Enorme accu moet snelladen ook mogelijk maken bij beperkt stroomnet

Bron: Persbericht

NXT Mobility start met het plaatsen van enorme accu’s waarmee het ook met een kleinverbruikaansluiting mogelijk wordt om ultrasnelladers aan te bieden. Volgens het bedrijf wordt de uitrol van ultrasnelladen tot 320 kW zo niet meer belemmerd door de ‘in toenemende mate beperkte netcapaciteit’.

Het bedrijf uit het Noord-Hollandse Heiloo is sinds dinsdag de Nederlandse distributeur van de oplossingen van het Duitse ADS-TEC Energy. NXT Mobility, dat onderdeel is van GP Groot, spreekt de verwachting uit dat het aantal elektrische personenauto’s de komende jaren enorm groeit. “Om de EV-revolutie te laten slagen, is een meer dan evenredige groei van het aantal oplaadpunten nodig”, meldt de onderneming.

Krapte op stroomnet

“Met het oog op de toenemende elektrificatie van het wagenpark gaan we ons eigen tankstationnetwerk voorzien van snelladers”, aldus Pieter Talsma, directeur van GP Groot brandstoffen en oliehandel. “Uit de eerste inventarisatie bleek dat op veel locaties de capaciteit van het elektriciteitsnet te beperkt is om snelladers te realiseren. De krapte op het stroomnet zal de komende jaren alleen maar toenemen. We ontvangen zelfs brieven van de netbeheerder waarin wordt aangegeven dat verzwaring van de bestaande stroomaansluitingen de komende jaren niet mogelijk is. Dit stokt de hoognodige uitbreiding van snellaadcapaciteit en remt de energietransitie. We zijn op zoek gegaan naar een oplossing en hebben die gevonden in de ChargeBox ultrasnellaadsystemen van ADS-TEC Energy.”

Met het ultrasnellaadsysteem van ADS-TEC Energy is het mogelijk om één auto van stroom te voorzien met een laadsnelheid van 320 kW of twee auto’s tegelijkertijd met een laadsnelheid van 160 kW. Erik Metselaar, business manager van NXT Mobility, legt uit dat de accu vijf keer meer vermogen genereert dan het elektriciteitsnet levert. “Het systeem laadt, net als een powerbank, met een laag vermogen op en draagt de opgeslagen energie vervolgens ultrasnel over naar elektrische voertuigen. Met een 50 kW stroomaansluiting kan tot 320 kW ultrasnel worden geladen.” Volgens Metselaar zijn de de systemen qua totale levensduur, kosten en exploitatie concurrerend met conventionele snelladers.

Minimaal 50 stuks

Volgens Thomas Speidel, ceo van het bedrijf uit Nürtingen, is Nederland een van de landen waar elektrische mobiliteit in sneltreinvaart wordt opgenomen. “Dit leidt in het hele land tot een toenemende vraag naar snellaadoplossingen. Het past daarom perfect bij de Nederlandse situatie, die overigens ook voor veel andere landen en steden typerend is.”

GP Groot streeft ernaar om in het eerste jaar van de samenwerking minimaal 50 ChargeBox systemen te implementeren. Het eerste Nederlandse ultrasnellaadsysteem wordt binnenkort op een van de NXT Mobility-tankstations in gebruik genomen. Naast tankstations zal NXT zich voor de verkoop ook richten op transport- en taxibedrijven, exploitanten van snellaadnetwerken en nutsbedrijven. Daarnaast introduceert de onderneming binnenkort een vergelijkbaar systeem waarmee ook met 22 kW inputvermogen geladen kan worden.

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Enorme accu moet snelladen ook mogelijk maken bij beperkt stroomnet | CarwashPro

Enorme accu moet snelladen ook mogelijk maken bij beperkt stroomnet

Bron: Persbericht

NXT Mobility start met het plaatsen van enorme accu’s waarmee het ook met een kleinverbruikaansluiting mogelijk wordt om ultrasnelladers aan te bieden. Volgens het bedrijf wordt de uitrol van ultrasnelladen tot 320 kW zo niet meer belemmerd door de ‘in toenemende mate beperkte netcapaciteit’.

Het bedrijf uit het Noord-Hollandse Heiloo is sinds dinsdag de Nederlandse distributeur van de oplossingen van het Duitse ADS-TEC Energy. NXT Mobility, dat onderdeel is van GP Groot, spreekt de verwachting uit dat het aantal elektrische personenauto’s de komende jaren enorm groeit. “Om de EV-revolutie te laten slagen, is een meer dan evenredige groei van het aantal oplaadpunten nodig”, meldt de onderneming.

Krapte op stroomnet

“Met het oog op de toenemende elektrificatie van het wagenpark gaan we ons eigen tankstationnetwerk voorzien van snelladers”, aldus Pieter Talsma, directeur van GP Groot brandstoffen en oliehandel. “Uit de eerste inventarisatie bleek dat op veel locaties de capaciteit van het elektriciteitsnet te beperkt is om snelladers te realiseren. De krapte op het stroomnet zal de komende jaren alleen maar toenemen. We ontvangen zelfs brieven van de netbeheerder waarin wordt aangegeven dat verzwaring van de bestaande stroomaansluitingen de komende jaren niet mogelijk is. Dit stokt de hoognodige uitbreiding van snellaadcapaciteit en remt de energietransitie. We zijn op zoek gegaan naar een oplossing en hebben die gevonden in de ChargeBox ultrasnellaadsystemen van ADS-TEC Energy.”

Met het ultrasnellaadsysteem van ADS-TEC Energy is het mogelijk om één auto van stroom te voorzien met een laadsnelheid van 320 kW of twee auto’s tegelijkertijd met een laadsnelheid van 160 kW. Erik Metselaar, business manager van NXT Mobility, legt uit dat de accu vijf keer meer vermogen genereert dan het elektriciteitsnet levert. “Het systeem laadt, net als een powerbank, met een laag vermogen op en draagt de opgeslagen energie vervolgens ultrasnel over naar elektrische voertuigen. Met een 50 kW stroomaansluiting kan tot 320 kW ultrasnel worden geladen.” Volgens Metselaar zijn de de systemen qua totale levensduur, kosten en exploitatie concurrerend met conventionele snelladers.

Minimaal 50 stuks

Volgens Thomas Speidel, ceo van het bedrijf uit Nürtingen, is Nederland een van de landen waar elektrische mobiliteit in sneltreinvaart wordt opgenomen. “Dit leidt in het hele land tot een toenemende vraag naar snellaadoplossingen. Het past daarom perfect bij de Nederlandse situatie, die overigens ook voor veel andere landen en steden typerend is.”

GP Groot streeft ernaar om in het eerste jaar van de samenwerking minimaal 50 ChargeBox systemen te implementeren. Het eerste Nederlandse ultrasnellaadsysteem wordt binnenkort op een van de NXT Mobility-tankstations in gebruik genomen. Naast tankstations zal NXT zich voor de verkoop ook richten op transport- en taxibedrijven, exploitanten van snellaadnetwerken en nutsbedrijven. Daarnaast introduceert de onderneming binnenkort een vergelijkbaar systeem waarmee ook met 22 kW inputvermogen geladen kan worden.

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.