Eindejaarscolumn EenzetCarwash: Onbemand wassen wint aan belang

De vraag naar onbemand wassen gaat in 2022 verder toenemen. Dat voorspelt Eric Mekelenkamp van EenzetCarwash. Op verzoek van CarwashPro maakt hij de balans van het afgelopen jaar. Ook kijkt hij vooruit naar het komende jaar.

Het jaar 2021 was een jaar waar we herstel zagen voor de investeringen in de carwashbranche. En dat verwachten we zeker ook voor het aankomende jaar.

De markt ontwikkelt zich. De eindconsument kijkt anders naar gebruik en bezit van de auto en dat vraagt ook om andere carwashoplossingen. De vraag naar onbemand wassen zal verder toenemen. We zien bijvoorbeeld bij Daily Carwash dat consumenten dat waarderen en systemen die het mogelijk maken steeds verder worden verbeterd. (Lees hier meer over de formule van Daily Carwash)

Voorkom overinvestering

Het aantal wasstraten met voorwas en full service is sterk toegenomen en we zien dat er veel animo is bij (startende) ondernemers om in deze branche te ondernemen. Een goed businessplan voor een dergelijke onderneming is van groot belang. Daarbij is het belangrijk goed te kijken naar het marktpotentieel in relatie tot de wasoplossing die geboden wordt. Daarmee wordt ‘overinvestering’ voorkomen.

Bij een businessplan hoort ook een toekomstvisie. Denk dan aan waterrecycling: het is te verwachten dat de prijzen voor water en lozing zullen stijgen, boren van bronnen is niet meer vanzelfsprekend en we moeten ook kijken hoe we het milieu zo min mogelijk belasten.

Langere tijdslijn

De tijdslijnen voor het doen van investeringen worden langer, omdat aanvragen van vergunningen (met de daarbij behorende eisen) en het verkrijgen van bijvoorbeeld de juiste hoeveelheid stroom niet snel geregeld zijn.

Wanneer we ons daar van bewust zijn komt er een mooi 2022 aan en daarmee ook de opvolgende jaren. Iedereen mooie feestdagen gewenst!

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eindejaarscolumn EenzetCarwash: Onbemand wassen wint aan belang | CarwashPro

Eindejaarscolumn EenzetCarwash: Onbemand wassen wint aan belang

De vraag naar onbemand wassen gaat in 2022 verder toenemen. Dat voorspelt Eric Mekelenkamp van EenzetCarwash. Op verzoek van CarwashPro maakt hij de balans van het afgelopen jaar. Ook kijkt hij vooruit naar het komende jaar.

Het jaar 2021 was een jaar waar we herstel zagen voor de investeringen in de carwashbranche. En dat verwachten we zeker ook voor het aankomende jaar.

De markt ontwikkelt zich. De eindconsument kijkt anders naar gebruik en bezit van de auto en dat vraagt ook om andere carwashoplossingen. De vraag naar onbemand wassen zal verder toenemen. We zien bijvoorbeeld bij Daily Carwash dat consumenten dat waarderen en systemen die het mogelijk maken steeds verder worden verbeterd. (Lees hier meer over de formule van Daily Carwash)

Voorkom overinvestering

Het aantal wasstraten met voorwas en full service is sterk toegenomen en we zien dat er veel animo is bij (startende) ondernemers om in deze branche te ondernemen. Een goed businessplan voor een dergelijke onderneming is van groot belang. Daarbij is het belangrijk goed te kijken naar het marktpotentieel in relatie tot de wasoplossing die geboden wordt. Daarmee wordt ‘overinvestering’ voorkomen.

Bij een businessplan hoort ook een toekomstvisie. Denk dan aan waterrecycling: het is te verwachten dat de prijzen voor water en lozing zullen stijgen, boren van bronnen is niet meer vanzelfsprekend en we moeten ook kijken hoe we het milieu zo min mogelijk belasten.

Langere tijdslijn

De tijdslijnen voor het doen van investeringen worden langer, omdat aanvragen van vergunningen (met de daarbij behorende eisen) en het verkrijgen van bijvoorbeeld de juiste hoeveelheid stroom niet snel geregeld zijn.

Wanneer we ons daar van bewust zijn komt er een mooi 2022 aan en daarmee ook de opvolgende jaren. Iedereen mooie feestdagen gewenst!

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.