Terugblik op CarwashPro Forum: belang digitalisering en succesvol schademanagement

De carwash-tour ging onder andere langs Soapbox Niederpleis in St. Augustin Foto's: ProMedia

Het CarwashPro Forum van ons Duitse zustervakblad CarwashPro.de heeft deze week plaatsgevonden in Keulen. Dit tweedaagse evenement begon met een carwash-tour naar autowasstraten in de omgeving en aansluitend een netwerkdiner. De tweede dag stond in het teken van professionele uitwisseling, waarbij bekende sprekers uit de Duitse carwashbranche actuele oplossingen presenteerden voor uitdagingen in de markt. 

De deelnemers van het CarwashPro Forum maakten de eerste stop van de carwash-tour bij het Q1-tankstation Scherer. In deze wasstraat was het bijzonder interessant om te zien hoe klanten reageren op het schuimgordijn en de polish, maar er werden ook vragen gesteld over het heldere water in de faciliteit.

De tweede wasstraat op het programma bood een heel bijzonder hoogtepunt, want de Soapbox Niederpleis in St. Augustin gebruikt op meerdere plaatsen de waterbesparende X-Jet-sproeiers van Caramba. Het effect was heel snel voelbaar. Sinds de omschakeling heeft het systeem aanzienlijk minder water verbruikt zonder dat dit ten koste ging van de waskwaliteit.

De carwash-tour ging onder andere langs Q1 Tankstelle Scherer in Bonn.

Daarna volgde een uitgebreide fabrieksrondleiding bij cycleWASH, de fabrikant van fietswassystemen. Samen met directeur Sachin Kumar konden de huidige modellen voor fietswasinstallaties worden bekeken en uitgeprobeerd. Deze carwashes zijn de afgelopen maanden erg populair geworden bij fietsbezitters in Duitsland en bieden daarom carwash-exploitanten een optimale kans om de was-activiteiten van hun eigen vestiging te versterken en nieuwe verkoopmogelijkheden te openen.

Profiteren van digitalisering

Na de carwashtour en het netwerkdiner stond de tweede dag van het CarwashPro Forum in het teken van professionele uitwisseling. Bekende sprekers uit de Duitse carwashbranche presenteerden actuele oplossingen voor uitdagingen in onze branche. Onder andere digitalisering in de autowasbranche, omzetstijging, succesvol schademanagement en duurzaamheid kwamen aan bod.

De oplossingen van UUNO werden gepresenteerd door Nicolas Meibohm, die de deelnemers uitlegde hoe carwashes het gebruik van de faciliteit door digitalisering vergroten en tegelijkertijd de klanttevredenheid verhogen. Artur Gelbert presenteerde vervolgens de oplossingen van het Duitse WashTec en toonde aan de hand van zeer praktische voorbeelden hoe gemakkelijk autowasbedrijven vandaag al kunnen profiteren van digitalisering. De deelnemers konden zien hoe Thomas Scherer, die ons gisteren verwelkomde in zijn wasstraat, zijn wasstraat digitaal beheert met slechts een paar klikken en bij storingen een directe digitale verbinding heeft met WashTec.

De tweede dag van het CarwashPro Forum stond in het teken van professionele uitwisseling.

Stijging van de omzet voor autowasstraat

Waar de deelnemers aan de carwash-tour de dag ervoor kennis konden maken met een praktische manier om de verkoop van autowasstraten te verhogen door te kijken naar de cycleWASH fietswassystemen in productie, werden de mogelijkheden vandaag nog uitgebreider besproken. Klaus-Peter Klaeser deed verslag van zijn ervaringen met zijn carwash, waarbij hij onder meer gebruik maakt van een fietsenwassysteem van cycleWASH en een hondenwassysteem. Men was het erover eens dat deze mogelijkheden om de omzet te vergroten niet voor elke locatie geschikt zijn, maar tegelijkertijd is het nu het juiste moment om deze service-uitbreidingen door te voeren als je erover nadenkt. De verwachting is dat het tijdvenster waarin Duitse carwashklanten enthousiast zullen zijn over deze nieuwe vormen van wassen niet voor onbepaalde tijd open zal blijven en uiterlijk zal sluiten wanneer er fietsen- en hondenwasfaciliteiten beschikbaar zijn voor eindklanten over de hele linie.

Paneldiscussie: schademanagement

In de middag werd in een paneldiscussie een vermoeiend onderwerp voor carwash-exploitanten besproken. Klanten die klagen over schade aan hun eigen voertuig of schade aan de wasstraat veroorzaken, horen bij het dagelijkse leven van een carwash-ondernemer. Hoe om te gaan met dergelijke uitdagingen en met welke juridische en financiële aspecten rekening moet worden gehouden, resulteerde in een zeer praktisch ‘EHBO-plan’ voor autowasbedrijven.

Na een intensieve zomer van droogte stond ook het besparende gebruik van water op de agenda. Enerzijds gaven de presentaties van Klaus Steiner, Sales Manager bij INOWA, belangrijke inzichten in het onderwerp zoetwaterbehandeling. Aan de andere kant presenteerde Fabian Sterzenbach de X-Jet-sproeiers van Caramba in detail, waarmee het waterverbruik van een systeem aanzienlijk kan worden verminderd. Beide presentaties maakten duidelijk dat waterbesparing niet alleen goed is voor het milieu, maar ook een positief effect heeft op de winstgevendheid van autowasstraten, bijvoorbeeld als er uiteindelijk energie kan worden bespaard door bewuster om te gaan met water.

Het Duitse CarwashPro-team wil alle partners en sprekers bedanken en kijkt ernaar uit om in de toekomst nog meer branche-evenementen voor de autowasindustrie te kunnen aanbieden.

Lees ook: 

CarwashPro kijkt uit naar de volgende beurs, dit keer voor de Nederlandse en de Belgische markt. De Tankstation & Carwash Vakbeurs vindt dit jaar plaats op 9 en 10 november in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Auteur: Sandra Schafer

Sandra is redacteur van het Duitse zusje van CarwashPro, namelijk CarwashPro.de.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Terugblik op CarwashPro Forum: belang digitalisering en succesvol schademanagement | CarwashPro

Terugblik op CarwashPro Forum: belang digitalisering en succesvol schademanagement

De carwash-tour ging onder andere langs Soapbox Niederpleis in St. Augustin Foto's: ProMedia

Het CarwashPro Forum van ons Duitse zustervakblad CarwashPro.de heeft deze week plaatsgevonden in Keulen. Dit tweedaagse evenement begon met een carwash-tour naar autowasstraten in de omgeving en aansluitend een netwerkdiner. De tweede dag stond in het teken van professionele uitwisseling, waarbij bekende sprekers uit de Duitse carwashbranche actuele oplossingen presenteerden voor uitdagingen in de markt. 

De deelnemers van het CarwashPro Forum maakten de eerste stop van de carwash-tour bij het Q1-tankstation Scherer. In deze wasstraat was het bijzonder interessant om te zien hoe klanten reageren op het schuimgordijn en de polish, maar er werden ook vragen gesteld over het heldere water in de faciliteit.

De tweede wasstraat op het programma bood een heel bijzonder hoogtepunt, want de Soapbox Niederpleis in St. Augustin gebruikt op meerdere plaatsen de waterbesparende X-Jet-sproeiers van Caramba. Het effect was heel snel voelbaar. Sinds de omschakeling heeft het systeem aanzienlijk minder water verbruikt zonder dat dit ten koste ging van de waskwaliteit.

De carwash-tour ging onder andere langs Q1 Tankstelle Scherer in Bonn.

Daarna volgde een uitgebreide fabrieksrondleiding bij cycleWASH, de fabrikant van fietswassystemen. Samen met directeur Sachin Kumar konden de huidige modellen voor fietswasinstallaties worden bekeken en uitgeprobeerd. Deze carwashes zijn de afgelopen maanden erg populair geworden bij fietsbezitters in Duitsland en bieden daarom carwash-exploitanten een optimale kans om de was-activiteiten van hun eigen vestiging te versterken en nieuwe verkoopmogelijkheden te openen.

Profiteren van digitalisering

Na de carwashtour en het netwerkdiner stond de tweede dag van het CarwashPro Forum in het teken van professionele uitwisseling. Bekende sprekers uit de Duitse carwashbranche presenteerden actuele oplossingen voor uitdagingen in onze branche. Onder andere digitalisering in de autowasbranche, omzetstijging, succesvol schademanagement en duurzaamheid kwamen aan bod.

De oplossingen van UUNO werden gepresenteerd door Nicolas Meibohm, die de deelnemers uitlegde hoe carwashes het gebruik van de faciliteit door digitalisering vergroten en tegelijkertijd de klanttevredenheid verhogen. Artur Gelbert presenteerde vervolgens de oplossingen van het Duitse WashTec en toonde aan de hand van zeer praktische voorbeelden hoe gemakkelijk autowasbedrijven vandaag al kunnen profiteren van digitalisering. De deelnemers konden zien hoe Thomas Scherer, die ons gisteren verwelkomde in zijn wasstraat, zijn wasstraat digitaal beheert met slechts een paar klikken en bij storingen een directe digitale verbinding heeft met WashTec.

De tweede dag van het CarwashPro Forum stond in het teken van professionele uitwisseling.

Stijging van de omzet voor autowasstraat

Waar de deelnemers aan de carwash-tour de dag ervoor kennis konden maken met een praktische manier om de verkoop van autowasstraten te verhogen door te kijken naar de cycleWASH fietswassystemen in productie, werden de mogelijkheden vandaag nog uitgebreider besproken. Klaus-Peter Klaeser deed verslag van zijn ervaringen met zijn carwash, waarbij hij onder meer gebruik maakt van een fietsenwassysteem van cycleWASH en een hondenwassysteem. Men was het erover eens dat deze mogelijkheden om de omzet te vergroten niet voor elke locatie geschikt zijn, maar tegelijkertijd is het nu het juiste moment om deze service-uitbreidingen door te voeren als je erover nadenkt. De verwachting is dat het tijdvenster waarin Duitse carwashklanten enthousiast zullen zijn over deze nieuwe vormen van wassen niet voor onbepaalde tijd open zal blijven en uiterlijk zal sluiten wanneer er fietsen- en hondenwasfaciliteiten beschikbaar zijn voor eindklanten over de hele linie.

Paneldiscussie: schademanagement

In de middag werd in een paneldiscussie een vermoeiend onderwerp voor carwash-exploitanten besproken. Klanten die klagen over schade aan hun eigen voertuig of schade aan de wasstraat veroorzaken, horen bij het dagelijkse leven van een carwash-ondernemer. Hoe om te gaan met dergelijke uitdagingen en met welke juridische en financiële aspecten rekening moet worden gehouden, resulteerde in een zeer praktisch ‘EHBO-plan’ voor autowasbedrijven.

Na een intensieve zomer van droogte stond ook het besparende gebruik van water op de agenda. Enerzijds gaven de presentaties van Klaus Steiner, Sales Manager bij INOWA, belangrijke inzichten in het onderwerp zoetwaterbehandeling. Aan de andere kant presenteerde Fabian Sterzenbach de X-Jet-sproeiers van Caramba in detail, waarmee het waterverbruik van een systeem aanzienlijk kan worden verminderd. Beide presentaties maakten duidelijk dat waterbesparing niet alleen goed is voor het milieu, maar ook een positief effect heeft op de winstgevendheid van autowasstraten, bijvoorbeeld als er uiteindelijk energie kan worden bespaard door bewuster om te gaan met water.

Het Duitse CarwashPro-team wil alle partners en sprekers bedanken en kijkt ernaar uit om in de toekomst nog meer branche-evenementen voor de autowasindustrie te kunnen aanbieden.

Lees ook: 

CarwashPro kijkt uit naar de volgende beurs, dit keer voor de Nederlandse en de Belgische markt. De Tankstation & Carwash Vakbeurs vindt dit jaar plaats op 9 en 10 november in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Auteur: Sandra Schafer

Sandra is redacteur van het Duitse zusje van CarwashPro, namelijk CarwashPro.de.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.