Automechanika 2021: nog even op halve kracht

Het was niet gezellig druk op de vakbeurs Automechanika vorige week, maar er was wel genoeg nieuws te ontdekken in Frankfurt. Carwashexposanten pakten niet uit zoals gewoonlijk, wel brachten ze nieuws mee: Christ liet rollover Alpha zien, WashTec focuste op ‘smart’ wassen, Kärcher nam een droogijsstraler mee en Kenotek toonde een ceramische coating.

Waar op Automechanika normaal gezien flink wordt uitgepakt met het presenteren van wasapparatuur en demonstraties, is de fysieke beurs dit jaar een ingetogen feestje. Exposanten zijn blij dat een beurs doorgang kan vinden, bezoekers moeten met test- of vaccinatiebewijzen laten aantonen dat ze veilig naar binnen kunnen.

Overigens vertellen vrijwel alle exposanten dat het bezoek in Frankfurt is tegengevallen, maar ook dat de verwachtingen niet per se hoog waren. Ongeveer de helft van de 388 exposanten van Automechanika en Hypermotion had een fysieke stand in Frankfurt. Daarvan hebben de meesten ook nog een uitgeklede versie van hun normale beurspresentatie meegenomen.

Noviteiten

Ondanks de uitgeklede editie, hebben de meeste exposanten wel veel nieuws te melden. Christ heeft rollover Alpha staan, Kenotek heeft een nieuwe ceramische coating en Adriateh laat hun ‘Stekerr’ zien, een laadpaal die visueel met kleur laat zien in hoeverre een auto is opgeladen.

Kärcher nam dit jaar de nieuwe droogijsstraler en een rollover mee, terwijl ze bij eerdere edities uitpakten met meerdere rollovers op een minimaal twee keer zo grote stand. WashTec heeft helemaal geen apparatuur meegenomen en gebruikt de beursvloer vooral om bezoekers bij te praten over het ‘smart wassen’ en de mogelijkheden van abonnementswassen.

Voor Visomax is het lastig om nieuwe producten te laten zien. De coatingspecialist heeft een mooie standpresentatie gemaakt van een gecoate motorkap onder fel licht, maar loopt in de productie aan tegen het internationale chiptekort. “Innovaties op zich laten wachten, maar we willen wel op deze gelegenheid onszelf en bestaande producten laten zien”, aldus Marcel Meulenberg die sinds kort de verkoop in de Benelux op zich heeft genomen.

Stofzuigen en opladen

Automechanika is voor de gelegenheid gecombineerd met Hypermotion. De meeste leveranciers van de carwashsector hebben zich verzameld in hal 3 van het beurscomplex. Ook online gebeurt genoeg. Die hybride vorm zou eenmalig moeten zijn, de internationale beurs moet van 13 tot en met 17 september 2022 opnieuw fysiek in Frankfurt plaatsvinden.

Schumacher Electric heeft een plaatsje in hal 3 en valt op met kleurrijke laders. Het bedrijf doet weinig in de carwashsector, maar ziet er wel kansen. “De toekomst van mobiliteit is elektrisch”, vertelt verkoopdirecteur David Lagrand. “En mensen willen laden waar de auto voor langere tijd stilstaat – zoals bijvoorbeeld bij het stofzuigen van de auto.” Schumacher maakt de laders vooral onder private label, wat weer kansen biedt om eigen marketing op de palen in te zetten.

Roze schuim

Kenotek laat een nieuwe ceramische coating zien en een actieve, heel erg roze schuim voor gebruik in de wasbox. Jammer genoeg wordt op de stand geen demonstratie gegeven, maar Kenotek laat ter compensatie mooie beelden op een beeldscherm zien. Louis Vynckier vertegenwoordigt het Belgische chemiemerk op de Duitse markt. Het had van hem drukker mogen zijn op de beurs, desondanks noemt hij Automechanika een goed platform om noviteiten te laten zien.

Messe Frankfurt laat in een persbericht weten dat er ongeveer 10.000 bezoekers uit 70 landen het beursprogramma online en in Frankfurt hebben gevolgd.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.