Handwas Arriva-trein

Handwas Arriva-treinen bespaart tonnen met water

De Arriva-treinen worden als proef met de hand gewassen Foto's: Sander van Vliet/ProMedia

Om duurzamer om te gaan met water heeft Arriva een proef gedaan met het handwassen van de Arriva-treinen. Dit bespaart volgens de Nederlandse vervoersmaatschappij maar liefst 98 procent water ten opzichte van een reguliere wasstraat. “Misschien dat we deze manier zelfs willen uitrollen naar onze bussen”, zegt Milfred Hart, regiodirecteur Noord van Arriva.

Het begon allemaal toen de treinvloot van Arriva begon te groeien. “We hebben een mooie wasstraat in Groningen, maar het is een enorme logistieke uitdaging om alle treinen daar te krijgen”, vertelt Hart. “We wilden eigenlijk in Leeuwarden ook een wasstraat, maar daar hadden we hier geen ruimte voor.” Zo ontstond het simpele maar innovatieve idee om de treinen met de hand te wassen.

“We hoeven nu nog maar negen liter water te gebruiken om de trein te wassen ten opzichte van de 480 liter water die we in een wasstraat zouden gebruiken. Daarnaast hoeven we de trein maar zes keer per jaar te wassen met de hand.” Normaal gesproken ging de trein maar liefst 26 keer per jaar de wasstraat in. Een korte rekensom leert dat het per trein ruim 12.000 liter water bespaart op jaarbasis. En dat over een vloot van 68 treinen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Handwas Arriva-trein
De treinen krijgen een laagje polijst.

“De besparing op water is heel mooi, zeker vanuit het duurzaamheidsvraagstuk”, vindt Michel Sorber, materiaalbeheerder bij Arriva en de ‘geestelijke vader’ van het waterarme wassen. “De besparing op water is heel belangrijk. Ik wil ook wat achterlaten voor mijn kinderen. Daarnaast heb je ook nog eens een hoger resultaat met schonere treinen.”

Polijsten

De medewerkers die de trein wassen brengen een laagje polijst aan met een spray en vegen dit vervolgens uit met een doek. “Polish is eigenlijk een beschermslaag op de trein”, zegt Sorber. “Dat moet je echt zien als droogwassen.” In de wasstraat kan dat niet. “Als je de trein door de wasstraat haalt, dan krijg je het maar half zo schoon. Je hebt heel veel stukken waar je machinaal niet bij kan komen. Je ziet dat de borstels alleen maar over dezelfde plek gaan.”

De beschermlaag zorgt ervoor dat de trein makkelijker schoon te maken is en minder snel vies wordt. “Hoe gladder, hoe minder vuil zich aan de trein hecht.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Handwas Arriva-trein
De spullen waarmee de medewerkers aan de slag gaan.

“Ik hoor van mensen dat onze treinen er zowel van binnen als buiten gewoon schoner, netter en mooier uitzien. Dat is een investering die we doen.”

Kosten

Over de kosten willen Sorber en Hart niet veel kwijt, maar dat het duurder is dan de wasstraat is duidelijk. “Het is natuurlijk arbeidsintensiever, dus het prijskaartje ligt wat hoger. Je moet alleen niet kijken naar wat het kost, maar ook wat het oplevert op andere vlakken”, meent Sorber. “De investering in de wasstraat is natuurlijk heel erg duur”, vult Hart aan. “De handwas is dus duurder als je de bouwkosten van de wasstraat niet meerekent.”

“We kijken alleen ook echt naar het milieuplaatje. Aan het eind van het jaar hebben we alle gegevens bij elkaar en kunnen we kijken wat het ons gekost heeft.”

Een uitbreiding van de handwas-proef zit er dik in. “We overwegen een bredere uitrol naar bijvoorbeeld bussen. Daar gaan we in Zuid-Holland pilots mee doen. We hebben het dan al snel over 250 bussen. Dan heb je het ineens over veel meer mensen die we moeten inhuren. Dat operationeel oppakken is wel een uitdaging.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.