Washtec, Winterswijk

Duitse technologie in Canada met Nederlandse inbreng: grenzeloos

Duitse technologie in Canada met een Nederlands tintje: het in het Canadese Mississauga gevestigde AutoSpa wascentrum heeft een internationaal karakter. Special projects manager Peter van der Veen van WashTec speelde een rol bij de keuze van deze installatie. Door op Europese kennis te vertrouwen, weet carwasheigenaar Fred Misheal zich te onderscheiden van zijn Canadese collega’s.

Bij de nieuwe AutoSpa-locatie is een investering van 22 miljoen Canadese dollar gemoeid. Het wascentrum heeft een oppervlak van 4.000 vierkante meter en beschikt over twee 58 meter lange kettingwasstraten en drie interieurbanen van 60 meter elk. De nieuwe wasstraten zijn voorzien van lineaire technologie die is ontworpen om mee te lopen met het systeem terwijl de auto op de ketting voortbeweegt. Dit houdt in dat elke borstel tot 1,25 meter meeloopt met het voertuig. Misheal en zijn team schaften tevens twee WashTec SLX wasstraten aan. Deze installatie was tot voor kort niet in Canada te vinden.

De Duitse technologie van WashTec werd de Canadees aangeraden door de Nederlandse Van der Veen. Hoe is dat zo gekomen? “Misheal had contact gehad met een kennis van hem in Californië die in het verleden al een een aantal wasstraten van WashTec in Nederland had bezocht. Ik heb hem vervolgens benaderd en uitgenodigd om een bezoek te brengen aan ons land. Vervolgens ben ik met hem naar verschillende carwashes gereden om hem te laten zien hoe deze in Nederland gerund worden en wat mogelijk is qua techniek”, vertelt Van der Veen. “Misheal zag een aantal WashTec SLX wasstraten in bedrijf. Twee dagen lang bezochten we allerlei locaties. Na afloop had hij een hoop nieuwe ideeën opgedaan en was hij erg enthousiast geworden. De volgende stap was een bezoek aan het hoofdkwartier van WashTec in Duitsland waar uiteindelijk de deal beklonken werd.”

Complex

Naast advisering hield het Nederlandse tintje niet bij de grens op. “Er is een monteur uit Nederland bij de inbedrijfstelling in Canada geweest. WashTec heeft vestigingen verspreid over de hele wereld. Als een collega uit het buitenland hulp nodig heeft bij een project, is het geen probleem om bij te springen”, verduidelijkt Van der Veen. In Canada en Amerika wordt de Europese techniek al jaren nauwlettend in de gaten gehouden. De installatie die in Mississauga geplaatst werd, maakt zoals gezegd gebruik van Duitse technologie maar dat ging niet zonder slag of stoot.

Het geheel nieuwe wascentrum van AutoSpa in het Canadese Mississauga

Het kostte namelijk een aantal jaar voordat de WashTec SLX wasstraten in Canada geplaatst konden worden. “Het was een heel proces dat circa twee jaar in beslag nam. Er moesten allerlei certificaten behaald worden. Machinebouw is erg complex, omdat je hebt te maken met motoren, pompen en andere aandrijvingsmechanismen. Daarnaast moest ons research & development team een groot aantal testen uitvoeren om aan te tonen dat de installatie na een aantal aanpassingen aan de Amerikaanse eisen voldeed. De regelgeving in Amerika verschilt met die van Europa. Daarnaast heb je met verschillende voltages te maken en de installaties moesten daarop aangepast worden. Dit nam de nodige tijd in beslag en dan heb ik het nog niet eens over de installatietijd en dergelijke gehad”, stelt Van der Veen.

Waterterugwin-installaties

Daarnaast is ook gekozen voor de implementatie van water reguleringssysteem met glasparels. In de wasgelegenheid in Canada wordt ook het waswater gerecycled. Dankzij twee waterterugwin-installaties die zijn uitgerust met glasparelfilters koekt vervuiling in het water niet aan. “Deze toepassing is nieuw voor Canada. Deze implementatie zou ook in Amerika goed van pas kunnen komen op meerdere plaatsen waar men bijvoorbeeld met droogte te maken heeft”, verduidelijkt Van der Veen. Ook in Nederland biedt deze milieuvriendelijke installatie soelaas. “Waterregulering en -hergebruik worden steeds belangrijker voor overheidsinstanties. Duurzaamheid is een toverwoord geworden. Als je als onderneming bij de gemeente kunt aantonen dat je respectvol met het milieu omgaat, bereik je meer. Vooral in tijden van droogte is waterhergebruik essentieel.”

Een van de grootste verschillen tussen Nederland en Canada is volgens Van der Veen de diversiteit in auto’s: “In een Canadese carwash staat een Fiat 500 in de rij achter een gigantische pick-up. Het wagenpark is veel groter en uiteenlopender dan in ons land het geval is. Dat ligt onder meer aan het Canadese landschap, waardoor er meer behoefte is aan sterke en grotere vervoersmiddelen. Veel wasgelegenheden gebruiken dan ook het lineaire principe van de kettingwasstraat met onze constante borsteldruk om elk formaat auto te kunnen reinigen. Tot op heden gebeurt dit meestal met heel basic kettingwasstraten die hydraulisch aangedeven worden in combinatie met met veel handwerk.”

Kentering gaande

Niet alleen Canada verschilt van Europa op carwash gebied. In de Verenigde Staten wordt bij veel wasgelegenheden nog met de hand gewassen. “De reden daarvoor is dat er aan goedkope arbeidskrachten geen gebrek is. Een ander punt is dat veel uitbaters bewust kiezen voor simpele machines. Hydraulische installaties zijn daar nog steeds zeer populair, terwijl er apparaten op de markt zijn gebracht die betere wasresultaten opleveren en energiezuiniger in gebruik zijn. Gelukkig is er een kentering gaande en ontstaat Langzaamaan het besef dat er meerdere keuzes zijn. Door in duurdere, meer geavanceerde technologie te investeren ben je op den duur voordeliger uit en verhoog je de kwaliteit van het wasresultaat”, besluit Van der Veen.

Ondertussen is WashTec bezig met de plaatsing van een aantal wasstraten in Texas.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.