Directeur SONNY’s over belang van een goede droging in de carwash

“Ooit hadden wasgelegenheden met een kettingbaan circa zes meter ruimte beschikbaar voor droging. Die tijd is voorbij en de droogruimte wordt anders benut. Helaas gaat dat soms ten koste van de droging en dat is zonde. Het kan je zelfs klanten kosten”, stelt directeur Anthony Analetto van SONNY’s CarWash Equipment Division.

Volgens Analetto wordt het belang van droging wel eens vergeten. “Veel ondernemers zijn druk bezig om de droogruimte voor andere doeleinden te gebruiken. Zo hebben veel bedrijfseigenaren ervoor gekozen om de snelheid van de kettingbaan te verhogen, zodat er meer auto’s behandeld kunnen worden. Een andere keuze is de toepassing van wax- of polish-programma’s, zodat ze meer geld kunnen vragen voor het gebruik van deze extra opties”, verduidelijkt de directeur. “Een begrijpelijke keuze, maar waar veel ondernemers aan voorbijgaan is dat dit ten koste gaat van de droging. En dat is een essentieel onderdeel van de klanttevredeheid. Een bezoeker verwacht namelijk je carwash te verlaten in een droge auto. Voldoe aan zijn verwachtingen als je wilt dat je klant terugkeert.”

Analetto zegt in een blog dat hij veel veranderingen zag in het werkveld: “Gedurende mijn loopbaan in de carwashbranche heb ik gezien hoe de droogruimte van kettingbanen steeds meer ingekort werd. Zes meter werd vierenhalve meter, wat uiteindelijk weer werd gereduceerd tot drie meter. In sommige carwashes zag ik zelfs droogruimtes van amper anderhalve meter. Wat mij zorgen baart, is het gegeven dat ondernemers ervaringen uit het verleden negeren door voor zulke korte droogtijden te kiezen. Er zijn niet voor niets richtlijnen opgesteld om tot de beste droging te komen. Door deze richtlijnen niet te gebruiken, maak je een verkeerde beslissing.”

Specifieke zaken

Om er zeker van te zijn dat elke auto droog zijn carwash verlaat, bedacht Analetto de ‘drie stappen voor droging’: “Na jarenlang samen met ondernemers gezocht te hebben naar de juiste droogtijd, vonden we deze uiteindelijk na vallen en opstaan. Er zijn drie specifieke zaken waar je aan moet denken.”

De eerste stap is dat het droogproces aan het begin start. “De meeste problemen met het drogen van auto’s beginnen aan het begin van het drooggedeelte in de carwash. Het te wassen voertuig moet voor droging schoon zijn, want een vieze auto kun je immers niet drogen. Een ander aandachtspunt is dat de chemie-verhouding in de schoonmaakmiddelen goed afgesteld moet zijn. Als het droogproces in gang gezet wordt, mag de chemie de lak niet beschadigen. Ook moet het water geen kalk bevatten, want dat laat strepen achter. Osmose water is een goede keuze.”

Vlekken

De tweede stap is spoelen: “Je moet de auto droogspoelen. Spoel het schuim weg en gebruik vervolgens droogmiddelen om het auto-oppervlak te behandelen. Als je het goed doet, blijft het water niet liggen en glijdt het zo van het behandelde oppervlak af. Het is zaak om de juiste balans te vinden, omdat te veel droogmiddel vlekken veroorzaakt. Te weinig middel heeft geen enkel effect. Neem contact op met de chemie-leverancier en vraag om hulp. Elke leverancier hanteert namelijk verschillende instellingen.”

Stap nummer drie is dat je geen auto kunt drogen met natte lucht. “De positionering van de droogapparatuur is erg belangrijk. Het komt erg nauw hoe de drogers zijn afgesteld en neergezet. Je wilt namelijk niet dat ze elkaar tegenwerken”, verduidelijkt Analetto. “Het drogen van een auto is een ingenieus proces dat draait om de juiste balans tussen waterverbruik, chemie, temperatuur en apparatuur. Het is een uiterst locatiespecifiek proces. Wat in de ene carwash werkt, heeft niet automatisch succesvol te zijn in een andere wasgelegenheid. Werk nauw samen met de fabrikant van de droogapparatuur en je chemie-leverancier om tot de beste resultaten te komen. Als je tot het ultieme droogproces komt, heb je een voorsprong op de concurrent die nog niet zo ver is.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.