Wat leveren wasacties voor het goede doel op?

Tweederde van de carwashsector wast wel eens voor het goede doel. Leveren die acties zakelijk gezien ook iets op? Volgens ondernemer Willem Goedhart van Carwashplus in Haarlem draait een wasactie voor het goede doel vooral om het ‘positieve gevoel’. 

Voorbeelden van carwash die een goed doel sponsoren zijn er genoeg te vinden. Zo sponsort de wasstraat van Gert Lokhorst in Elburg de Veluwse wensambulance. Deze stichting helpt terminale patiënten met het vervoer naar een plek waar ze nog een laatste keer naartoe willen. De carwash sponsort het wassen van de ambulances in de wasbox en is lid van ‘de Vrienden van de Veluwse Wens Ambulance’. Gevraagd naar het hoe en waarom van de ondersteuning van dit goede doel, zegt Lokhorst van Autowas Elburg vooral bij te dragen vanuit een warm hart, omdat het zakelijk gezien weinig oplevert.

Marketingbureau One4Marketing denkt daar anders over. In een blog zetten ze uiteen waarom het belangrijk is om als bedrijf goede doelen te steunen. Consumenten komen namelijk liever bij een bedrijf dat een goed doel steunt. Volgens het marketingbureau vindt maar liefst 83 procent van de consumenten het ondersteunen goede doelen belangrijk. De daden van een bedrijf zijn bepalend, niet het beleid.

Mocht je als carwash een actie hebben, vertel daar dan vooral over op de eigen website en social media, is het advies.

Landelijke actie

CarwashPro onderzocht met een poll in hoeverre carwashes wel eens meedoen met een wasactie voor het goede doel. Aanleiding voor de poll was de Nationale Autowasdag van de Bovag begin juli. Uit de poll blijkt dat tweederde van de sector zich inzet voor een goed doel.

Carwashplus in Haarlem is een van de 129 autowasbedrijven die meedeed met de Nationale Autowasdag in juli. Tijdens deze dag ging van elke wasbeurt 1 euro naar de Stichting Muziekids, zij ondersteunen kinderen die langere tijd in het ziekenhuis liggen. De Nationale Autowasdag is misschien wel de grootste wasactie voor het goede doel binnen de carwashsector. Gezamenlijk haalden de 129 carwashes 28.617 euro op.

Positief gevoel

Eigenaar Willem Goedhart van CarwashPlus zegt dat het een actie zakelijk gezien niet direct iets oplevert. Toch zet hij de carwash weer even op de kaart. “Het is gewoon heel positief. Ik denk dat klanten daar een positief gevoel aan overhouden. Maar vandaag gaat het puur om de stichting.”

Ruchtbaarheid

De Nationale Autowasdag is een grote landelijke actie, maar carwashes zetten zich daarnaast vooral op kleinere schaal in. En de voorbeelden zijn legio: Autopoetsbedrijf Van Leeuwen waste auto’s voor de voedselbank, Carwash Ermelo zamelde geld in voor de lokale voetbalclub, bij Matz Carwash in Deventer mochten zorgmedewerkers in lockdowntijd gratis wassen. Ten minste, dit zijn de voorbeelden die relatief makkelijk te vinden zijn in een online speurtocht naar wasacties voor het goede doel. Met de kennis in het achterhoofd dat een consument bij voorkeur z’n geld uitgeeft bij een bedrijf waar hij zich goed bij voelt, is het voor carwashes de overweging waard om regelmatig voor een goed doel te wassen én om daar vooral ook een beetje ruchtbaarheid aan te geven.

Zet jouw carwash zich in voor een goed doel?

  • Ja (62.5%)
  • Nee (37.5%)

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.