BleuBlue waterzuiveringsinstallatie
BleuBlue naar Nederland

‘Met onze technologie willen we voorlopen op wat de markt gaat doen’

BleuBlue brengt zijn waterzuiveringsinstallaties naar Nederland Foto: BleuBlue

De Belgische onderneming BleuBlue, gespecialiseerd in waterzuiveringsinstallaties voor carwashes, heeft zijn pijlen gericht op de Nederlandse markt. De vraag naar waterzuivering wordt ook hier steeds groter. Eigenaar Stijn Schouterden ziet kansen. “Onze kennis, ervaring en no nonsense-aanpak werken goed.”

Schouterden is geen onbekende in de branche. Voordat hij het merk BleuBlue tien jaar geleden oprichtte, was hij in België werkzaam als verkoper voor WashTec. Nu zijn de waterzuiveringsinstallaties voor carwashes zijn core business. Voornamelijk voor carwashes in België en Frankrijk, omdat waterzuivering daar in de autowasstraat al jaren de standaard is.

Ook in Nederland wordt dat voorbeeld steeds vaker gevolgd. “Nederland loopt hierin nog wat achter. Maar na jaren lobbyen en het netwerk uitbreiden, lijkt het zijn vruchten af te werpen. Er is steeds meer vraag naar waterzuiveringsinstallaties. Op dit moment gaat zelfs 50 procent van onze omzet naar Nederland.”

De eerste BleuBlue-installaties in Nederland zijn gebouwd bij One2Wash in Zaandam en SOP! Autowas in Alblasserdam. “Dit zijn eenvoudige installaties met mechanische beluchting die al 10 jaar hun dienst bewijzen.” Heel recent is bij Loogman de installatie in Rotterdam omgebouwd en komt er een waterzuiveringsinstallatie bij de nieuwe Loogman-vestiging in Hoofddorp. Carwash XXL Den Haag en H²O Zoetermeer zijn voor de Torqx- groep aan de beurt en XL Indoor Leeuwarden werd afgelopen maand uitgebreid. Daarnaast werkt BleuBlue ook samen met enkele bekende wasstraat-leveranciers in Nederland.

‘Combinatie is kenmerkend’

Het bedrijf is tien jaar geleden begonnen met eenvoudige mechanische installaties voor de beluchting. Maar Schouterden zag al in 2014 dat deze waterhergebruik-installaties in de toekomst niet zouden voldoen aan de vraag van de markt, vanwege het kleine percentage water dat ermee kan worden hergebruikt. “Daarom zijn we gaan kijken naar een fatsoenlijke biologische waterzuiveringinstallatie. We vinden het belangrijk dat het mechanisch sterke machines zijn. We zetten de intelligentie in de TOC-sturing, zodat de klant ook zeker weet dat de installatie blijft draaien. En daarnaast gebruiken we industriële waterpompen en industriële kleppen. Deze combinatie is echt kenmerkend voor ons bedrijf.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het is belangrijk dat het mechanisch sterke machines zijn.

BleuBlue heeft nu zo’n 150 operationele waterzuiveringstallaties geleverd. De eerste 100 waterzuiveringsinstallaties heeft Schouterden er zelf ingezet. Omdat hij er zelf zo nauw bij betrokken is, weet hij precies wat de valkuilen zijn. En daar informeert hij de klant ook over. “Het grootste deel van de installatie wordt gebouwd in putten. Wat wij daarin plaatsen, moet robuust zijn en stevig, zodat we er 100 procent zeker van zijn dat het daar nooit misloopt. Want als daarin wel iets fout gaat, dan is het zo’n ellende. Daar word je echt niet gelukkig van.”

Installatie wordt aangepast op de carwash

Het is de combinatie van jarenlange ervaring, de kennis van carwashes en de kijk op waterzuivering, dat volgens Schouterden het onderscheid maakt. “Wanneer we langsgaan bij de klant om te kijken naar de mogelijkheden, zijn we eerlijk over wat werkt en wat niet. We passen onze installatie ook altijd aan op de carwash, en niet andersom.
Samen met de klant doorlopen we een aantal punten. Zo kijken we hoeveel het huidige waterverbruik is per auto. Hoeveel wassingen er per jaar worden gedaan en hoeveel er volgend jaar worden verwacht. Op basis daarvan kunnen we kijken met welke waterinstallatie een goede waterkwaliteit kan worden gegarandeerd. En terwijl we nog bij de klant zijn, zetten we alle gegevens in een spreadsheet, zodat het meteen duidelijk is hoe het eruit komt te zien.”

Waterzuiveringsinstallaties zijn volgens Schouterden ook voor bestaande carwashes een mogelijkheid. Ook zonder grote verbouwingen: “Zo hebben we een aantal carwashes in Nederland waar we alleen de ombouw doen. Daar kan je het een en ander van verwachten. Wil je meer, dan moeten we eventueel kijken naar het openbreken van de grond. Maar over het algemeen is er vaak wel voldoende volume aan putten in de grond om toch ergens tot een fatsoenlijk resultaat te komen.”

‘Juiste kennis en ervaring’

De ambities voor de Nederlandse markt zijn duidelijk: “We zetten flink in op de Nederlandse markt, omdat wij zien dat de vraag naar waterzuiveringsinstallaties echt groot is op dit moment. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat we een goed antwoord kunnen geven op de verwachtingen van de carwash-ondernemers, met een correcte prijszetting, correcte kwaliteit, correcte oplevering en de juiste kennis en ervaring. Daarnaast vind ik het belangrijk om open en direct met de chemie-leverancier te communiceren. De combinatie waterzuivering en chemie is doorslaggevend voor een goede waterkwaliteit.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Vanuit de software is er continu inzicht in de waardes.

Schouterden vervolgt: “We hebben al veel grote carwashes in Nederland en België voorzien van een installatie. Onze grootste troef ten opzichte van concullega’s is dat we continu innoveren en ons continu kunnen aanpassen. Omdat we een klein bedrijf zijn, zijn we juist heel flexibel.”

Innovatie zit onder andere in het vinden van nieuwe mogelijkheden om waterzuivering nog beter te maken. “We kijken op dit moment naar een nieuwe techniek, waarbij geen lozing meer nodig is. Het doel is om nog maar enkele liters water per auto te moeten lozen. Voor deze techniek draaien nu testen, en dat ziet er goed uit. We hopen dat aan het eind van dit jaar te kunnen commercialiseren.”

Lees ook:

Hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België vindt dit jaar plaats op 9 en 10 november in de Expo Houten. Toegang tot de beurs is gratis!

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Met onze technologie willen we voorlopen op wat de markt gaat doen’ | CarwashPro
BleuBlue waterzuiveringsinstallatie
BleuBlue naar Nederland

‘Met onze technologie willen we voorlopen op wat de markt gaat doen’

BleuBlue brengt zijn waterzuiveringsinstallaties naar Nederland Foto: BleuBlue

De Belgische onderneming BleuBlue, gespecialiseerd in waterzuiveringsinstallaties voor carwashes, heeft zijn pijlen gericht op de Nederlandse markt. De vraag naar waterzuivering wordt ook hier steeds groter. Eigenaar Stijn Schouterden ziet kansen. “Onze kennis, ervaring en no nonsense-aanpak werken goed.”

Schouterden is geen onbekende in de branche. Voordat hij het merk BleuBlue tien jaar geleden oprichtte, was hij in België werkzaam als verkoper voor WashTec. Nu zijn de waterzuiveringsinstallaties voor carwashes zijn core business. Voornamelijk voor carwashes in België en Frankrijk, omdat waterzuivering daar in de autowasstraat al jaren de standaard is.

Ook in Nederland wordt dat voorbeeld steeds vaker gevolgd. “Nederland loopt hierin nog wat achter. Maar na jaren lobbyen en het netwerk uitbreiden, lijkt het zijn vruchten af te werpen. Er is steeds meer vraag naar waterzuiveringsinstallaties. Op dit moment gaat zelfs 50 procent van onze omzet naar Nederland.”

De eerste BleuBlue-installaties in Nederland zijn gebouwd bij One2Wash in Zaandam en SOP! Autowas in Alblasserdam. “Dit zijn eenvoudige installaties met mechanische beluchting die al 10 jaar hun dienst bewijzen.” Heel recent is bij Loogman de installatie in Rotterdam omgebouwd en komt er een waterzuiveringsinstallatie bij de nieuwe Loogman-vestiging in Hoofddorp. Carwash XXL Den Haag en H²O Zoetermeer zijn voor de Torqx- groep aan de beurt en XL Indoor Leeuwarden werd afgelopen maand uitgebreid. Daarnaast werkt BleuBlue ook samen met enkele bekende wasstraat-leveranciers in Nederland.

‘Combinatie is kenmerkend’

Het bedrijf is tien jaar geleden begonnen met eenvoudige mechanische installaties voor de beluchting. Maar Schouterden zag al in 2014 dat deze waterhergebruik-installaties in de toekomst niet zouden voldoen aan de vraag van de markt, vanwege het kleine percentage water dat ermee kan worden hergebruikt. “Daarom zijn we gaan kijken naar een fatsoenlijke biologische waterzuiveringinstallatie. We vinden het belangrijk dat het mechanisch sterke machines zijn. We zetten de intelligentie in de TOC-sturing, zodat de klant ook zeker weet dat de installatie blijft draaien. En daarnaast gebruiken we industriële waterpompen en industriële kleppen. Deze combinatie is echt kenmerkend voor ons bedrijf.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het is belangrijk dat het mechanisch sterke machines zijn.

BleuBlue heeft nu zo’n 150 operationele waterzuiveringstallaties geleverd. De eerste 100 waterzuiveringsinstallaties heeft Schouterden er zelf ingezet. Omdat hij er zelf zo nauw bij betrokken is, weet hij precies wat de valkuilen zijn. En daar informeert hij de klant ook over. “Het grootste deel van de installatie wordt gebouwd in putten. Wat wij daarin plaatsen, moet robuust zijn en stevig, zodat we er 100 procent zeker van zijn dat het daar nooit misloopt. Want als daarin wel iets fout gaat, dan is het zo’n ellende. Daar word je echt niet gelukkig van.”

Installatie wordt aangepast op de carwash

Het is de combinatie van jarenlange ervaring, de kennis van carwashes en de kijk op waterzuivering, dat volgens Schouterden het onderscheid maakt. “Wanneer we langsgaan bij de klant om te kijken naar de mogelijkheden, zijn we eerlijk over wat werkt en wat niet. We passen onze installatie ook altijd aan op de carwash, en niet andersom.
Samen met de klant doorlopen we een aantal punten. Zo kijken we hoeveel het huidige waterverbruik is per auto. Hoeveel wassingen er per jaar worden gedaan en hoeveel er volgend jaar worden verwacht. Op basis daarvan kunnen we kijken met welke waterinstallatie een goede waterkwaliteit kan worden gegarandeerd. En terwijl we nog bij de klant zijn, zetten we alle gegevens in een spreadsheet, zodat het meteen duidelijk is hoe het eruit komt te zien.”

Waterzuiveringsinstallaties zijn volgens Schouterden ook voor bestaande carwashes een mogelijkheid. Ook zonder grote verbouwingen: “Zo hebben we een aantal carwashes in Nederland waar we alleen de ombouw doen. Daar kan je het een en ander van verwachten. Wil je meer, dan moeten we eventueel kijken naar het openbreken van de grond. Maar over het algemeen is er vaak wel voldoende volume aan putten in de grond om toch ergens tot een fatsoenlijk resultaat te komen.”

‘Juiste kennis en ervaring’

De ambities voor de Nederlandse markt zijn duidelijk: “We zetten flink in op de Nederlandse markt, omdat wij zien dat de vraag naar waterzuiveringsinstallaties echt groot is op dit moment. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat we een goed antwoord kunnen geven op de verwachtingen van de carwash-ondernemers, met een correcte prijszetting, correcte kwaliteit, correcte oplevering en de juiste kennis en ervaring. Daarnaast vind ik het belangrijk om open en direct met de chemie-leverancier te communiceren. De combinatie waterzuivering en chemie is doorslaggevend voor een goede waterkwaliteit.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Vanuit de software is er continu inzicht in de waardes.

Schouterden vervolgt: “We hebben al veel grote carwashes in Nederland en België voorzien van een installatie. Onze grootste troef ten opzichte van concullega’s is dat we continu innoveren en ons continu kunnen aanpassen. Omdat we een klein bedrijf zijn, zijn we juist heel flexibel.”

Innovatie zit onder andere in het vinden van nieuwe mogelijkheden om waterzuivering nog beter te maken. “We kijken op dit moment naar een nieuwe techniek, waarbij geen lozing meer nodig is. Het doel is om nog maar enkele liters water per auto te moeten lozen. Voor deze techniek draaien nu testen, en dat ziet er goed uit. We hopen dat aan het eind van dit jaar te kunnen commercialiseren.”

Lees ook:

Hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België vindt dit jaar plaats op 9 en 10 november in de Expo Houten. Toegang tot de beurs is gratis!

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.