3Bexclusief, Bentley, poetsen,

Bentley’s poetsen; een klus voor de expert

De 31-jarige Nuri Akifov werkt fulltime in dienst van 3BExclusief, een autohandelaar die bijna alleen handelt in zeer exotische modellen. Al zo’n tien jaar lang poetst hij auto’s met de hand. Sinds een tijd is hij in vaste dienst als de aftersales man van de handelaar. Hij heeft dagelijks auto’s van boven de 100.000 euro in zijn handen, geen auto verlaat het bedrijf zonder final touch van deze wasexpert. 

Via kennissen kwam hij terecht in de poetswereld. Na een aantal keren in loondienst en als ondernemer te hebben gewerkt bij verschillende auto- en poetsbedrijven kwam hij uiteindelijk terecht bij zijn huidige werkgever. “Ze wisten dat ik veel ervaring heb en ik poetste al regelmatig auto’s bij ze toen ze me een vast contract aanboden. Samen met hen heb ik geholpen deze locatie zo luxe te maken als hij nu is.”

Lakmetingen

Akifov neemt zijn baan erg serieus. “Ik werk met hele dure auto’s, dat is leuk maar ook wel heel gevaarlijk. Ik moet echt uitkijken met wat ik doe en kan me geen fouten permitteren.” Zijn favoriete poetsmiddel is een poetstol. Hij verwijdert er krassen mee en zorgt dat een auto er weer als nieuw uitziet. “Ik kan de tol echter niet altijd vol gebruiken. Het is al twee keer voorgekomen dat mensen met een lakmeter kwamen kijken hoe het met de lak van een luxe auto staat. Als je te vaak zo’n boenmachine gebruikt, tast dat de lak aan.”

De poetser is zeer trots op zijn werk. Op zijn telefoon heeft hij een aantal van zijn ‘trofeeën’. Hij laat al te graag de foto’s en filmpjes van de door hem gepoetste McLaren zien. Samen met de Buggati Veyron en een heuse Formule 1-auto de meest exclusieve en kostbare wagens die hij gepoetst heeft. “Mensen rijden echt blij weg als hun auto zo blinkt. Ze pronken er graag mee en je komt na een bezoekje hier altijd weer goed voor de dag.”

Opknappen

Als hij een auto poetst die er niet al te slecht aan toe is, gebruikt hij voor zo’n 100 euro aan producten. “Ik gebruik tegenwoordig alles van Autosmart. Voorheen gebruikte ik nog duurdere producten, maar ik kwam erachter dat goedkopere producten hetzelfde doen. Het ligt niet aan de poetser, niet aan het product hoe schoon een auto wordt.” Hij heeft een eigen werkplaats met kasten vol schoonmaakmiddelen. “Ik maak veel verschillende auto’s schoon. Bij iedere wagen kijk ik hoe ik er het beste uit kan halen.”

Hoe lang hij aan een auto poetst, ligt volgens hem aan de staat van de auto. “Gemiddeld ben ik zo’n vier uur aan een wagen bezig. Soms zitten er wel gevallen tussen waarbij dit vier dagen is. Dan haal ik de stoelen en al eruit.” Bij sommige luxe auto’s gaat hij sowieso erg ver met het schoonmaken. “De grill van een Bentley is heel moeilijk schoon te maken. Ik haal deze er altijd uit en maak hem gaatje voor gaatje schoon. Dat kost natuurlijk wel veel tijd, maar voor zo’n dure auto worden kosten nog moeite gespaard.”

“Het ligt aan de poetser, niet aan het product”

Het interieur moet er volgens Akifov altijd uit zien alsof het nieuw is. “In 99% van de gevallen moet ik leren bekleding behandelen. Door kleurverschillen die na verloop van tijd optreden is het erg moeilijk de originele kleur volledig terug te krijgen.” Hij gebruikt een agressief middeltje om het leer weer mooi te krijgen. Als voorbeeld laat hij het interieur van één van de Bentley’s zien. “Niet alleen de stoelen, maar ook de zijpanelen en zelfs het ‘plafond’ van de auto zijn van leer. Als je teveel poetst heb je kans dat de leerverf loslaat en dan is het heel moeilijk te repareren. Het is dus altijd een spelletje hoe goed ik het kan oppoetsen.”

De auto’s die hij aflevert zijn niet alleen van binnen en buiten heel erg mooi en glimmend ook onder de motorkap gebeurt het één en ander. “Zoals je bij deze Bentley kunt zien en kunt voelen, zit er een laagje over het motorblok. Daarom glimt hij zo en lijkt het op een nieuwe motor. Het vettige gaat er vanzelf vanaf door de warmte als deze eenmaal in gebruik is.”

Enthousiasme

De vrolijke poetser merkt op dat de velgen van de redactie auto er niet zo netjes uitziet. Terecht aangezien onlangs werd opgemerkt dat zelfs de carwash deze velgen niet meer schoon krijgt. Voor hem blijk het echter geen probleem. “Rij hem maar even naar voren dan zal ik je eens een trucje laten zien.” Met een speciaal middeltje van Autosmart spuit hij de velgen in, na wat inwerken spuit hij met hogedruk al het ingebrande vuil van de velgen. Ze lijken zonder te overdrijven werkelijk nieuw.

Tijdens het afspuiten merkt hij een flinke kras op één van de portieren op. “Rij de auto maar even naar binnen dan haal ik die ook wel even weg.” Gewapend met zijn tol en een speciale wax begint hij met het wegpoetsen van de lak die er niet hoort. “Door eerste te tollen en dan vervolgens met deze wax aan de slag te gaan zie je zometeen helemaal niets meer van de schade.” Na het poetsen is het ook werkelijk of er nooit een kras heeft gezeten. “Ik heb nog veel meer trucjes in mijn mouw.”

3BExclusief

In 2013 startte Eric Bakker samen met zijn compagnon de handel in exclusieve exotische auto’s. Ze begonnen in een pand dat de helft van het huidige pand was. “We zitten hier nu een paar maanden, het was een enorme verbouwing. Gelukkig hebben we nu de sjieke uitstraling die we wilden.” Het pand waarin de exclusieve auto’s staan was een voormalig opslagloods van het nabijgelegen politiebureau. “We hebben de hele hal leeggemaakt en naar onze smaak ingericht tot luxe showroom”, verteld hij staand achter het barretje met exclusieve champagnes.

Het bedrijf werd met de nieuwe showroom naar een hoger niveau getild. Door het hoge aantal verkopen vond Bakker het tijd om vast iemand in dienst te nemen om alle auto’s aflever klaar te maken. “Alles moest naar een hoger niveau daarom hebben we Nuri vast in dienst genomen. Zoals je ziet is de showroom niet bomvol, dit komt omdat het zo goed gaat, we wachten op nieuwe leveringen. Iedere auto die we verkopen wordt door onze vaste poetser afgeleverd, hij heeft menig Bentley en nog exclusievere auto’s voor ons in topstaat gebracht.”

Het verkeerd inschatten van klanten, daar doet de luxe autohandelaar niet aan. “Vooroordelen zijn doodzonde nummer één in onze branche.” Een handelaar kan volgens hem niet in iemands portemonnee kijken. “Onlangs kwam er iemand van wie niemand perse verwachtingen had. Hij nam een zeer exclusieve auto mee alleen na het horen van het geluid van de motor van de wagen.”

Check hier de rest van de foto’s.

Akifov, Bentley, 3Bexclusief,

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos was tot 2018 de vaste redacteur van vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.