Erik Stern, Bovag, carwash

Eindejaarscolumn Erik Stern (Bovag): ‘Volop vertrouwen’

Ondernemers in de carwashsector hebben duidelijk groeiambities. Afgelopen jaar is er veel geopend, overgenomen en verbouwd. Met het vertrouwen zit het in deze sector dus wel snor, concludeert sectormanager Erik Stern van de Bovag in onderstaande eindejaarscolumn.

Hoewel 2021 wereldwijd wederom in het teken stond van zorgen rondom corona, heb ik op deze plek al meermaals gemeld dat onze carwashbranche qua economische schade en draconische maatregelen redelijk buiten schot is gebleven. In welke mate er in coronatijd nu daadwerkelijk meer, minder of misschien wel net zoveel is gewassen en gepoetst, weten we pas na de jaarwisseling.

Wassen in cijfers

In het nieuwe jaar presenteert Bovag het periodieke onderzoek ‘Wassen in Cijfers’, waarvan de laatste editie over de jaren tot en met 2018 ging. Met de nieuwe publicatie kunnen we dus redelijk nauwkeurig in kaart brengen wat de effecten zijn geweest van corona en de bijbehorende overheidsmaatregelen in 2020 en 2021. Wat we intussen wel al weten is dat ondernemers in onze sector zich in elk geval niet hebben laten remmen in hun groeiambities. Er werden nog steeds volop wasstraten geopend, overgenomen en verbouwd, dus wat dat betreft zit het met het vertrouwen in onze branche wel snor.”

“Qua activiteiten voor en met leden hebben we de draad afgelopen jaar weer een beetje op kunnen pakken. De Bovag WinterWasWeken gingen in januari niet door, maar staan vanaf aanstaande 1 januari gewoon weer op de rol en ook nog eens met een recordaantal deelnemende leden. Maar liefst 107 autowas- en poetsbedrijven doen mee!

Autowasdag

De Nationale Autowasdag in de zomer kon gelukkig doorgaan en met stichting Muziekids als bijbehorend goede doel betekende dat een grote stroom aan media-aandacht. Want de ambassadeurs van Muziekids maakten volop reclame voor de Bovag-bedrijven en dat waren niet de minste: Guus Meeuwis, Armin van Buuren, Kenny B, Roel van Velzen en Giel Beelen. Onder andere Hart van Nederland stond met een camera op de stoep en op sociale media ging het evenement als een lopend vuurtje. Nu de coronabesmettingen dit najaar weer zijn opgelopen, hebben we helaas wel onder andere de traditionele Leden-bezoeken-ledendag moeten annuleren, terwijl de reis naar de eerder uitgestelde Car Wash Show in Las Vegas gelukkig wel nog door kon gaan.

Lidmaatschap

Daar in de Verenigde Staten hebben we met enkele tientallen Bovag-leden overigens volop inspiratie op kunnen doen. Niet alleen op de beurs in Las Vegas, maar ook bij de Amerikaanse collega-ondernemers in San Diego en omgeving waar we op bezoek mochten. Voor 2022 zou ik u dan ook een van de leerpunten uit de Verenigde Staten mee willen geven. Een abonnement op de wasstraat is daar intussen namelijk de normaalste zaak van de wereld. Niet zozeer een waspas met tegoed zoals we die hier ook kennen, maar meer een soort lidmaatschap. Bij de plaatselijke ondernemers bleek dat de abonnees gemiddeld 2 tot 3 keer per maand naar de carwash gaan en werknemers ontvingen bonussen voor elk nieuw abonnement dat ze wisten af te sluiten.

Zoals gezegd, uit Wassen in Cijfers zal moeten blijken of we de afgelopen jaren de wasfrequentie hebben kunnen verhogen, maar een abonnementsvorm kan daar wel degelijk aan bijdragen. En vergeet vooral ook niet de enorme populariteit van private lease; dat betreft altijd een bedrag inclusief onderhoud en reparatie, maar zonder wassen. Maar wassen is ook onderhoud en daarmee behoud, dus ga het gesprek aan met autodealers in de buurt over de mogelijkheden om dat in zulke contracten op te nemen.

Wij staan bij Bovag in elk geval weer in de startblokken om direct na de jaarwisseling volop te knallen. Te beginnen met de WinterWasWeken. Voor nu wens ik alle branchegenoten een fijne Kerst toe, een mooi Oud en Nieuw en alle goeds voor een hopelijk onbezorgd 2022.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eindejaarscolumn Erik Stern (Bovag): ‘Volop vertrouwen’ | CarwashPro
Erik Stern, Bovag, carwash

Eindejaarscolumn Erik Stern (Bovag): ‘Volop vertrouwen’

Ondernemers in de carwashsector hebben duidelijk groeiambities. Afgelopen jaar is er veel geopend, overgenomen en verbouwd. Met het vertrouwen zit het in deze sector dus wel snor, concludeert sectormanager Erik Stern van de Bovag in onderstaande eindejaarscolumn.

Hoewel 2021 wereldwijd wederom in het teken stond van zorgen rondom corona, heb ik op deze plek al meermaals gemeld dat onze carwashbranche qua economische schade en draconische maatregelen redelijk buiten schot is gebleven. In welke mate er in coronatijd nu daadwerkelijk meer, minder of misschien wel net zoveel is gewassen en gepoetst, weten we pas na de jaarwisseling.

Wassen in cijfers

In het nieuwe jaar presenteert Bovag het periodieke onderzoek ‘Wassen in Cijfers’, waarvan de laatste editie over de jaren tot en met 2018 ging. Met de nieuwe publicatie kunnen we dus redelijk nauwkeurig in kaart brengen wat de effecten zijn geweest van corona en de bijbehorende overheidsmaatregelen in 2020 en 2021. Wat we intussen wel al weten is dat ondernemers in onze sector zich in elk geval niet hebben laten remmen in hun groeiambities. Er werden nog steeds volop wasstraten geopend, overgenomen en verbouwd, dus wat dat betreft zit het met het vertrouwen in onze branche wel snor.”

“Qua activiteiten voor en met leden hebben we de draad afgelopen jaar weer een beetje op kunnen pakken. De Bovag WinterWasWeken gingen in januari niet door, maar staan vanaf aanstaande 1 januari gewoon weer op de rol en ook nog eens met een recordaantal deelnemende leden. Maar liefst 107 autowas- en poetsbedrijven doen mee!

Autowasdag

De Nationale Autowasdag in de zomer kon gelukkig doorgaan en met stichting Muziekids als bijbehorend goede doel betekende dat een grote stroom aan media-aandacht. Want de ambassadeurs van Muziekids maakten volop reclame voor de Bovag-bedrijven en dat waren niet de minste: Guus Meeuwis, Armin van Buuren, Kenny B, Roel van Velzen en Giel Beelen. Onder andere Hart van Nederland stond met een camera op de stoep en op sociale media ging het evenement als een lopend vuurtje. Nu de coronabesmettingen dit najaar weer zijn opgelopen, hebben we helaas wel onder andere de traditionele Leden-bezoeken-ledendag moeten annuleren, terwijl de reis naar de eerder uitgestelde Car Wash Show in Las Vegas gelukkig wel nog door kon gaan.

Lidmaatschap

Daar in de Verenigde Staten hebben we met enkele tientallen Bovag-leden overigens volop inspiratie op kunnen doen. Niet alleen op de beurs in Las Vegas, maar ook bij de Amerikaanse collega-ondernemers in San Diego en omgeving waar we op bezoek mochten. Voor 2022 zou ik u dan ook een van de leerpunten uit de Verenigde Staten mee willen geven. Een abonnement op de wasstraat is daar intussen namelijk de normaalste zaak van de wereld. Niet zozeer een waspas met tegoed zoals we die hier ook kennen, maar meer een soort lidmaatschap. Bij de plaatselijke ondernemers bleek dat de abonnees gemiddeld 2 tot 3 keer per maand naar de carwash gaan en werknemers ontvingen bonussen voor elk nieuw abonnement dat ze wisten af te sluiten.

Zoals gezegd, uit Wassen in Cijfers zal moeten blijken of we de afgelopen jaren de wasfrequentie hebben kunnen verhogen, maar een abonnementsvorm kan daar wel degelijk aan bijdragen. En vergeet vooral ook niet de enorme populariteit van private lease; dat betreft altijd een bedrag inclusief onderhoud en reparatie, maar zonder wassen. Maar wassen is ook onderhoud en daarmee behoud, dus ga het gesprek aan met autodealers in de buurt over de mogelijkheden om dat in zulke contracten op te nemen.

Wij staan bij Bovag in elk geval weer in de startblokken om direct na de jaarwisseling volop te knallen. Te beginnen met de WinterWasWeken. Voor nu wens ik alle branchegenoten een fijne Kerst toe, een mooi Oud en Nieuw en alle goeds voor een hopelijk onbezorgd 2022.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.