‘Succesvolle carwash biedt meer dan schoon wasresultaat’

Excellent Carwash in Amsterdam heeft meer in huis dan alleen schone auto’s. Excellent heeft twee vestigingen, een in Sloten en een in Osdorp. Sloten is net heropend na een verbouwing waarbij flink is ingezet op beleving door middel van een verlichtingsspektakel.

Een carwash moet meer bieden dan alleen een schone auto, vindt Julian Wagenhuis. Hij en Wobbe Storms zijn eigenaar van Excellent Carwash, ze runnen twee vestigingen in Amsterdam. In Osdorp ligt een wastunnel plus stofzuigerplein in een woonwijk, in Sloten wordt een korte tunnel aangevuld met stofzuigplaatsen en een viertal wasboxen. Als buren heeft Excellent hier een Tango-tankstation en diverse garagebedrijven. Wagenhuis meent dat als klanten eenmaal kennisgemaakt hebben met Excellent, de carwash al snel de voorkeurslocatie wordt. Het kennismaken gebeurt door wasacties, uitgroeien tot een voorkeurslocatie komt door het wasresultaat en de beleving eromheen.

Zintuigen

De beleving wordt gecreëerd door de zintuigen te prikkelen. Bij Excellent wordt gewassen met chemie van Kenotek. Voor de eigenaren is het belangrijk dat er milieuvriendelijke chemie wordt gebruikt en ook dat de geur klopt. Geur is alvast één zintuig. De ogen krijgen flink de kost bij Excellent. De rode huisstijl is goed doorgevoerd op de locatie in Sloten. De apparatuur buiten is rood, net als de vloer en ook de cameraboog bij de entree. Dankzij de wanden van Cleanbuild komt de verlichtingsinstallatie in de tunnel extra goed uit. Storms is de dag voor ons bezoek druk geweest om nieuwe mitters op te hangen om de gewassen auto’s extra droog te krijgen. Voor de deur staat nog een heftruck op een oplegger. De spreekwoordelijke puntjes zijn net op de i gezet. Sloten heeft een korte baan die achter de wasboxen langsloopt. Wie binnen komt rijden maakt een bocht over de rode vloer voor in de tunnel uit te komen. De verlichting is aan het plafond bevestigd en draait steeds een andere lichtshow af.

De wasboxen zijn een heel belangrijk element van deze locatie. “Die zijn altijd bezet, en ook op de raarste tijden. In het weekend staat er regelmatig een lange wachtrij”, vertelt Wagenhuis.

Nieuwe techniek

Storms is de technische man van Excellent. Hij is altijd wel op zoek naar verfijning en verbeteringen. “Het is belangrijk om de carwash up-to-date te houden. De tunnel is nu net helemaal verbouwd, maar we zorgen er ook voor dat in de wasboxen met de laatste techniek wordt gewerkt. Natuurlijk is het wasresultaat leidend, maar klanten blijven ook terugkomen doordat je moderne apparatuur hebt en zo nu en dan veranderingen aanbrengt. Ook dat is beleving. De hele verbouwing hebben we samen gedaan met Maurice Piket, een echte specialist op dit vakgebied.”

Voor Wagenhuis en Storms is Excellent hun eerste carwash. Beide zijn nieuwkomers in de sector. Ze zijn aangenaam verrast door het klimaat waarin kennis wordt gedeeld en ondernemers gerust ervaringen uitwisselen. “Je klantenkring is erg afhankelijk van je locatie. Zolang je qua locatie niet in elkaars vaarwater zit, is er weinig sprake van concurrentie. Het is zelfs wel goed voor de sector dat er onderling veel wordt uitgewisseld. We zijn er allemaal bij gebaat als zo veel mogelijk mensen hun auto door een professioneel bedrijf laten schoonmaken.”

Beide heren hebben een achtergrond in consultancy. Wagenhuis haalde onlangs de kolommen van tijschrift Quote, waarin hij vertelt over het vertaalbedrijf wat hij vroeger had en waarmee hij heel wat werk heeft gedaan voor andere Quote-ondernemers.

Handmatige voorwas

Alle beleving in de carwash ten spijt, het wasresultaat moet gewoon blinkend zijn. Excellent gaat daarom prat op de handmatige voorwas. Personeel is niet per se moeilijk te vinden, het is vooral zorg om goede mensen binnen te houden. Zowel Wagenhuis als Storms staan zelf regelmatig met de hogedruk in de hand bij de voorwas. “Het is belangrijk om betrokken te zijn bij alle onderdelen van het proces. Ook richting je mensen. En we zorgen dat we hier gewoon met een gezellig team werken. Bovendien: als je kwaliteit wilt, dan moet je daar naar betalen.”

Excellent is niet op zoek naar uitbreiding met meerdere locaties, ondanks dat er nu al twee vestigingen lekker draaien. “Wellicht als het op ons pad komt”, zegt Wagenhuis. “We hebben op dit moment geen concrete uitbreidingsplannen.”

Drie keer wassen

De twee locaties van Excellent liggen op tien minuten rijden van elkaar. In Osdorp heeft de carwash een tunnel met daarbij een stofzuigplein met techniek van Ergox. Ook hier is beleving een belangrijk element. De locatie heeft eerder al eens de headlines op CarwashPro gehaald dankzij de lichtinstallatie daar. De borstels van Brushcom en wanden van Cleanbuild maken het plaatje af.

Excellent Osdorp is recent begonnen met een wasactie waarbij de klanten van de naastgelegen AH-parkeergarage een kortingskaartje krijgen. Storms en Wagenhuis zijn ervan overtuigd dat als klanten ten minste drie keer in de carwash zijn geweest, dat het dan de voorkeurslocatie wordt. Met de kortingskaart krijgt de klant een eerste keer korting, dan volgt een kraskaart waarmee opnieuw korting wordt gegeven. Acties zijn met name voor een beginnende locatie van belang. “Eerst moeten mensen kennis met ons maken, daarna willen ze niet anders meer.”

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Succesvolle carwash biedt meer dan schoon wasresultaat’ | CarwashPro