Superoperator viert tienjarig bestaan

Superoperator kwam tien jaar geleden de carwashmarkt op met een techniek voor kentekenherkenning en contactloos betalen. Sindsdien is het Finse technologiebedrijf niet meer weg te denken op de internationale markt.

Het jubileum van dit jaar wordt gemarkeerd met een patent op de techniek. Ook werkt Superoperator op de Duitse markt samen met Clever Waschen, samen staan zij voor een app waarmee de klanten kunnen zien welke carwashes in de buurt beschikbaar zijn. De samenwerking gaat dit jaar de grenzen naar Scandinavië over.

Erkki Aminoff is algemeen directeur bij Superoperator. Hij zegt: “we zijn al tien jaar bezig met het ontwrichten van de industrie, en nu begint de markt rijp te worden voor digitalisering. De operators zijn het belang van klantervaring gaan inzien, en meer digitale dienstverleners betreden de markt.”

Wascapaciteit benutten

Het verhaal van Superoperator begon in 2011 met het digitaliseren van de zogeheten customer journey. Hun digitale oplossing herkent auto’s automatisch aan hun kenteken en geeft klanten toegang tot de wasstraat en laat ze betalen via een smartphone app zonder uit de auto te hoeven stappen. De techniek moet eraan bijdragen meer klanten binnen te halen en de bestaande wascapaciteit maximaal te benutten.

Superoperator begon het onderzoek en de ontwikkeling in Finland met het bouwen van een eigen digitaal autowasnetwerk, Juhlapesu, dat de diensten van verschillende autowasondernemers en -exploitanten samenbrengt. De eerste klant was Benzina, zij exploiteren een netwerk van tankstations in Tsjechië. In de Verenigde Staten haalde de oplossing van Superoperator Tommy’s Express binnen, een van de grootste carwashfranchises van het land.

Octrooi

In 2019 kreeg de innovatie een afdwingbaar octrooi in zijn oorspronkelijke vorm. Dat gaf Superoperator vertrouwen in de schaalbaarheid van hun oplossing en was de start van uitbreiding op internationaal vlak.

Sinds de coronapandemie is digitalisering in een stroomversnelling geraakt. Iets voor die tijd ging Superoperator de samenwerking aan met het Duitse mediahuis Axel Springer om een Europees dekkend carwash-netwerk uit te bouwen. De twee bedrijven ontwikkelden samen het Clever Waschen-platform.

Gevraagd om een blik in de toekomst te werpen, zegt directeur Aminoff: “de nieuwste trends in de autoproductie gaan in de richting van het veranderen van de auto zelf in een gebruikersinterface die je verbindt met digitale diensten, zoals een carwash. Nu nog leunen de meeste bedrijven op apps, maar in de toekomst zou het dashboard van je auto in plaats daarvan een handsfree klantenervaring kunnen bieden. Onze technologie is er klaar voor en de klanten zijn er klaar voor. Superoperator staat te popelen om samen te werken met gelijkgestemden die op de eerste golf willen meeliften,” zegt Aminoff.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Superoperator viert tienjarig bestaan | CarwashPro

Superoperator viert tienjarig bestaan

Superoperator kwam tien jaar geleden de carwashmarkt op met een techniek voor kentekenherkenning en contactloos betalen. Sindsdien is het Finse technologiebedrijf niet meer weg te denken op de internationale markt.

Het jubileum van dit jaar wordt gemarkeerd met een patent op de techniek. Ook werkt Superoperator op de Duitse markt samen met Clever Waschen, samen staan zij voor een app waarmee de klanten kunnen zien welke carwashes in de buurt beschikbaar zijn. De samenwerking gaat dit jaar de grenzen naar Scandinavië over.

Erkki Aminoff is algemeen directeur bij Superoperator. Hij zegt: “we zijn al tien jaar bezig met het ontwrichten van de industrie, en nu begint de markt rijp te worden voor digitalisering. De operators zijn het belang van klantervaring gaan inzien, en meer digitale dienstverleners betreden de markt.”

Wascapaciteit benutten

Het verhaal van Superoperator begon in 2011 met het digitaliseren van de zogeheten customer journey. Hun digitale oplossing herkent auto’s automatisch aan hun kenteken en geeft klanten toegang tot de wasstraat en laat ze betalen via een smartphone app zonder uit de auto te hoeven stappen. De techniek moet eraan bijdragen meer klanten binnen te halen en de bestaande wascapaciteit maximaal te benutten.

Superoperator begon het onderzoek en de ontwikkeling in Finland met het bouwen van een eigen digitaal autowasnetwerk, Juhlapesu, dat de diensten van verschillende autowasondernemers en -exploitanten samenbrengt. De eerste klant was Benzina, zij exploiteren een netwerk van tankstations in Tsjechië. In de Verenigde Staten haalde de oplossing van Superoperator Tommy’s Express binnen, een van de grootste carwashfranchises van het land.

Octrooi

In 2019 kreeg de innovatie een afdwingbaar octrooi in zijn oorspronkelijke vorm. Dat gaf Superoperator vertrouwen in de schaalbaarheid van hun oplossing en was de start van uitbreiding op internationaal vlak.

Sinds de coronapandemie is digitalisering in een stroomversnelling geraakt. Iets voor die tijd ging Superoperator de samenwerking aan met het Duitse mediahuis Axel Springer om een Europees dekkend carwash-netwerk uit te bouwen. De twee bedrijven ontwikkelden samen het Clever Waschen-platform.

Gevraagd om een blik in de toekomst te werpen, zegt directeur Aminoff: “de nieuwste trends in de autoproductie gaan in de richting van het veranderen van de auto zelf in een gebruikersinterface die je verbindt met digitale diensten, zoals een carwash. Nu nog leunen de meeste bedrijven op apps, maar in de toekomst zou het dashboard van je auto in plaats daarvan een handsfree klantenervaring kunnen bieden. Onze technologie is er klaar voor en de klanten zijn er klaar voor. Superoperator staat te popelen om samen te werken met gelijkgestemden die op de eerste golf willen meeliften,” zegt Aminoff.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.