Vernieuwde techniek zorgt voor groei van Christ in Nederland

Frank Souer neemt de ontwikkelingen van Christ onder de loep en blikt vooruit op wat we de komende tijd van de autowasfabrikant kunnen verwachten. Het belangrijkste speerpunt is de techniek, zegt de managing director van Christ in Nederland.

Natuurlijk moet het wasresultaat goed zijn en een positieve klantbeleving is eveneens van belang. Voor een carwash moet echter op de eerste plaats de techniek op orde zijn. Christ heeft in Nederland een kantoor boven de MacWash in Tilburg. Bij deze carwash wordt volledig met Christ-apparatuur gewerkt. Op de woensdagochtend in oktober dat we Souer spreken is het een komen en gaan. De locatie heeft heeft een tunnel, wasboxen en stofzuigplaatsen.

De langste kettingbaan

“Het geheim van een goede carwash is vooral goede techniek”, vertelt Souer in onversneden Haags. Hij neemt de tijd om de ontwikkelingen bij fabrikant Christ tegen het licht te houden en vooruit te blikken op wat we de komende tijd nog kunnen verwachten.

“Chist heeft een nieuwe generatie wastunnels. Een jaar of vier, vijf geleden werden de eerste daarvan in Nederland geplaatst”, vertelt Souer. “Nu duidelijk is wat deze tunnels kunnen en doen, zien we de vraag ernaar heel snel toenemen. Voor het einde van het jaar plaatsen we er nog een aantal. Voorbeelden zijn All-in Carwash in Nederweert en Carwash Boxtel.”

Overigens is de baan in Nederweert zo’n beetje de langste die Christ ooit geplaatst heeft. “Ja, 58 meter. Dat is alleen de ketting.” Souer denkt dat die 58 meter ook wel ongeveer het maximale is wat voor het materiaal haalbaar is. En het minimale wat nodig is voor een goed resultaat? “In 22 meter kan je alle benodigde onderdelen kwijt. Maar de lengte gaat niet alleen om het wasresultaat, het heeft ook effect op het aantal auto’s wat je kunt wassen per uur en natuurlijk op de beleving van de wasklant.”

Vier voordelen

De Christ-tunnel anno nu heeft drie grote voordelen op z’n voorgangers – en ook op de concurrentie, legt de verkoopdirecteur uit. Allereerst is de machine elektrisch en niet hydraulisch. “Het voordeel daarvan is dat er in de wasstraat geen zweem van olie hangt én dat de borstels individueel te bedienen zijn”, licht Souer toe. “De motoren van de borstels worden direct aangedreven, waardoor een vertragingsbak niet nodig is: het tweede voordeel. De snelheid en tijdsduur is per borstel in te stellen.” Juist de vertragingsbakken zijn gevoelig voor storingen.

“Ten derde is de droger beter. De frequentie van de droger is per wasprogramma in te stellen.” Het laatste punt is dat het stroomgebruik en de afzekering bij elektrische wasstraten veel lager is dan bij hydraulische wasstraten.

Zeventiende generatie rollover

Ook op het gebied van rollovers is er bij Christ het nodige veranderd. “We zijn toe aan de zeventiende generatie machines.” Souer kan er zelf ook wel om lachen dat het aantal generaties bij de fabrikant zo zorgvuldig is bijgehouden. “Het betekent dat er al heel lang onderzoek wordt gedaan naar de beste wasresultaten.”

Het grote verschil met de zestiende generatie rollovers is dat nu alles met frequentiegestuurde motoren werkt. “Dat betekent minder onderhoud en tegelijkertijd meer gebruikssnelheid. In één wasgang kunnen meer handelingen worden gedaan. Een programma is dus sneller klaar. Bovendien is de elektronica anders, dus er zijn méér mogelijkheden in de programma’s”, legt Souer uit. “Sneller klaar is meer omzet en tegelijkertijd is de kwaliteit ook weer iets verbeterd.”

Rondom hogedruk

De eerste rollover van de nieuwe generatie die werd geïntroduceerd is de Cadis, dit model is nu anderhalf jaar op de markt. Volgens de directeur is Cadis geschikt voor ondernemingen die zo’n 3.500 tot 14.000 wassingen per jaar doen. “Denk aan garagebedrijven die voor eigen gebruik wassen en andere bedrijven die ook commercieel hiermee wassen. In zo’n geval maken we de Cadis tot een premium-machine met de daarbij behorende visualisering en beleving.”

De opvolger van Cadis is model Vega, deze is nog een stukje sneller en werkt volledig rondom het voertuig met stationaire en oscillerende hogedruk, gelijktijdig met de borstelwassing. Dat is niet gebruikelijk voor een rollover. Model Alpha, recent geïntroduceerd op vakbeurs Automechanika, is eigenlijk een combinatie van deze twee machines. “Beide machines, de Vega en Alpha, zijn kwa uitstraling, innovatie en beleving de mooiste en de beste in hun soort. Je kan ze nergens mee vergelijken want door onder meer de knikborstels,de Wheelmaster en de direct aandrijving staan ze ver boven de rest.”

Souer noemt ook nog de Aquatus Prime, een machine waarmee zowel touchless als met borstels kan worden gewassen. Om zonder borstels tot een goed resultaat te komen, gebruikt dit model wel zeven soorten chemie. “Dit type machine is vooral in Scandinavië populair”, vertelt Souer. “Deze machine is zo uniek dat we wasprogramma’s helemaal naar wens kunnen maken. Bijvoorbeeld geheel touchless wassen, of een gecombineerd programma waarin 50 procent borstels wordt gebruikt en 50 procent touchless wordt gewassen. Denk ook aan een programma met uitsluitend de borstels. Dat kan geen enkele andere machine in heel de wereld.”

Christ-dna

Het grote voordeel aan de nieuwe generatie rollovers is dat ze een vergelijkbaar uiterlijk hebben, waardoor het ook voor de consument die zich ervoor interesseert steeds duidelijker is dat ze met apparatuur van Christ wassen. Dat geeft veel vertrouwen, vindt Souer.

Voor de carwashondernemer is zichtbaar dat er een duidelijke overlap in de apparatuur zit, wat het technische onderhoud vergemakkelijkt. Dat is wat de fabrikant het Christ-dna noemt. De uptime van machines is volgens Souer meer dan 98 procent. “Voor alle machines geldt dat op afstand storingen zichtbaar zijn en resetten mogelijk is. Het merendeel is straks op afstand inzichtelijk en vaak ook te verhelpen. In het slechtste geval is het oponthoud 5 seconden in tegenstelling tot hydrauliek machines waar je minimaal een dag stilstaat.”

Meer wassingen

De POS en andere achterliggende techniek zoals wasabonnementen, klantenapps en betaalsystemen worden volgens Souer steeds belangrijker. Dat heeft alles te maken met de steeds duidelijkere splitsing in de Nederlandse carwashmarkt. Enerzijds zijn er de tankstations en garagebedrijven waar met een rollover wordt gewassen. En anderzijds de op zichzelf staande wasbedrijven met steeds langere tunnels en doorgevoerde klantbeleving. “Terwijl ook voor de eerste categorie geldt dat beleving belangrijk is, en dan juist ook op de onbemande locaties.”

Techniek en innovatie zijn de belangrijkste eerste stap voor een goede carwash, maar heeft Souer nog andere tips hoe carwashondernemers kunnen zorgen voor meer wassingen? “Zorg dat de beleving op orde is. Denk aan verlichting, een schone locatie, een goede prijsstelling en biedt niet te veel programma’s aan. Voor de klant moet het bezoek laagdrempelig zijn en gemakkelijk. Kortom, maak het niet te ingewikkeld. En vriendelijkheid kost geen geld, dus ook dat is makkelijk uit te voeren.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.