Carwash tips & tricks verbeteren nawinterse schoonmaakbeurt

Nu het ergste winterweer (hopelijk) achter de rug is, vinden veel automobilisten het tijd worden om hun auto weer lenteklaar te maken. Een nawinterse schoonmaakbeurt zorgt ervoor dat een wagen er weer fris en fruitig uitziet. Daarnaast verlengt zo’n poetssessie de levensduur van een auto en kunnen eventuele kleine gebreken tijdig aan het licht komen. Door als carwasheigenaar mee te denken met de klant en net dat stapje extra te zetten, creëer je goodwill en vergroot je de kans op terugkerende bezoekers.

Een extra schoonmaakbeurt kan minieme gebreken detecteren, voordat deze in grote en kostbare problemen veranderen. Een auto krijgt tijdens de wintermaanden veelvuldig met sneeuw, ijzel en gladheid te maken. Pas als het gestopt is met sneeuwen, wordt een bezoek aan de wasstraat ingepland door automobilisten. Begrijpelijk, maar ook schadelijk. Doordat een bezoek aan de wasgelegenheid wordt uitgesteld, krijgt strooizout en ander straatvuil de kans om schade aan het voertuig te berokkenen. Daardoor kan onder meer roestvorming aan de onderkant van de auto plaatsvinden.

Naast lakschade kan de koude op meerdere gebieden schade berokkenen aan auto’s. De ruitenwissers en het sproeisysteem moeten namelijk harder werken gedurende de koudere maanden om ijs, sneeuw en strooizout weg te krijgen. Dat kan resulteren in snel slijtende en beschadigde ruitenwissers en zelfs bevroren sproeisystemen. In de winter brokkelen sommige delen van de weg af, waardoor kuilvorming in het wegdek ontstaat. Banden hebben flink wat te lijden van deze gaten, waardoor slijtage en zelfs deuken kunnen ontstaan.

Verhogen van veiligheid

Een aantal eerder genoemde beschadigingen kunnen niet opgelost worden door carwashmedewerkers, maar het is zeker raadzaam om als ondernemer van een wasgelegenheid alert te zijn op de gevolgen van winterweer. Het Amerikaanse PC&D Magazine geeft een aantal tips & tricks om klanten die hun auto vlak na de koude wintermaanden naar de carwash brengen, nog beter te helpen. Zo levert ontdekte schade aan de bodemplaat of voorruit melden aan de klant niet alleen goodwill op, maar zorgt deze informatieverschaffing ook voor het verhogen van de veiligheid.

Als klanten na een relatief stille periode besluiten om hun auto weer eens te laten reinigen in de lente is het verstandig om een wasbeurt ‘van top tot teen’ in te plannen. Tijdens zo’n poetssessie moet er extra aandacht besteed worden aan de deuren, wielen, banden en de hele bodemplaat. Ook het interieur verdient speciale aandacht. De matten moet goed gestofzuigd worden en het is verstandig om te checken wat de staat van de vloerbedekking is. Zand, strooizout en modder laten immers hun sporen na.

Door de ruitenwisserbladen op beschadigingen te controleren en deze eventueel te vervangen, bied je de klant een extra service

Geen verkooppraatje

Veel ondernemers bieden klanten die voor hun nawinterse wasbeurt naar de wasgelegenheid komen tegen meerprijs extra diensten aan. Wees echter altijd duidelijk en leg uit wat de meerwaarde van deze extra service is. Als automobilisten weten waarom zij voor die extra poetshandeling moeten betalen – bijvoorbeeld omdat het hun veiligheid en de levensduur van hun voertuig verlengt – is de kans groter dat zij van deze service gebruik maken. Zo help je de klant en weet hij waarom het de moeite waard is om van deze diensten gebruik te maken. Je biedt informatie in plaats van een verkooppraatje.

Extreem winterweer berokkent schade aan de autolak. Een waslaag aanbrengen, is een goede service en een mooie manier om het exterieur langer mooi te houden. Minder traditionele dienstverlening binnen de carwashsector is het controleren van de banden. Is de bandenspanning op orde en voldoet het profiel nog aan de eisen? Als de banden toch meegenomen worden tijdens een controleronde is het zeker de moeite waard om te kijken of er sprake is van beschadigingen. Denk dan onder meer aan luchtbellen in de zijwanden van de band of gekraste of gedeukte velgen. Mocht daar sprake van zijn, laat dat de klant dan weten zodat hij naar zijn garage kan om de schade te laten herstellen.

Kleine moeite

Zoals eerder gezegd worden de ruitenwissers tijdens koude maanden volop gebruikt. Laat de klant weten of de bladen aan vervanging toe zijn. Mochten er nieuwe bladen op voorraad zijn, vervang de oude en versleten exemplaren dan voor nieuwe. Ook het bij- of aanvullen van ruitenwisservloeistof is een kleine moeite. Door dit soort extra’s aan te bieden, voelt de klant zich gezien terwijl het implementeren van deze speciale dienstverlening relatief weinig moeite kost. Een luchtcompressor om de bandenspanning op peil te houden en ruitenwisserbladen zijn investeringen die het hele jaar gebruikt kunnen worden.

Tot slot is het raadzaam om de auto’s ook te inspecteren op mogelijke scheuren en deuken. Als de wasgelegenheid niet is uitgerust is om deze reparaties uit te voeren, wijs de klant dan op deze gebreken en adviseer hem om zijn garage te bezoeken. Mocht hij geen garage hebben, stuur hem dan naar een goed aangeschreven servicecentrum in de buurt. Door actief met de klant mee te denken en hem te helpen, is de kans zeer groot dat hij zijn auto opnieuw bij jou laat wassen. Het gezegde luidt immers niet voor niets ‘Wie goed doet, goed ontmoet’.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.