Kleur in de carwash draagt bij aan klantbeleving

Zorgt roze schuim in de wasbox wel voor een beleving van een schone auto bij de consument? En wat zijn de beste kleuren voor de huisstijl van een carwash? CarwashPro sprak met Mark Kotterink van het Nederlands Kleurinstituut over kleur in de carwash.

Vertrouw je erop dat gekleurd schuim zorgt voor een goed wasresultaat? Dat is een interessante vraag. Volgens kleurexpert Mark Kotterink spelen de wetten van kleur een grote rol in de beleving van een klant, en dat geldt zeker ook voor klanten in de carwash. “Onderzoek toont aan het consumentengedrag voor zo’n 80 tot 90 procent wordt bepaald door kleur. Daarmee kunnen we stellen dat kleur voor een groot deel bepalend is voor het succes van een product en de omzet van een bedrijf”, schrijft hij in een blog voor het Nederlands Kleurinstituut.

Blauw en wit

Een kleur is opgebouwd uit drie elementen: de kleurtoon, de lichtheid en de verzadiging. Schone kleuren zijn kleuren waar geen zwart aan is toegevoegd, dus met een duidelijke kleurtoon. Kotterink: “voor carwashes is dat schone natuurlijk van groot belang, dus ik zou adviseren om heldere kleuren te kiezen voor een huisstijl.” Bovendien, vervolgt de kleurexpert, roept kleur onbewust associaties op. Blauw en wit zijn verbonden met schoon. Groen juist weer met de natuur en duurzaamheid. “Niet gek dus dat in vele huisstijlen van carwashes juist deze kleuren terugkomen.”

Roze schuim

Terug naar die eerste vraag: zorgt gekleurd schuim in de wasbox of -tunnel dan wel voor een gewenst schoon gevoel en beleving? Volgens Kotterink hangt het allemaal af van de intentie van de carwash. “Kleur zorgt voor beleving, dus voor degenen die klanten wil verrassen met een andere kleur schuim, werkt dat heel goed. Je kunt ook alleen optisch iets met de kleur van schuim doen, bijvoorbeeld met behulp van verlichting.”

Samenhang

Bepaalde kleuren worden op een onbewust niveau met schone resultaten geassocieerd, wit en blauw. Op hetzelfde niveau hangt er aan bepaalde kleuren ook een waardegevoel. “Bordeauxrood hangt samen met een gevoel van rijkdom, terwijl fel oranje juist weer goedkoop aandoet,” vertelt Kotterink.

In het kiezen van de juiste kleur speelt een aantal zaken een rol, waaronder harmonie, esthetiek en beleving. Juist de samenhang tussen die elementen moet kloppen, legt de kleurspecialist uit. Het is dus niet zo dat beleving zwaarder weegt dan harmonie.

Zoeken naar balans

Kotterink benadrukt nog eens dat de impact kleur van kleur op het consumentengedrag ontzettend groot is. “Waar het bij kleurgeven om gaat, is dat je bedenkt dat mensen altijd op zoek zijn naar balans, naar harmonie. Is die er niet, dan voelen we ons onaangenaam en ongemakkelijk. Daarin hebben kleurgevers een grote verantwoordelijkheid.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.