Loogman: “Doorgroeien naar 180.000 wasbeurten nodig voor gezonde interieurbaan” 

Hoeveel wassingen moet je doen om de investering in een binnenreinigingsbaan te rechtvaardigen? En hoeveel arbeid heb je nodig? Ger Loogman van de Loogman Groep rekent het voor, op basis van eigen ervaring. 

De Loogman Groep heeft acht carwashlocaties. Bij drie daarvan is binnenreiniging onderdeel van het programma. De investering in een interieurbaan is fors en de winst voor de carwash zit in een toename van het aantal wassingen en niet zozeer in het binnenreinigen zelf, legt eigenaar Ger Loogman uit. Om “gelukkig te worden” moeten de mogelijkheden daar zijn om door te kunnen groeien naar 180.000 wassingen op jaarbasis. “Wij ondervinden daarom aan den lijve dat binnenreiniging alleen is weggelegd voor de echt grote locaties”, zegt Ger. De ondernemer wil een en ander toelichten op de noodzakelijke cijfers om de investering de moeite waard te laten zijn.

Fantastische realisaties

“Je ziet nu veel concepten en banen ontstaan en daar zitten fantastische realisaties bij. Mijn complimenten aan Lex Peters voor de interieurcarrousel in Arnhem.” Loogman ziet dat de interieurbaan toeneemt aan populariteit. “Er ontstaat langzaamaan een beeld dat een carwash niet compleet is zonder. Toch denk ik dat je je goed moet afvragen of die overweging realistisch en verstandig is.”

De Loogman Groep rondde recent de verbouwing bij de vestiging in Rotterdam af. Daar vind je nu onder meer een dubbele wasstraat, interieurbaan en een indoor stofzuigerplein. “Ondanks dat we acht locaties hebben die allemaal onmiskenbaar Loogman zijn, worden ze allemaal individueel bekeken”, vertelt Ger Loogman.

Kostenposten

Loogman noemt een interieurbaan een bedrijf binnen je bedrijf. “In Rotterdam zijn we bijvoorbeeld zeven dagen in de week open, 12 uur per dag. En je hebt gemiddeld zes mensen aan de baan staan. Dan heb je het over 26.000 tot 30.000 uur arbeid toevoegen, dat zijn bijna 15 fte. Een enorme kostenpost.”

Bij Loogman wordt binnenreiniging in combinatie met een wasbeurt aangeboden. Rond de 25 procent van de wasklanten kiest ook voor de interieurbaan. “Op een goede dag is dat misschien 30 procent.”

Winst zit in wasbeurten

De winst van een interieurbaan zit in de wasbeurten, rekent Loogman voor. “Dat betekent dat het aantal wassingen moet stijgen. Om tot hetzelfde rendement te komen moet je zo’n 35.000 tot 40.000 auto’s per jaar méér gaan wassen. Voor winst moet het aantal nog verder omhoog. “Het betekent dat je naar ons idee moet kunnen doorgroeien naar 180.000 wassingen om uiteindelijk gelukkig te worden.”

Om tot dat hoge aantal wasbeurten per jaar te komen, moet een locatie dus wel de ruimte hebben. Loogman: “Denk aan een dubbele wasstraat en dat moet passen bij het waspotentieel van de regio. En laten we eerlijk zijn: het is in de huidige tijd niet makkelijk om 15 fte’s, wat veelal neer komt op zo’n 20 tot 25 extra medewerkers, te vinden en te binden voor de job. Dat kost ook nog eens extra tijd en energie. Misschien is een mooie, functionele en kwalitatief sterke wasstraat zonder binnenreiniging, soms zo gek nog niet.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Loogman: “Doorgroeien naar 180.000 wasbeurten nodig voor gezonde interieurbaan” | CarwashPro

Loogman: “Doorgroeien naar 180.000 wasbeurten nodig voor gezonde interieurbaan” 

Hoeveel wassingen moet je doen om de investering in een binnenreinigingsbaan te rechtvaardigen? En hoeveel arbeid heb je nodig? Ger Loogman van de Loogman Groep rekent het voor, op basis van eigen ervaring. 

De Loogman Groep heeft acht carwashlocaties. Bij drie daarvan is binnenreiniging onderdeel van het programma. De investering in een interieurbaan is fors en de winst voor de carwash zit in een toename van het aantal wassingen en niet zozeer in het binnenreinigen zelf, legt eigenaar Ger Loogman uit. Om “gelukkig te worden” moeten de mogelijkheden daar zijn om door te kunnen groeien naar 180.000 wassingen op jaarbasis. “Wij ondervinden daarom aan den lijve dat binnenreiniging alleen is weggelegd voor de echt grote locaties”, zegt Ger. De ondernemer wil een en ander toelichten op de noodzakelijke cijfers om de investering de moeite waard te laten zijn.

Fantastische realisaties

“Je ziet nu veel concepten en banen ontstaan en daar zitten fantastische realisaties bij. Mijn complimenten aan Lex Peters voor de interieurcarrousel in Arnhem.” Loogman ziet dat de interieurbaan toeneemt aan populariteit. “Er ontstaat langzaamaan een beeld dat een carwash niet compleet is zonder. Toch denk ik dat je je goed moet afvragen of die overweging realistisch en verstandig is.”

De Loogman Groep rondde recent de verbouwing bij de vestiging in Rotterdam af. Daar vind je nu onder meer een dubbele wasstraat, interieurbaan en een indoor stofzuigerplein. “Ondanks dat we acht locaties hebben die allemaal onmiskenbaar Loogman zijn, worden ze allemaal individueel bekeken”, vertelt Ger Loogman.

Kostenposten

Loogman noemt een interieurbaan een bedrijf binnen je bedrijf. “In Rotterdam zijn we bijvoorbeeld zeven dagen in de week open, 12 uur per dag. En je hebt gemiddeld zes mensen aan de baan staan. Dan heb je het over 26.000 tot 30.000 uur arbeid toevoegen, dat zijn bijna 15 fte. Een enorme kostenpost.”

Bij Loogman wordt binnenreiniging in combinatie met een wasbeurt aangeboden. Rond de 25 procent van de wasklanten kiest ook voor de interieurbaan. “Op een goede dag is dat misschien 30 procent.”

Winst zit in wasbeurten

De winst van een interieurbaan zit in de wasbeurten, rekent Loogman voor. “Dat betekent dat het aantal wassingen moet stijgen. Om tot hetzelfde rendement te komen moet je zo’n 35.000 tot 40.000 auto’s per jaar méér gaan wassen. Voor winst moet het aantal nog verder omhoog. “Het betekent dat je naar ons idee moet kunnen doorgroeien naar 180.000 wassingen om uiteindelijk gelukkig te worden.”

Om tot dat hoge aantal wasbeurten per jaar te komen, moet een locatie dus wel de ruimte hebben. Loogman: “Denk aan een dubbele wasstraat en dat moet passen bij het waspotentieel van de regio. En laten we eerlijk zijn: het is in de huidige tijd niet makkelijk om 15 fte’s, wat veelal neer komt op zo’n 20 tot 25 extra medewerkers, te vinden en te binden voor de job. Dat kost ook nog eens extra tijd en energie. Misschien is een mooie, functionele en kwalitatief sterke wasstraat zonder binnenreiniging, soms zo gek nog niet.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.