Wasstraat de Walvis verkoopt tientallen pizza’s per dag

Krokant gebakken, ambachtelijke, verse pizza. Dat beloven de pizza-automaten die te vinden zijn bij twee vestigingen van Wasstraat de Walvis. De pizza’s blijken een hit voor de carwash. In Dordrecht stond de automaat er al eventjes, in Papendrecht staat nu ook een machine. Dagelijks worden er tientallen pizza’s uit de muur getrokken.

Eigenaar Marcel van Veen van Wasstraat de Walvis is zelf wel enigszins verbaasd over het succes van de nieuwe automaat in Papendrecht. “Deze is dagelijks uitverkocht. Negentig stuks zitten erin. Ze smaken goed, hoor. Anders had ik niet gekozen voor deze automaat”, zegt Van Veen. “Maar dat het elke dag op is, dat is boven verwachting.”

Vending machines bij de carwash

Marcel van Veen gelooft sterk in de mogelijkheden van vending machines bij de carwash. In Dordrecht werkt hij met een textielwasmachine en verder zijn er op verschillende locaties van De Walvis onder meer blikjesautomaten. De marges zijn niet voor alle machines interessant, maar het onbemande aspect en de extra service richting de klanten, vindt de ondernemer aantrekkelijk.

En wat levert de pizzeria-automaat de carwash op? Het verdienmodel zit ‘m in een percentage van de omzet. Veelal is voor een automaat alleen een stroompunt en een verbinding voor het betaalsysteem nodig. Bij de pizzeria op locatie is dat niet anders.

Centrale ligging van belang

Pizza’s en de carwash zijn best wel een logische combinatie, vindt Van Veen. “De locatiewensen voor zowel een carwash als een vending machine zijn vergelijkbaar. Je wilt 24/7 goed bereikbaar zijn, een centrale ligging hebben met veel traffic en in een omgeving zitten met weinig concurrentie. In Dordrecht is dat zo en in Papendrecht zeker.”

De machines van De Walvis komen bij Pizzazoid vandaan. Frederik Pennewaert van dit bedrijf vindt het volstrekt logisch om pizza’s te verkopen bij een tankstation of carwash. Sterker nog, dat zijn de locaties waar de Belgische onderneming nu juist naar op zoek is. Ook Pennewaert noemt de locatie een belangrijk argument: een centrale ligging met veel traffic, 24/7 bereikbaar en zonder overlast in een wijk. Tankstations en carwashes zijn perfect. En we kijken bijvoorbeeld ook naar retail.”

De pizzaman denkt ook meteen aan de mogelijkheden voor cross-selling. Korting op een wasbeurt terwijl je lekker eten koopt, bijvoorbeeld. “Zoiets moet voor beide partijen een succes zijn. Een try-out is altijd mogelijk”, zegt hij.

’s Nachts navullen

Pennewaert legt uit dat de pizza’s koelvers in de automaat gaan en na betaling worden afgebakken. Met een minuut of drie komt er een stomende doos uit de automaat geschoven. Goedkoop zijn de pizza’s van Pizzazoid niet, een margherita kost 8,90 euro. “Het zijn kwalitatief goede pizza’s”, zegt Pennewaert. De meeste pizza’s worden overigens na sluitingstijd en in de vroege ochtend verkocht. Het navullen wordt door de Belgen zelf gedaan, vaak in de nacht.

Van Veen van Wasstraat de Walvis verwacht dat het leegverkopen van de pizza-automaat wel ophoudt als de nieuwigheid er straks vanaf is. Maar ook dan vindt hij de automaat een goede aanvulling op de mogelijkheden van een carwashlocatie.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.