Tankstation & Carwash Vakbeurs 2022 congres

Congres Tankstation & Carwash Vakbeurs: ‘Succesvol zijn in transitie vraagt om samenwerking’

Tijdens het congres was er aandacht voor de energietransitie en de kansen voor tankstations Foto's: ProMedia/Marcel Cazemier

Het congres op de Tankstation & Carwash Vakbeurs afgelopen week leverde veel nieuwe inzichten op. Sprekers deelden hun visie op de rol van het tankstation in de energietransitie en specifiek de kansen voor elektrisch laden. To charge or not to charge?, was de vraag die centraal stond. Conclusie: “Als je het nog niet hebt gedaan, is dit hét moment om ermee te beginnen.” Een korte samenvatting.

Erik Schepens, programmamanager Sustainable Mobility bij netbeheerder Liander, ging in op de transitie naar duurzame mobiliteit en de mogelijkheid om de druk op het elektriciteitsnet te verminderen. Liander zoekt vanuit Netbeheer Nederland de samenwerking met andere netbeheerders, om er samen voor te zorgen dat de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen ook in de toekomst geen barrière zal zijn.

“De transitie naar schone, elektrische voertuigen heeft zo zijn eigen groeiscenario’s en prognoses. We zien dat de exponentiële groei nu harder gaat dan de netbeheerders kunnen bijbenen. Daarom is het belangrijk om samen te kijken naar manieren om te voorzien in de groeiende vraag in elektriciteit.” Schepens noemde enkele regionale uitdagingen binnen het huidige elektriciteitsnet, en de mogelijke oplossingen daarvoor, waaronder slim laden en collectieve laadpleinen, ofwel energy hubs. “Slim laden is noodzakelijk bij de verdere groei van elektrische mobiliteit. Bij personenauto’s hoeft het ook niet allemaal tegelijk, iedere gebruiker heeft zijn eigen laadbehoefte. Maak daar ook gebruik van.”

Van tankstation naar mobiliteitshub

Jan Harmen Akkerman – eigenaar van TanQyou – heeft zo zijn eigen ideeën over de toekomst van het tankstation. “Sinds dag één hebben wij al een andere kijk op digitale kansen. Wij geloven in merging of markets. In 2030 heeft de consument geen binding meer met één specifiek tankstation of één leverancier, maar gaat alles via een abonnement bij één mobiliteitsaanbieder. Brandstof wordt dan niet meer aan de pomp afgerekend, maar gaat via een app, waar alles voor mobiliteit en energie in geregeld is.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

TanQyou ziet een toekomst weggelegd voor mobiliteitshubs.

Ook gelooft Akkerman in de transitie van een tankstation naar een mobiliteitshub. Zo is TanQyou bezig met de ontwikkeling van drie hubs, waar tanken wordt gecombineerd met elektrisch laden, deelscooters en pakketkluisjes, en waar een verbinding wordt gemaakt met het ov door een aangesloten busstop.

Willem Knol, adviseur Duurzame Mobiliteit & Energie bij Over Morgen, gaf inzicht in de vraag: waar gaan we nou snelladen in 2030? “Binnen de energietransitie zijn er een groot aantal ontwikkelingen. De elektrische vrachtwagens komen eraan, taxi’s gaan elektrisch rijden, elektrisch personenvervoer gaat steeds harder en er is een opmars van zero emissie zones. Kortom: het gaat steeds sneller en dat heeft ook invloed op de laadfaciliteiten die worden aangeboden.” Knol ging in zijn presentatie in op zogeheten DC kortparkeren-locaties, wat goed zou passen bij een Albert Heijn, Jumbo en McDonald’s. Voor de DC 150kw+-snellaadlocaties lijkt volgens Knol vooral een rol weggelegd voor tankstations langs de grote A-wegen.

Rol van Fastned

In een interview met Caro De Brouwer, head of development bij Fastned, werd de rol van Fastned binnen het tankstationlandschap verder uitgelicht. Fastned denkt na over het creëren van Fast Shops op verzorgingsplaatsen langs de rijkswegen. “Het toevoegen van deze faciliteit is een must voor het comfort van onze elektrische rijders”, aldus De Brouwer. De eerste shop zal in België worden geopend. “Daar gaan we experimenteren met wat voor soort shop het moet zijn, en hoe we dat verder kunnen integreren.” Op de vraag hoe Fastned het voor zich ziet om een concurrerende shop naast een bestaande tankshop te plaatsen, is het antwoord heel duidelijk: “Dat kan prima naast elkaar bestaan. Andersom zijn wij ook niet bang dat ondernemers ervoor kiezen om elektrisch laden bij het tankstation te plaatsen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een interview met Caro De Brouwer van Fastned.

Het kan juist een aanvulling zijn, stelt De Brouwer.” Fastned zal zich vooral gaan richten op de drukke verzorgingsplaatsen waar naast het laden een extra faciliteit kan worden bijgeplaatst. In de komende twee jaar wordt daarover meer bekend gemaakt.”

Software voor laadpalen

Michael van Schaick (teamlead customer succes benelux) en Jesse Stuiver (business development manager) van E-Flux gingen in op de rol die EV Charging software speelt bij het beheren van laadpalen op tankstations en andere locaties. Er werd ingezoomd op de kansen, uitdagingen en de HBE (Hernieuwbare Brandstofeenheden, red.) driven business case. “Iedere laadlocatie heeft zijn eigen wensen en eisen. Zo heeft 70 procent van de mensen in Nederland geen eigen oprit. Dat betekent dus ook dat niet iedereen een eigen laadpaal kan hebben. Daarnaast is er bij netbeheerders geen capaciteit voor laadpalen in iedere wijk. Dat leidt tot nieuwe businessmodellen in de energietransitie.” Het E-Flux platform werd gepresenteerd, waarmee ondernemers de laadpalen zelf kunnen beheren en de tarieven zelf kunnen bepalen. “Met bijvoorbeeld korting aan loyale klanten en met de vrijheid om een tarief per kWh, sessie en/of uur in te stellen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De paneldiscussie over de alternatieven voor elektrisch laden.

Het congres werd afgesloten met een interessante paneldiscussie, met als hoofdvraag: welke alternatieven zijn er voor laden. “Dat valt niet in een hokje te plaatsen, niet alle wensen zijn hetzelfde”, zei Joyce van Os de Man van OG Clean Fuels. “De tijd gaat uitwijzen wat het gaat worden. Ik verwacht een wedloop, maar uiteindelijk zal er niet één oplossing zijn”, vulde Jim Looise van GoodFuels aan. “Wij zetten alles in op waterstof, maar dat betekent niet dat dat de enige oplossing moet zijn. Het huidige elektriciteitsnet kan het niet aan, dus ook andere alternatieven zijn hard nodig”, concludeerde Rob Castien van Resato Hydrogen Technology.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Congres Tankstation & Carwash Vakbeurs: ‘Succesvol zijn in transitie vraagt om samenwerking’ | CarwashPro
Tankstation & Carwash Vakbeurs 2022 congres

Congres Tankstation & Carwash Vakbeurs: ‘Succesvol zijn in transitie vraagt om samenwerking’

Tijdens het congres was er aandacht voor de energietransitie en de kansen voor tankstations Foto's: ProMedia/Marcel Cazemier

Het congres op de Tankstation & Carwash Vakbeurs afgelopen week leverde veel nieuwe inzichten op. Sprekers deelden hun visie op de rol van het tankstation in de energietransitie en specifiek de kansen voor elektrisch laden. To charge or not to charge?, was de vraag die centraal stond. Conclusie: “Als je het nog niet hebt gedaan, is dit hét moment om ermee te beginnen.” Een korte samenvatting.

Erik Schepens, programmamanager Sustainable Mobility bij netbeheerder Liander, ging in op de transitie naar duurzame mobiliteit en de mogelijkheid om de druk op het elektriciteitsnet te verminderen. Liander zoekt vanuit Netbeheer Nederland de samenwerking met andere netbeheerders, om er samen voor te zorgen dat de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen ook in de toekomst geen barrière zal zijn.

“De transitie naar schone, elektrische voertuigen heeft zo zijn eigen groeiscenario’s en prognoses. We zien dat de exponentiële groei nu harder gaat dan de netbeheerders kunnen bijbenen. Daarom is het belangrijk om samen te kijken naar manieren om te voorzien in de groeiende vraag in elektriciteit.” Schepens noemde enkele regionale uitdagingen binnen het huidige elektriciteitsnet, en de mogelijke oplossingen daarvoor, waaronder slim laden en collectieve laadpleinen, ofwel energy hubs. “Slim laden is noodzakelijk bij de verdere groei van elektrische mobiliteit. Bij personenauto’s hoeft het ook niet allemaal tegelijk, iedere gebruiker heeft zijn eigen laadbehoefte. Maak daar ook gebruik van.”

Van tankstation naar mobiliteitshub

Jan Harmen Akkerman – eigenaar van TanQyou – heeft zo zijn eigen ideeën over de toekomst van het tankstation. “Sinds dag één hebben wij al een andere kijk op digitale kansen. Wij geloven in merging of markets. In 2030 heeft de consument geen binding meer met één specifiek tankstation of één leverancier, maar gaat alles via een abonnement bij één mobiliteitsaanbieder. Brandstof wordt dan niet meer aan de pomp afgerekend, maar gaat via een app, waar alles voor mobiliteit en energie in geregeld is.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

TanQyou ziet een toekomst weggelegd voor mobiliteitshubs.

Ook gelooft Akkerman in de transitie van een tankstation naar een mobiliteitshub. Zo is TanQyou bezig met de ontwikkeling van drie hubs, waar tanken wordt gecombineerd met elektrisch laden, deelscooters en pakketkluisjes, en waar een verbinding wordt gemaakt met het ov door een aangesloten busstop.

Willem Knol, adviseur Duurzame Mobiliteit & Energie bij Over Morgen, gaf inzicht in de vraag: waar gaan we nou snelladen in 2030? “Binnen de energietransitie zijn er een groot aantal ontwikkelingen. De elektrische vrachtwagens komen eraan, taxi’s gaan elektrisch rijden, elektrisch personenvervoer gaat steeds harder en er is een opmars van zero emissie zones. Kortom: het gaat steeds sneller en dat heeft ook invloed op de laadfaciliteiten die worden aangeboden.” Knol ging in zijn presentatie in op zogeheten DC kortparkeren-locaties, wat goed zou passen bij een Albert Heijn, Jumbo en McDonald’s. Voor de DC 150kw+-snellaadlocaties lijkt volgens Knol vooral een rol weggelegd voor tankstations langs de grote A-wegen.

Rol van Fastned

In een interview met Caro De Brouwer, head of development bij Fastned, werd de rol van Fastned binnen het tankstationlandschap verder uitgelicht. Fastned denkt na over het creëren van Fast Shops op verzorgingsplaatsen langs de rijkswegen. “Het toevoegen van deze faciliteit is een must voor het comfort van onze elektrische rijders”, aldus De Brouwer. De eerste shop zal in België worden geopend. “Daar gaan we experimenteren met wat voor soort shop het moet zijn, en hoe we dat verder kunnen integreren.” Op de vraag hoe Fastned het voor zich ziet om een concurrerende shop naast een bestaande tankshop te plaatsen, is het antwoord heel duidelijk: “Dat kan prima naast elkaar bestaan. Andersom zijn wij ook niet bang dat ondernemers ervoor kiezen om elektrisch laden bij het tankstation te plaatsen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een interview met Caro De Brouwer van Fastned.

Het kan juist een aanvulling zijn, stelt De Brouwer.” Fastned zal zich vooral gaan richten op de drukke verzorgingsplaatsen waar naast het laden een extra faciliteit kan worden bijgeplaatst. In de komende twee jaar wordt daarover meer bekend gemaakt.”

Software voor laadpalen

Michael van Schaick (teamlead customer succes benelux) en Jesse Stuiver (business development manager) van E-Flux gingen in op de rol die EV Charging software speelt bij het beheren van laadpalen op tankstations en andere locaties. Er werd ingezoomd op de kansen, uitdagingen en de HBE (Hernieuwbare Brandstofeenheden, red.) driven business case. “Iedere laadlocatie heeft zijn eigen wensen en eisen. Zo heeft 70 procent van de mensen in Nederland geen eigen oprit. Dat betekent dus ook dat niet iedereen een eigen laadpaal kan hebben. Daarnaast is er bij netbeheerders geen capaciteit voor laadpalen in iedere wijk. Dat leidt tot nieuwe businessmodellen in de energietransitie.” Het E-Flux platform werd gepresenteerd, waarmee ondernemers de laadpalen zelf kunnen beheren en de tarieven zelf kunnen bepalen. “Met bijvoorbeeld korting aan loyale klanten en met de vrijheid om een tarief per kWh, sessie en/of uur in te stellen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De paneldiscussie over de alternatieven voor elektrisch laden.

Het congres werd afgesloten met een interessante paneldiscussie, met als hoofdvraag: welke alternatieven zijn er voor laden. “Dat valt niet in een hokje te plaatsen, niet alle wensen zijn hetzelfde”, zei Joyce van Os de Man van OG Clean Fuels. “De tijd gaat uitwijzen wat het gaat worden. Ik verwacht een wedloop, maar uiteindelijk zal er niet één oplossing zijn”, vulde Jim Looise van GoodFuels aan. “Wij zetten alles in op waterstof, maar dat betekent niet dat dat de enige oplossing moet zijn. Het huidige elektriciteitsnet kan het niet aan, dus ook andere alternatieven zijn hard nodig”, concludeerde Rob Castien van Resato Hydrogen Technology.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.