Zes wasboxen met intelligent besturingssysteem geplaatst bij Gabriëls Deurne

Recentelijk zijn er door Pro-Wash zes wasboxen geplaatst bij Gabriëls Deurne dat aan de Bisschoppenhoflaan ligt. Dit onbemande tankstation staat in het Belgische Deurne, onder de rook van Antwerpen, en is een geliefde uitvalsbasis voor automobilisten die voordelig en snel willen tanken. Voortaan kan er dus ook gebruik gemaakt worden van wasgelegenheden.

De Bisschoppenhoflaan is een drukbezochte weg waar dagelijks duizenden voertuigen passeren. De aanloop bij de pomp is op een doordeweekse dag dan ook hoog. Ook het stofzuigerplein en de gloednieuwe wasboxen worden veelvuldig gebruikt. Het strakke en moderne ontwerp van het station ziet er fris en aantrekkelijk uit. “De wasboxen zijn sinds deze maand in gebruik en het loopt goed. Als ze tijdens het tanken zien dat er ook de mogelijk bestaat om de auto te wassen, slaan ze dat op voor een volgend bezoek. De keer erna gaat de auto na het tanken ook door de wasbox. Mond-tot-mondreclame doet de rest en dankzij de gunstige ligging is dit filiaal een begrip in de regio geworden”, vertelt eigenaar Yves Gabriëls. “Veel promotie heb ik dan ook niet hoeven maken, want deze wasboxen en locatie verkopen zichzelf wel. Ik heb circa 43.000 folders in de regio verspreid waarin stond dat er voortaan ook wasboxen bij het tankstation staan.”

De wasboxen zijn door Pro-Wash geïnstalleerd. Dit auto cleaning service bedrijf is in België een van de grootste spelers op de markt, al is de firma ook incidenteel in Nederland actief. De focus ligt echter op België benadrukt eigenaar Jacques Smet: “De reden dat we voornamelijk in België werken, is omdat we onze goede dienstverlening willen garanderen. We willen snel ter plaatse zijn als de klant ons nodig heeft en qua afstand is Nederland dan niet erg gemakkelijk bereikbaar. Op jaarbasis plaatsen we tussen de 35 en 40 installaties. Dat varieert van roll-overs tot tunnels en wasboxen. In Nederland hebben we bijvoorbeeld een installatie in Ede geplaatst. ” Het bedrijf beschikt over tien servicewagens.

Duurzaam karakter

Het waterafvoersysteem dat Pro-Wash plaatste, kenmerkt zich door het duurzame karakter ervan. “Al het water dat van de daken en luifels stroomt, wordt door het systeem opgevangen. Zo kan er circa 80.000 liter regenwater opgevangen worden dat volledig hergebruikt kan worden voor de carwash. Ook het restwater bij aanmaak van osmose wordt volledig opgevangen en en hergebruikt. Zorgdragen voor het milieu staat hoog op onze agenda”, benadrukt Smet.

Pro-Wash is de Belgische verdeler van de Christ chemie. Deze producent biedt producten met een hoge concentratie en een zeer laag verbruik aan. Duurzaamheid stond hoog op het verlanglijstje van Gabriëls Deurne, stelt Gabriëls: “De verlichting bestaat uit ledlampen. Deze lampen zijn in vergelijking met andere lichtbronnen 40 procent energiezuiniger in gebruik. Op de aanpalende garage met een opervlakte van 2.000 m² zijn zonnepanelen geplaatst, waaruit energie gewekt wordt. Onze self-carwash en het benzinestation kunnen volledig op zonne-energie draaien.”

Eyecatcher

Naast de energiezuinigheid valt ook de bijzondere vormgeving van de wasboxen op. Vooral de bediening ervan is een letterlijke ‘eyecatcher’. Nadat de klant betaald heeft, kan hij kiezen voor een bepaald wasprogramma. Vervolgens wordt op de glasplaat naast de betaalautomaat een videofilm getoond. “De bediening is erg gebruiksvriendelijk en opvallend”, stelt Smet. “Door middel van een heldere instructievideo wordt de klant door het proces geloodst. Afbeeldingen zoals pijlen en animaties geven stapsgewijs aan welke vervolgstappen er genomen moeten worden. Zo geeft een pijl aan op welke knop je moet drukken als je een kort reinigingsprogramma wilt kiezen. Een bezoek aan onze carwashes moet een beleving zijn. Video’s zijn aansprekend en mensen vinden het leuk om te volgen. Door middel van onze presentatie en dienstverlening onderscheiden wij ons van andere spelers op de markt.”

Buiten de geijkte wasprogramma’s biedt Gabriëls Deurne twee extra programma’s. Zo kan er gekozen worden voor velgenreiniging en voor een zogenaamd ‘carprotect programma’. Laatstgenoemde programma geeft de lak extra bescherming. “Het product dat we voor dit programma gebruiken is extra geconcentreerd aanwezig bij deze keuze. Mensen vinden het prettig dat wij deze extra keuzes aanbieden en zijn dan ook bereid om daarvoor te betalen. Het is iets duurder dan andere programma’s, maar als je kwaliteit en beleving biedt vinden mensen het geen enkel probleem om meer geld uit te geven”, stelt Smet.

Selfsolving system

Gebruiksvriendelijk, bedieningsgemak en een goede service stonden op het verlanglijstje van Gabriëls. Het team van Pro-Wash wist hem ervan te overtuigen met hen in zee te gaan. “De door onszelf ontwikkelde elektrische kast bij het tankstation en de wasboxen is verbonden met internet. Dat houdt in dat onze klanten realtime in de gaten kunnen houden hoe alles verloopt. Zo kun je vanaf afstand zien welke wasboxen in gebruik zijn en waar mogelijk een storing plaats heeft plaatsgevonden. Mocht er nu een defect zijn opgetreden, dan ontvangt de klant direct een berichtje. Ook wordt een mailtje gestuurd als de 500e munt in de wasboxen is gegooid. Dat is een goed teken en het uitgelezen moment om de recette op te halen”, verduidelijkt Smet.

Een ander punt waarop het systeem zich onderscheidt is door het intelligente ontwerp ervan. “Mocht er zich bijvoorbeeld een tekort aan osmosewater voordoen terwijl een bezoeker van de wasstraat bezig is met het schoonmaken van zijn auto, dan schakelt het systeem over naar leidingwater. De wasser heeft dat niet in de gaten. Ondertussen ontvangt de uitbater een berichtje dat het osmosewater op is. Dit is een selfsolving system”, besluit Smet.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.