Mr. Glow in Wassenaar wast golfballen in de carwash

Een bezoekje aan het Shell-tankstation plus Mr. Glow Carwash moet memorabel zijn, vindt eigenaar Junior Strous. En memorabel is het. Je kunt in Wassenaar terecht voor koffie of een broodje besprenkelt met bladgoud, voor het spotten van dure auto’s of voor een zakje gebruikte golfballen die zijn gewassen in de wasstraat. Binnenkort komen er bovendien vijf wasboxen mét laadpalen bij. 

Toen de 35-jarige Junior Strous afgelopen winter op het strand van Aruba lag, bedacht hij een nieuw shopconcept. Zijn Shell-tankstation plus Mr. Glow Carwash in Wassenaar moeten een plek zijn waar klanten niet zomaar vertrekken zonder er ooit nog eens aan terug te denken. Onlangs opende hij het eerste Grand Café De Paris.

Om het nieuwe shopconcept te realiseren moest eerst de vloer worden aangepakt. Die taak kreeg Mesa Coatings. Na sluitingstijd werd er geschuurd, een primerlaag aangebracht en een nieuwe vloer met antislip gelegd. De foto’s vind je onderaan dit artikel.

Luxe dingen

Met een modern en strak design kon de volgende stap gezet worden: het opzetten van de bakery. Strous kocht snelle Duitse koffiemachines, sinds 1 maart wordt er al koffie geschonken. De ondernemer nam een chefkok aan met wie hij een menu passend bij de locatie samenstelde. Daarop staan simpele broodjes kaas en ham, maar ook sandwiches met kingkrabsalade, ganzenlever en echte truffel. Luxe dingen die bij Wassenaar passen. “We zijn het concept nu aan het finetunen”, vertelt Strous.

Bladgoud

Een van de luxe toevoegingen is bladgoud. Strous: “als je bij een tankstation een broodje haalt, heeft nooit iemand het nog over dat broodje. Het is nooit een gespreksstarter, maar hier wel. We bieden voor vijf euro extra namelijk een laagje bladgoud aan. Dat zijn natuurlijk niet de hardlopers, maar de mensen komen er wel voor.”

Strous, die zelf overigens geen gouden sieraden draagt, kwam op het idee toen hij op Aruba een dessert bestelde en daar vlokjes goud overheen kreeg. Hoewel het nergens naar smaakt, is de Wassenaarder erg trots op het aanbod in de bakery. “In koffie zit veel geld en hoge marges. In de laatste honderd jaar zijn er geen innovaties op koffiegebied geweest. Je staat bij de Starbucks nog steeds vijf minuten te wachten. Koffie is dus een customer experience, met die hele machine, het aftoppen en de herrie. Voor 80 procent gaat het om de ervaring.

Instagrammable bakkie koffie

We zitten in Wassenaar, dus ik dacht: wat is nou de beste koffie? Toen dacht ik: cappuccino met bladgoud erop. Het maakt de cappuccino ook nog eens direct ‘instagrammable’. Niemand, want daar gaat het deels om, post een foto van een koffie bij het tankstation, maar hier wel.”

Hoewel de ondernemer ook zelf ruim 11.000 volgers heeft op Instagram, is hij naar eigen zeggen niet zo goed in het bijhouden van zijn sociale media. Er is namelijk een nieuwe tak van sport bijgekomen met platforms als Instagram en Facebook, stelt hij. Broodjes en koffie met goud maken het daarom makkelijker om ‘je message te sharen’. “Klanten doen dat namelijk voor je.”

Golfballen

Naast het bladgoud is er nog iets waarvoor de klanten naar het Shell-tankstation in Wassenaar komen. Golfballen en luxe auto’s. Wassenaar heeft meerdere golfbanen, waar jaarlijks grote hoeveelheden ballen in het water worden geslagen. Strous koopt de vieze ballen weer op, reinigt ze in de wasstraat met zijn chemie en maakt er netjes van met een mix van dure en goedkope ballen. “Net als een zakje knikkers van vroeger. Het is ook wel iets Wassenaars, denk ik”, lacht hij.

Auto’s spotten

Bovendien komen er dagelijks carspotters van heinde en verre naar het tankstation om daar te kijken. Niet alleen naar de Lamborghini’s en Ferrari’s die komen tanken, ook naar de zeldzame sportwagen die Strous zelf opknapt. Dat is niet zonder reden. Voordat hij de tankstationwereld inging, verdiende hij zijn brood als professioneel autocoureur. In de Amerikaanse IndyCar had Strous zijn eigen raceteam. Een ervaring die hem nu nog steeds goed van pas komt in de sector, zeker op het voorterrein waar wasboxen, een wasstraat en een groot stofzuigerplein te vinden zijn. “Het autoracen was heel technisch, dat geldt voor de wasboxen ook. Ik ben zelf erg technisch omdat ik in mijn raceteams allerlei dingen uit elkaar moest halen. De wasstraat bijvoorbeeld is ook puur techniek. De leerschool die het autoracen was tussen 1996 en 2011 heeft me goed voorbereid op de autobranche. We zijn hier ook de hele dag met auto’s bezig.“

Blijvende resultaten

Hoewel de oud-coureur meerdere overwinningen en kampioenschappen op zijn naam schreef en steeds weer vol passie achter het stuur kroop, vindt hij zijn huidige baan niet minder leuk. Integendeel. “Ik vind dit eigenlijk leuker, want bij het autoracen stak je er zo veel effort in. Dag en nacht aan het trainen en alleen maar met sponsoren bezig. Dan betaalt iemand niet en heb je een toestand. En met autoracen begon je ieder jaar opnieuw. Dan had je gewonnen en dan begint het seizoen weer van vooraf aan. Terwijl alles wat ik hier teken, maak en onderneem, dat staat en het blijft. Daar bouw je op door. Hier ben je ook dag en nacht mee bezig, maar je mooie resultaat blijft staan.”

Stofzuigen en laden

Die investeringen blijft Strous voorlopig ook nog doen, want hij wil binnenkort beginnen met de bouw van ‘s werelds meest uitgebreide wasboxen. Vijf stuks om precies te zijn. Het is de bedoeling dat daar laadpalen in komen te staan, je er kan stofzuigen, de bandenspanning doen en bijvoorbeeld het koelwater en de ruitenwisservloeistof bijvullen, want ‘daar kan altijd nog een topje bij.’ Ook komt er een nieuw stofzuigerplein.

Een eigen Strous-tankstation volgt misschien later, want de ondernemer verlengde onlangs zijn contract met Shell voor nog eens vijf jaar. “Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst mijn eigen benzinemerk neerzet.”

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.