Autowassen als psychologische reactie op economische crisis

Ondanks de gespannen economische situatie met hoge brandstofprijzen en forse inflatie lijkt het wassen van auto’s onaangetast. Terwijl veel industrieën terughoudend consumentengedrag zien, komen er nog steeds klanten naar de carwash. Goed nieuws natuurlijk, maar is het ook te verklaren? CarwashPro.de sprak hierover met consumentenpsycholoog Dr. Hans-Georg Häusel.

Tijdens eerdere economische crises leken ook autowasstraten getroffen. Hoe groter de financiële last, hoe minder mensen hun auto wassen. Maar er lijkt iets veranderd. Ook al zijn we getroffen door een hele reeks crisissen. We zijn nog steeds aan het herstellen van de nasleep van Covid, en nu is er de oorlog in Oekraïne, wederom een crisis die een grote impact heeft op de wereldeconomie.

Maar terwijl veel industrieën terughoudend consumentengedrag zien, gaat de autowasindustrie gewoon door met de normale gang van zaken. De klanten blijven komen. Goed nieuws natuurlijk, maar is het ook te verklaren?

Niet alle crisessen zijn hetzelfde

CarwashPro.de stelt deze vraag aan consumentenpsycholoog Dr. Hans-Georg Häusel. De reden ligt volgens hem in de verschillende aard van crisissen die we momenteel doormaken. In het verleden waren veel crisissen veelomvattend en (deels) mondiaal, maar stonden minder dicht bij de mensen. Nu ervaren mensen de energiecrisis veel directer en worden ze geraakt door stijgende prijzen en de latente angst voor een gastekort in hun eigen leven.

“In een oncontroleerbare wereld neemt men zijn toevlucht tot controlemechanismen. Hij schakelt over naar de crisismodus omdat hij de gevolgen van de huidige crisis individueel en in zijn eigen leven opmerkt en deze wil tegengaan”, legt dr. Hans Georg Häusel uit. Hij schat het verschil in met de financiële crisis en de vluchtelingencrisis, omdat die ook een impact hadden op het leven van veel mensen, “maar die werden als ver weg ervaren”. Mensen ervaren de coronacrisis en de huidige energiecrisis intensiever en reageren daardoor anders.

Wassen als crisisreactie

Een wijdverbreide overreactie van mensen op het verlies van controle is de dwang om te wassen, bevestigt Dr. Hans Georg Häusel. Bij het wassen van de auto komt ook het aspect van de zorg voor waardevolle spullen aan de orde. Deze twee verbanden leiden dus tot een trend in het consumentengedrag van mensen die in tegenspraak is met het crisisgedrag van eerdere crisissen.

Inflatie

De omstandigheden van de huidige crisis lijken nog relatief gunstig voor autowasbedrijven in vergelijking met andere industrieën. Vooral omdat de core business momenteel constant lijkt te blijven. Desalniettemin zullen de winsten van autowasstraten worden aangetast als de prijzen voor wastechnologie, accessoires, reserveonderdelen en was-chemicaliën stijgen. Hierbij blijft het van belang om de ontwikkeling van de crisis goed in de gaten te houden om tijdig op veranderingen te kunnen inspelen.

Lees ook:

Auteur: Sandra Schafer

Sandra is redacteur van het Duitse zusje van CarwashPro, namelijk CarwashPro.de.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autowassen als psychologische reactie op economische crisis | CarwashPro

Autowassen als psychologische reactie op economische crisis

Ondanks de gespannen economische situatie met hoge brandstofprijzen en forse inflatie lijkt het wassen van auto’s onaangetast. Terwijl veel industrieën terughoudend consumentengedrag zien, komen er nog steeds klanten naar de carwash. Goed nieuws natuurlijk, maar is het ook te verklaren? CarwashPro.de sprak hierover met consumentenpsycholoog Dr. Hans-Georg Häusel.

Tijdens eerdere economische crises leken ook autowasstraten getroffen. Hoe groter de financiële last, hoe minder mensen hun auto wassen. Maar er lijkt iets veranderd. Ook al zijn we getroffen door een hele reeks crisissen. We zijn nog steeds aan het herstellen van de nasleep van Covid, en nu is er de oorlog in Oekraïne, wederom een crisis die een grote impact heeft op de wereldeconomie.

Maar terwijl veel industrieën terughoudend consumentengedrag zien, gaat de autowasindustrie gewoon door met de normale gang van zaken. De klanten blijven komen. Goed nieuws natuurlijk, maar is het ook te verklaren?

Niet alle crisessen zijn hetzelfde

CarwashPro.de stelt deze vraag aan consumentenpsycholoog Dr. Hans-Georg Häusel. De reden ligt volgens hem in de verschillende aard van crisissen die we momenteel doormaken. In het verleden waren veel crisissen veelomvattend en (deels) mondiaal, maar stonden minder dicht bij de mensen. Nu ervaren mensen de energiecrisis veel directer en worden ze geraakt door stijgende prijzen en de latente angst voor een gastekort in hun eigen leven.

“In een oncontroleerbare wereld neemt men zijn toevlucht tot controlemechanismen. Hij schakelt over naar de crisismodus omdat hij de gevolgen van de huidige crisis individueel en in zijn eigen leven opmerkt en deze wil tegengaan”, legt dr. Hans Georg Häusel uit. Hij schat het verschil in met de financiële crisis en de vluchtelingencrisis, omdat die ook een impact hadden op het leven van veel mensen, “maar die werden als ver weg ervaren”. Mensen ervaren de coronacrisis en de huidige energiecrisis intensiever en reageren daardoor anders.

Wassen als crisisreactie

Een wijdverbreide overreactie van mensen op het verlies van controle is de dwang om te wassen, bevestigt Dr. Hans Georg Häusel. Bij het wassen van de auto komt ook het aspect van de zorg voor waardevolle spullen aan de orde. Deze twee verbanden leiden dus tot een trend in het consumentengedrag van mensen die in tegenspraak is met het crisisgedrag van eerdere crisissen.

Inflatie

De omstandigheden van de huidige crisis lijken nog relatief gunstig voor autowasbedrijven in vergelijking met andere industrieën. Vooral omdat de core business momenteel constant lijkt te blijven. Desalniettemin zullen de winsten van autowasstraten worden aangetast als de prijzen voor wastechnologie, accessoires, reserveonderdelen en was-chemicaliën stijgen. Hierbij blijft het van belang om de ontwikkeling van de crisis goed in de gaten te houden om tijdig op veranderingen te kunnen inspelen.

Lees ook:

Auteur: Sandra Schafer

Sandra is redacteur van het Duitse zusje van CarwashPro, namelijk CarwashPro.de.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.