Erik Stern (Bovag) bezocht The Car Wash Show in Las Vegas

De Nederlandse bezoekers aan The Car Wash Show in Las Vegas waren het meest geïnteresseerd in de processen rondom abonnementswassen. Branchevereniging Bovag reisde met een groep af naar de Verenigde Staten. Erik Stern van de Bovag doet hieronder verslag.

“Na een jaartje gedwongen pauze vanwege de wereldwijde coronamaatregelen, organiseerde Bovag Autowas- en Poetsbedrijven weer een studiereis naar de Verenigde Staten om een bezoek te brengen aan de grootste carwashbeurs ter wereld: The International Car Wash Show. Naast de 21 leden die meereisden met BOVAG waren ook enkele ondernemers individueel afgereisd naar Las Vegas. Voormalig voorzitter Vincent den Dungen was overigens ook van de partij en besloot ter plekke met zijn bedrijf Savona als Partner in Business aan te sluiten bij de BOVAG-afdeling.”

Tekst gaat verder onder de foto

Borrel op The Strip

“Traditiegetrouw trapte het gezelschap af op ‘The Strip’ met een borrel, waar alle ruim 30 Nederlandse bezoekers elkaar troffen. Voorzitter Mark de Graaf en ik waren daarnaast ook dit jaar weer aanwezig op de ‘presidents reception’, samen met de crème de la crème van de internationale autowasbranche. Tijdens deze happening werden ook de jaarlijkse awards werden uitgereikt aan ondernemers die van grote betekenis zijn geweest voor de internationale carwashindustrie.”

“Interessante thema’s op de beurs waren voor de Nederlandse bezoekers niet zozeer de technische vernieuwingen, maar met name de ontwikkelingen op het gebied van abonnementswassen, oftewel de memberships. Waar het in de VS volstrekt normaal is om een abonnement te nemen op het wassen van de auto is dat in Nederland nog geen gemeengoed.”

Tekst gaat verder onder de foto

Abonnementswassen

“Abonnementswassen is echter wel een interessante ontwikkeling die voor veel ondernemers het onderzoeken waard is. Zo bleek ook uit de bezoeken die we aansluitend aan de beurs brachten aan diverse carwashes rondom San Diego. Een lokale ondernemer met ruim 20 (!) locaties en nog eens 12 (!) in ontwikkeling vertelde dat de meerderheid van zijn klanten een abonnement heeft en 2 tot 3 keer per maand komt wassen. Dat is wel wat anders dan de gemiddelde Nederlander die krap aan 4 keer per jaar de wasstraat bezoekt. En juist daar ligt de winst in Nederland; de wasfrequentie verhogen.”

“Diezelfde ondernemer vertelde overigens dat hij volstrekt geen probleem heeft met het vinden van goed personeel. De medewerkers van de wasstraat werken namelijk “on target” en verdienen extra per afgesloten abonnement. Dagelijks worden er hierdoor tientallen nieuwe abonnementen afgesloten.”

Wasbeurt van twee minuten

“Uiteraard reden we zelf ook met onze huurauto’s ook door de wasstraten. Overigens met gemengde reacties over het resultaat, aldus de aanwezige leden. Alhoewel bij de laatste ondernemer volgens de meeste ondernemers het beste resultaat werd geboekt, ondanks een enorm snel afgestelde wasstraat: binnen 2 minuten was de auto gewassen én gedroogd. Volgens de eigenaar werden op die locatie 800 tot 1.200 auto’s per dag gewassen! “De ideale combinatie van kwaliteit en snelheid”, aldus de ondernemer.”

“The Car Wash Show liep van 15 tot en met 17 november. Volgend jaar wordt de beurs weer gewoon in mei georganiseerd en is Nashville aan de beurt. In 2023 is de International Car Wash Association van plan om wederom een Europese beurs te organiseren in Amsterdam.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.