Lex Peters van ANAC: ‘Binnenreiniging is toevoeging op wasstraat’

De interieurcarrousel bij de carwash in Arnhem is voor ANAC de nieuwe standaard in binnenreiniging. Ondernemer Lex Peters noemt de baan compact, overzichtelijk en een attractie voor de klant. De werkzaamheden zijn niet anders dan op een lineaire baan.

Eind juli ging de interieurcarrousel van ANAC in Arnhem Overmaat draaien. En met succes. Lex Peters van de carwashketen noemt de carrousel nu al de nieuwe standaard voor binnenreiniging. Hij is al bezig met de volgende draaimolen, media 2022 moet bij de ANAC vestiging in Den Bosch de binnenreiniging open gaan.
Een rondje op de carrousel duurt zo’n 8 tot 10 minuten. Op de band zijn acht posities. “De auto komt binnen en rijdt de cirkel op en als ie driekwart rond is, rijdt ie er weer af”, legt Peters uit in een interview met CarwashProTV. “In de tussentijd maken we de ramen schoon, het dashboard, deursponningen, zuigen de auto uit en we maken de kofferbak schoon.”

Technische details

De carrousel heeft een diameter van 20 meter, de buitenwand is 63 meter. Op de cirkel zijn acht plekken, één daarvan is nodig om op en af te rijden. “Het is redelijk compact en overzichtelijk voor de klant”, zegt Peters. Binnen de cirkel van 20 meter ligt een bar, waar de klant terwijl de auto wordt schoongemaakt terecht kan voor koffie en thee. Die bar ligt iets hoger dan de auto, waardoor je de auto goed kunt zien en ook eroverheen kunt kijken.
De tijd die de medewerkers hebben om de auto schoon te maken is vergelijkbaar met een lineaire baan. Het werk is ook niet anders, het is alleen veel compacter. Peters: “dat geldt ook voor de klant. Die stapt uit en loopt naar het midden. Heel efficiënt.”

Het gebouw heeft rondom glas. “Het mooie daarvan is dat als je binnen zit je een mooie, perifere blik hebt, en als je buiten staat zie je wat er binnen gebeurt.” Voor Peters is dit de nieuwe manier van interieurreiniging. Hij heeft het systeem laten patenteren. Wie gebruik wil maken van de techniek, moet dus eerst bij ANAC aankloppen.

Veertig auto’s per uur

“Voor de medewerkers was de carrousel in eerste instantie nog wel even wennen. Hoe gebruik je de cirkel, hoe laat je ‘m draaien?” zegt Peters. Hij rekent voor: “Stel dat je 40 auto’s in een uur doet, dan heb je anderhalve minuut per auto. Maar eigenlijk wil je de cirkel niet steeds stopzetten om auto’s erop en eraf te laten rijden. Dat voldoet niet. Op de eerste dag hebben we dat gedaan, maar het ging met horten en stoten. Het mooiste is als de cirkel gelijkmatig blijft draaien. Dat voelt heel prettig aan.”

Auto’s rijden op hetzelfde punt van de cirkel erin en eruit. Langs die route zit een elektronisch lint. Wanneer een auto langer dan zes seconden stilstaat, stopt de cirkel met draaien. “Je hebt zes seconden om naar binnen te rijden, dat is wandeltempo. En stel dat het langer duurt of er gebeurt iets raars, dan zijn die zes seconden meer dan genoeg tijd om bij te sturen.”

Doelstelling is buitenkant én binnenkant

Peters ziet bij voorkeur dat klanten de binnenreiniging combineren met een wasbeurt. “We zijn nu nog bezig met het proces om te bepalen hoe en wat. We hebben namelijk ook negen wasboxen. Wat als die klanten ook naar de carrousel willen? Wellicht dat we dan een ander bedrag ervoor vragen.” Het afrekenen voor de carrousel gebeurt nu bij de entree van de wasstraat.

De binnenreiniging moet worden gezien als een toevoeging op de wasstraat en niet als een op zichzelf staand onderdeel. Peters sluit af: “als je me vraagt of ik er gelukkig van word als iemand alleen z’n interieur komt doen? Dan nee, daar word ik niet gelukkig van. Het is het totaalverhaal, buitenkant én binnenkant. Dat is de doelstelling.”

Kijk hier de reportage die CarwashProTV maakte over de interieurcarrousel van ANAC.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.