Samenwerking Carwash Blijdorp en Caramba draait om meedenken

Directeur Dave van Akkeren staat ruim twee jaar aan het roer van Carwash Blijdorp. Er is volgens de ondernemer in die tijd veel gebeurd en veranderd op het gebied van zijn bedrijfsvoering. Zo leerde hij steeds meer over de carwashbranche en besloot hij om met Caramba in zee te gaan. Dankzij het advies en de juiste afstellingen van dit chemiebedrijf heeft Carwash Blijdorp een aanzienlijke besparing bereikt ten opzichte van het voorgaande jaar.

Van Akkeren was jarenlang in de schoonmaaksector actief voordat hij besloot om een wasgelegenheid op te zetten. De switch naar de carwashbranche vroeg een flinke omschakeling: “Het eerste jaar ondernemen was moeilijk. In het begin moest ik zelf heel veel uitzoeken en maar blind vertrouwen op wat mijn leveranciers mij vertelden. Ik moest roeien met de riemen die ik had, had met forse investeringen te maken en merkte dat mijn kennis van de branche nog niet toereikend was. Het tweede jaar ging het gelukkig al een stuk beter en groeide mijn inzicht. Ik wist beter hoe ik bepaalde zaken moest aanpakken en besloot daarom een aantal wijzigingen door te voeren.”

Een belangrijke wijziging die Van Akkeren wilde doorvoeren, was de keuze voor een ander chemiemerk. In zijn zoektocht naar een nieuwe leverancier kwam de ondernemer met Caramba in aanraking. Vooral het contact met accountmanager Bertram Nijeboer beviel goed. “Als ik met Caramba bel omdat ik een vraag heb, kan ik daar met hen over sparren. Door met hen van gedachten te wisselen ben ik tot nieuwe inzichten gekomen. Zo is de bezorgdienst van de Albert Heijn een trouwe klant van mij. De bussen van dit bedrijf komen ongeveer een keer in de twee weken naar mijn carwash. Ze worden gewassen in de wasboxen. De aanslag op de velgen van deze voertuigen is enorm. Tijdens sparringsessies over onder andere speciale borstels of sterkere chemie heeft Caramba meegedacht om de reiniging van deze voertuigen sneller te laten verlopen.”

Tweaken

Het delen en uitwisselen van kennis versterkt de band tussen ondernemer en leverancier. Samen het beste uit de carwash halen, is het doel dat nagestreefd wordt. “Op een gegeven moment werd ik door Van Akkeren gebeld en vertelde hij mij dat hij grote besparingen had behaald dankzij onze producten en hulp”, weet Nijeboer. “Dat vind ik te gek om te horen.” Nijeboer hielp bij het zoeken naar de juiste afstelling en houdt jaarlijks bij wat het beste werkt voor deze specifieke wasgelegenheid: “We meten alles goed uit en onderzoeken vervolgens die metingen. Zo kunnen we de apparatuur zo instellen dat alles zo optimaal mogelijk werkt. We denken graag met onze klanten mee. Het is belangrijk dat je niet te veel aan de af- en instellingen gaat sleutelen, omdat je anders niet het juiste resultaat bereikt”, zegt Nijeboer.

De persoonlijke aanpak van Caramba spreekt Van Akkeren erg aan. Voor Nijeboer en zijn collega’s is deze werkwijze echter zeer vanzelfsprekend: “De verschillen tussen merken en producten zijn niet zo groot meer, dus moet je ervoor zorgen dat je op een andere manier onderscheidend bent. Wij doen dat door veel in persoonlijk contact te investeren en de band met onze klanten goed te houden. Dat werkt veel prettiger en fijner.

Communicatie

De no nonsense aanpak bevalt Van Akkeren wel: “Communiceren is het belangrijkste wat er is. Dat geldt voor elke relatie. Voor veel bedrijven staat communicatie helaas niet op de eerste plaats. Dan sla je de plank mis. Je moet de waarom-vraag kunnen beantwoorden. Waarom moet een klant voor jou kiezen? Wat mij zo bevalt aan het contact met Caramba is dat zij het belang van de klant altijd op de eerste plaats zetten. Ze kijken wat het beste bij jouw onderneming past en passen hun advies daarop aan. Het draait bij hen niet om het verkopen van zoveel mogelijke producten, maar om het geven van passend advies. Dat vind ik erg verfrissend.”

De korte lijnen hebben een ander voordeel: snelle levertijden. “Daardoor ben ik niet meer gebonden aan gigantische voorraden chemie. Ik hoef geen pallets vol meer te bestellen, omdat ik mijn bestellingen erg snel in huis heb. Dat scheelt enorm in opslagruimte. De angst om zonder producten te raken, is volledig weg”, stelt Van Akkeren.

Genieten van ondernemen

Mede door het goede contact met Caramba gaat het erg goed met Carwash Blijdorp en de eigenaar. “Hoewel vooral het eerste jaar erg pittig was en ik er een paar keer serieus over nadacht om ermee te stoppen, ben ik er ontzettend blij mee dat ik Carwash Blijdorp heb opgericht. Dit is zonder twijfel het leukste wat ik in mijn leven heb gedaan. Nu gaat het beter en geniet ik echt van het ondernemen. Het is fijn dat het nu zo lekker draait en dat steeds meer mensen de weg naar mij wasgelegenheid weten te vinden. Ik hoop zo verder te blijven groeien. In het begin nam ik teveel personeel aan en moest ik een paar mensen laten gaan. Nu moet ik juist weer mensen aannemen”, besluit Van Akkeren.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.