FTM: brandstoflobby traineert elektrisch rijden

De fossiele brandstoffenindustrie investeert liever in zogenaamde ‘transitiebrandstoffen’ dan dat ze elektrificatie omarmt, ook al lijken deze brandstoffen een doodlopende weg. Dat blijkt uit een onderzoek van Follow The Money. 

De Nederlandse onderzoeksjournalistiekwebsite ontdekte dat een plan van Italgas om synthetisch methaangas te produceren in Italië is gecrasht, na maanden van beloftes en experimenten. Het project is nu teruggebracht tot een ‘simpele’ waterstoffabriek. Het lijkt erop dat de door de fossiele brandstoffenindustrie gewenste ‘transitiebrandstoffen’ voorlopig nog buiten bereik zijn.

55 procent

Overgaan op elektrisch rijden zou betekenen dat veel traditionele olie- & gasbedrijven binnenkort niet meer zullen bestaan. In minder dan 10 jaar tijd zal Europa de uitstoot van broeikasgassen met 55 procent hebben teruggedrongen, vergeleken met 1990. Dat is althans wat Europese landen zijn overeengekomen.

Hoewel veel autofabrikanten, zoals Stellantis, Renault, Volkswagen Group, Ford, Volvo en Jaguar Land Rover, zich hebben gecommiteerd aan elektrisch rijden, zijn er ook fabrikanten, waaronder Toyota en Hyundai Motor Group, die nog steeds vertrouwen op alle decarbonisatietechnologieën die momenteel beschikbaar zijn.

Efficiëntie

Op dit moment lijkt het onwaarschijnlijk dat synthetische brandstof kan concurreren met elektriciteit. Het uiteindelijke rendement van de meeste synthetische brandstoffen is slechts 13 procent, vergeleken met 69 procent voor batterijen.

Toch lijkt de Europese Commissie mee te gaan met de brandstoflobby. Hernieuwbare gassen zoals waterstof, biomethaan en synthetisch methaan kunnen ook profiteren van belastingvoordelen, mits ze 70 procent minder uitstoot genereren dan aardgas.

Lees ook:

Auteur: Rene Passet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.