWasWeken. Hopelijk sijpelt deze actie van de Autowasdag ook nog lange tijd door.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Grootste uitdaging is om klanten vaker te laten wassen’ | CarwashPro

‘Grootste uitdaging is om klanten vaker te laten wassen’

Abonnementswassen kan zorgen voor een flinke groei van het jaarlijkse aantal wasbeurten, zegt Erik Stern in Tank- en CarwashProTV. Stern is binnen de Bovag teamleider branchemanagers. We spraken hem over de ontwikkelingen in de carwashsector.

Hoe zijn de eerste zes maanden geweest voor de carwashbrance?
We houden geen omzetcijfers bij, maar we hebben natuurlijk wel veel contact met de leden. Afgelopen maandag was er toevallig weer sinds lange tijd een branche-barbecue met een select carwashgezelschap. Wat wij meekrijgen van de leden is dat de eerste zes maanden niet uitgesproken goed of slecht zijn geweest. De resultaten zijn altijd sterk weersafhankelijk. Bij zonnig of juist winters week staan de auto’s rijendik op zaterdag en bij stabieler weer is het rustiger.

Heeft corona nog impact gehad?
Het heeft zeker wel impact gehad, maar carwashes mochten steeds openblijven tijdens de lockdowns. Autowasbedrijven viel onder reparatie en onderhoud van voertuigen en dat werd gezien als noodzakelijk. In het coronaprotocol hebben we wel afspraken gemaakt over wat wel en niet kan in de carwash en daar is het bewaren van afstand tot elkaar een punt. Het gevolg was dat er wel stofzuigpleinen voor de helft werden afgesloten.

Was er bijvoorbeeld ook terughoudendheid in investeringen door onzekerheid rondom corona?
Ik denk dat het meevalt. in Nederland is er volop gebouwd en verbouwd in de carwashsector. Maar als je net voor een grote investering stond aan het begin van de crisis vorig jaar, dan zal je dat wellicht hebben willen uitstellen.

Welke ontwikkelingen zie je nu op de Nederlandse carwashmarkt?
We zien veel dat het interieur erbij gepakt wordt. Dat is met een interieurbaan, een vip-behandeling of een aparte parkeerplaats of ruimte waar aandacht is voor het interieur. Ook wordt er geëxperimenteerd met abonnementswassen en met onbeperkt wassen.

Zie je buitenlandse ontwikkelingen zich vertalen naar hier, zoals onbemand wassen en express locaties?
Je ziet zeker aspecten terugkomen, vooral op het gebied van digitalisering. Denk aan wassen op kenteken, snel door een slagboom gaan, abonnementswassen. Abonnementen zoals voor Netflix of wat voor dienst dan ook, worden steeds normaler. Die ontwikkeling sijpelt door naar de carwash en wordt steeds normaler.

Er zijn veel berichten over groei in de sector. Er komen nieuwe locaties bij zoals van Loogman. Vaak zijn de nieuwbouwprojecten waspaleizen met tunnels en interieurbanden. Hoeveel ruimte is er nog voor groei in Nederland?
Zolang er gebouwd, wordt is er groei. De partijen die een dergelijke locatie bouwen hebben echt wel onderzocht wat de mogelijkheden zijn. Bovag publiceert eens in de zoveel tijd cijfers rondom wassen. Dat is ruwe data, onder meer informatie over hoe vaak er wordt gewassen per wasmethodiek. Er is wel ruimte in Nederland, maar de grootste uitdaging is vooral om klant váker te laten wassen. Als we met z’n allen één keer vaker per jaar gaan wassen, dan denk ik dat heel veel ondernemers erg tevreden zijn. In Amerika komen klanten soms drie keer per maand, dankzij de abonnementsvormen zit er groei in de frequenties.

Naast de waspaleizen zie je op de NL markt vooral carwashes bij tankstations, vaak is dat een rollover of wasbox. Hoe relevant zijn die locaties nog als het opschalen doorzet?
Er blijft altijd een markt voor, dat blijkt ook uit consumentenonderzoek. Je hebt thuiswassers, mensen die naar een wasbox gaan of die juist kiezen voor een wasstraat of rollover. Bij tankstations zie je de ontwikkeling, er wordt geregeld vernieuwd, de machines worden gedigitaliseerd, je ziet smart wassen en onbemand wassen. Die groep blijft relevant.

Aan de Nationale Autowasdag deden veel bedrijven mee. Wat zijn de cijfers?
Inmiddels is duidelijk dat er 28.617 euro is opgehaald door de 119 deelnemende bedrijven. Een record.

Wat voor acties zijn er rondom de Autowasdag opgezet?
De stichting Muziekids is natuurlijk erg gelieerd aan muziek, dus hun ambassadeurs zitten in de hoek van muziek. Kenny B heeft een carwashliedje opgenomen op de melodie van Kleine Wasjes Grote Wasjes. Guus Meeuwis heeft een filmpje ingesproken, ook Roel van Velzen, Typhoon en Giel van Beelen hebben opgeroepen om te wassen of anders om gewoon met een Tikkie geld over te maken. Er is landelijk heel veel aandacht voor geweest. Mooi dat we de stichting hebben geholpen in de picture te komen.

Bovag heeft twee momenten in het jaar dat wassen landelijk onder de aandacht wordt gebracht: deze dag en tijdens de Winterwasweken. Is het nodig om wassen onder de aandacht te brengen bij de consument?
Ik denk dat het goed is om aandacht te geven aan auto’s wassen. Als je naar de cijfers kijkt is er nog steeds 10 procent van de mensen die de auto nooit wast. Dat zijn 800.000 tot 900.000 auto’s. En zo’n 30 procent van de autobezitters wast nog thuis. Met dat in gedachte is het dus belangrijk om de carwash onder de aandacht te brengen. Plus alle voordelen van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid.

Is Bovag ook bezig met uitdragen van boodschap dat regelmatig wassen in de wasstraat beter is voor onderhoud en versus zelf wassen – in plaats van twee keer per jaar een wasbeurt promoten?
We proberen dat inderdaad constant te doen. En de leden zijn hier natuurlijk ook zelf mee bezig. Het is redelijk uniek dat we als Bovag jaarlijks een hele maand ervoor uittrekken om de wasboodschap over te brengen, tijdens de WinterWasWeken. Hopelijk sijpelt deze actie van de Autowasdag ook nog lange tijd door.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.