Autodelen geen alternatief voor een eigen auto

Het aantal auto’s dat wordt gedeeld via carsharing groeit. Het is een ontwikkeling die in de carwashsector met argusogen wordt bekeken. Zijn er straks geen auto’s meer met een vaste eigenaar die zelf voor het het onderhoud en de wasbeurt zorgt? Een nieuwe Duitse studie geeft echter verschillende redenen die geruststelling bieden.

In september 2021 vroeg de HEM-tankstationketen bijna tweeduizend 18-plussers hoe zij denken over carsharing. De overgrote meerderheid van 81 procent beantwoordde de vraag of ze zelf autodelen zouden gebruiken met ‘nee’. Zelfs een derde van alle respondenten zei niet te weten of er een autodeeldienst in hun buurt is. Slechts één procent van de ondervraagden bevestigt regelmatig gebruik te maken van autodelen.

Huidig ​​gebruik van de auto

Volgens de bevindingen van het onderzoek kan het onvoldoende gebruik van gedeelde auto’s niet te wijten zijn aan een beperking van het autogebruik. Van alle ondervraagden maakte 86 procent het grootste deel van het woon-werkverkeer met de auto. Ongeveer driekwart van deze mensen gebruikte de auto alleen.

Het autodeelaanbod in Duitsland is inmiddels gegroeid. Naar aanleiding van de bevindingen van Deutsche Tamoil, het minerale oliebedrijf achter het merk HEM, zijn er momenteel 228 autodeelaanbieders actief op de Duitse markt. Ze bieden hun klanten alles bij elkaar 26.220 deelauto’s aan. Het aanbod is niet verspreid over Duitsland, maar concentreert zich op grootstedelijke gebieden zoals grote steden en vervoersknooppunten zoals luchthavens.

In Nederland is het aanbod groter en het neemt de laatste jaren fors toe. Rijkswaterstaat meld dat er in 2015 14.000 deelauto’s in Nederland waren. In 2020 waren er 730.000 autodelers en 64.312 deelauto’s. Kanttekening: daar vallen ook particuliere auto’s onder die via een platform met andere particulieren worden gedeeld.

Bij het vliegveld

De Duitser waardeert zijn eigen auto. Dit duidelijke commitment is af te leiden uit de antwoorden van de respondenten, want 48 procent bevestigt dit. Uit andere reacties blijkt dat autodelen momenteel te omslachtig is om te gebruiken of dat het aanbod als te duur wordt ervaren. Er is slechts één grote uitzondering wanneer Duitse automobilisten meer gebruik maken van autodelen. Dit zijn eenrichtingsroutes, iets op weg van of naar de luchthaven, of op langere ritten. Minstens 22 procent van de ondervraagden maakt in zo’n geval gebruik van autodeeldiensten.

Geen omwenteling

Als Duitse automobilisten vandaag veel meer gebruik zouden maken van autodelen, zou dat een grote omwenteling betekenen in de autowasindustrie. Zoals verwacht zullen gebruikers van deelauto’s niet veel geld investeren in het wassen van een auto die niet van hen is. Autowassen is niet relevant voor de eindklant, zeker niet bij eenrichtingsverkeer.

Het wassen van voertuigen zou zich dan concentreren op de aanbieders van het autodelen. Hier zou het onwaarschijnlijk zijn dat ze vaker van wasstraat zouden wisselen en dus als klanten in groten getale zouden kunnen worden gewonnen. Tegelijkertijd is er reden om te vrezen dat aanbieders zelfstandig hun wagenpark gaan beheren en wasfaciliteiten gaan exploiteren voor hun eigen wasbeurt. De carwashsector zoals we die vandaag kennen, zou onherroepelijk veranderen.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autodelen geen alternatief voor een eigen auto | CarwashPro

Autodelen geen alternatief voor een eigen auto

Het aantal auto’s dat wordt gedeeld via carsharing groeit. Het is een ontwikkeling die in de carwashsector met argusogen wordt bekeken. Zijn er straks geen auto’s meer met een vaste eigenaar die zelf voor het het onderhoud en de wasbeurt zorgt? Een nieuwe Duitse studie geeft echter verschillende redenen die geruststelling bieden.

In september 2021 vroeg de HEM-tankstationketen bijna tweeduizend 18-plussers hoe zij denken over carsharing. De overgrote meerderheid van 81 procent beantwoordde de vraag of ze zelf autodelen zouden gebruiken met ‘nee’. Zelfs een derde van alle respondenten zei niet te weten of er een autodeeldienst in hun buurt is. Slechts één procent van de ondervraagden bevestigt regelmatig gebruik te maken van autodelen.

Huidig ​​gebruik van de auto

Volgens de bevindingen van het onderzoek kan het onvoldoende gebruik van gedeelde auto’s niet te wijten zijn aan een beperking van het autogebruik. Van alle ondervraagden maakte 86 procent het grootste deel van het woon-werkverkeer met de auto. Ongeveer driekwart van deze mensen gebruikte de auto alleen.

Het autodeelaanbod in Duitsland is inmiddels gegroeid. Naar aanleiding van de bevindingen van Deutsche Tamoil, het minerale oliebedrijf achter het merk HEM, zijn er momenteel 228 autodeelaanbieders actief op de Duitse markt. Ze bieden hun klanten alles bij elkaar 26.220 deelauto’s aan. Het aanbod is niet verspreid over Duitsland, maar concentreert zich op grootstedelijke gebieden zoals grote steden en vervoersknooppunten zoals luchthavens.

In Nederland is het aanbod groter en het neemt de laatste jaren fors toe. Rijkswaterstaat meld dat er in 2015 14.000 deelauto’s in Nederland waren. In 2020 waren er 730.000 autodelers en 64.312 deelauto’s. Kanttekening: daar vallen ook particuliere auto’s onder die via een platform met andere particulieren worden gedeeld.

Bij het vliegveld

De Duitser waardeert zijn eigen auto. Dit duidelijke commitment is af te leiden uit de antwoorden van de respondenten, want 48 procent bevestigt dit. Uit andere reacties blijkt dat autodelen momenteel te omslachtig is om te gebruiken of dat het aanbod als te duur wordt ervaren. Er is slechts één grote uitzondering wanneer Duitse automobilisten meer gebruik maken van autodelen. Dit zijn eenrichtingsroutes, iets op weg van of naar de luchthaven, of op langere ritten. Minstens 22 procent van de ondervraagden maakt in zo’n geval gebruik van autodeeldiensten.

Geen omwenteling

Als Duitse automobilisten vandaag veel meer gebruik zouden maken van autodelen, zou dat een grote omwenteling betekenen in de autowasindustrie. Zoals verwacht zullen gebruikers van deelauto’s niet veel geld investeren in het wassen van een auto die niet van hen is. Autowassen is niet relevant voor de eindklant, zeker niet bij eenrichtingsverkeer.

Het wassen van voertuigen zou zich dan concentreren op de aanbieders van het autodelen. Hier zou het onwaarschijnlijk zijn dat ze vaker van wasstraat zouden wisselen en dus als klanten in groten getale zouden kunnen worden gewonnen. Tegelijkertijd is er reden om te vrezen dat aanbieders zelfstandig hun wagenpark gaan beheren en wasfaciliteiten gaan exploiteren voor hun eigen wasbeurt. De carwashsector zoals we die vandaag kennen, zou onherroepelijk veranderen.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.