Aanschuiven in wasgelegenheden dankzij Saharazand

Afgelopen dins- en woensdag werd Nederland bezocht door een hoge concentratie Saharazand. Dit natuurfenomeen zorgde de afgelopen dagen voor een stoflaag op auto’s. Dat was goed nieuws voor wasgelegenheden, want mensen stonden in sommige gevallen zelfs in de rij om hun heilige koe te laten schoonmaken. Wasgelegenheden uit onder meer Emmen en Nijmegen delen hun ervaringen.

In Emmen was de klandizie bij Maxi Was groter dan normaal, liet mede-eigenaar Jef Schulte RTV Drenthe weten. Er ontstonden zelfs files: “Het was extreem druk, maar er is geen sprake van een record.” De auto’s van bezoekers van deze wasgelegenheid krijgen een voorbehandeling, voordat ze de wasstraat ingaan. “In andere delen van het land zie je dat veel minder, maar hier hechten de mensen er echt aan. We zijn continu met vier mensen bezig. Het is druk, maar het is ook wel heel mooi, we zitten samen echt in een flow.”

Ook in Nijmegen had men bij ANAC gisteren over klandizie niets te klagen. Directeur Lex Peters stelde dat het ongeveer vijftig procent drukker was dan normaal en vertelde RTLZ het volgende: “Saharazand levert business op. Door de buien van woensdagavond en donderdagmiddag is het Saharazand inmiddels uit de lucht verdwenen, ‘maar je houdt die zandgloed’. Het blijft op de auto’s zitten.”

De Loogman Groep is ook zeer te spreken over de komst van het zand. De omzet lag ongeveer tien procent hoger dan gebruikelijk, stelde marketeer Justin Huijmans: “Saharazand is een grote reden om te gaan wassen.” Een lagedrukgebied boven het noorden van Afrika was verantwoordelijk voor de grote hoeveelheid Saharastof in de lucht. Een sterke wind op grote hoogte nam het zand over de Middellandse Zee en Frankrijk mee richting Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.