‘Meer mensen merken de kwaliteit van chemie in carwashes op’

Termen als klimaatdoelstellingen, milieuwetgeving en duurzaamheid worden steeds vaker gebruikt in de carwashbranche. Er wordt vanuit de overheid steeds meer belang gehecht aan duurzaam ondernemen.  De kans is dan ook groot dat de wetgeving op het gebied van waterafvoer binnen afzienbare tijd strenger wordt. WashTec is zich daarvan bewust en speelt daar al volop op in stelt sales manager chemie Marco Binnekamp. Ook stelt hij dat consumenten meer belang hechten aan de gebruikte chemie in carwashes.

Binnekamp is gespecialiseerd in de chemie van WashTec die onder de naam AUWA verkocht wordt. Het merk heeft een uitgebreide historie en werd eind jaren 60 van de vorige eeuw opgericht in Duitsland. Tot 2008 opereerde AUWA zelfstandig, maar daar kwam verandering in toen WashTec de chemie fabrikant inlijfde. Met een nieuwe eigenaar is de kennis van het bedrijf vergroot, stelt de sales manager. Er wordt nog meer nadruk gelegd op productverbetering en innovatie. “Het laatste half jaar zijn er weer nieuwe ideeën en ontwikkelingen gepresenteerd. Innoveren is een continu proces. Ik verwacht dat dat er nog meer worden”, legt Binnekamp uit.

Een van de innovaties waar Binnekamp over spreekt is de implementatie van de SelfTecs technologie in de wasbox: “We hebben de bestaande technologie aangepast voor de wasbox. Daardoor ontstaat een lak beschermend effect waardoor auto’s langer beschermd worden tegen de weersomstandigheden. Hoe vaker je dit product gebruikt, des te langer het effect aanhoudt. Het is de uitdaging van carwash-ondernemers om het verschil te maken en zichzelf te onderscheiden. Dat kan onder meer met de chemie. Niet alleen de hardware is belangrijk. De producten waarmee je werkt zijn minstens zo belangrijk. Geur, schuim en glans zijn onlosmakelijk verbonden met een bezoek aan een wasstraat. Ook de droging is essentieel. De klant verwacht een droge, blinkende auto na zijn bezoek aan een wasgelegenheid. Ook velgenreiniging is een aandachtspunt en vereist de juiste chemie.”

Te kostbaar

Het was volgens de sales manager jarenlang vrijwel onmogelijk om de velgen goed schoon te krijgen in een Roll-Over. “Nu kan dat wel; WashTec en AUWA stonden aan de basis van deze ontwikkeling. Het draait om het vinden van de juiste afstelling tussen chemie en hardware. Omdat wij beide leveren, heeft dit grote voordelen in de productontwikkeling.”

Voordat een innovatie op de markt gebracht wordt, is deze uitgebreid getest op onze testlocaties. “Ook in Nederland kunnen deze tests plaatsvinden aangezien de situatie anders kan zijn. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het gebruik van water”, verduidelijkt Binnekamp. “In Nederland wordt veel gebruikgemaakt van bronwater, omdat dit erg goedkoop is. Het opboren van bronwater is in Duitsland niet toegestaan, dus daarom gebruikt men vaak leidingwater, wat weer gerecycled wordt. In Duitsland is het namelijk verplicht om te recyclen. Osmosewater kom je minder tegen vanwege de kosten of alleen een laatste naspoelboog.”

Recycle-verplichting

Je ziet volgens de sales manager een voorzichtige trend op het gebied van recycling in Nederland: “Het wordt langzaamaan steeds belangrijker gevonden, maar het duurt nog wel even voordat dit een verplichting wordt. Dat gaat zeker gebeuren, maar ik roep dit al jaren. Wanneer deze verplichting een feit wordt is vooralsnog niet duidelijk. Wat mij betreft mag die recycle-verplichting er komen, want dat is goed voor de markt. Het zal voor een professionaliseringsslag zorgen. Onze apparatuur en chemie is al klaar voor recycling en voldoen we aan de meest strenge regelgeving.”

“De klant verwacht een droge, blinkende auto na zijn bezoek aan een wasgelegenheid.”

Zorg dragen voor het milieu en de mens behoren tot een van de speerpunten van WashTec. “We proberen altijd voorop te lopen op het gebied van milieu-eisen en gezondheid. Zo bevatten onze producten bijvoorbeeld geen NTA. Daar zijn we heel trots op. Een kleine tien jaar geleden lag deze stof nog onder vuur, omdat onderzoekers de stof als ‘schadelijker dan gedacht’ bestempelden. Mogelijk was dit bestanddeel slecht voor de volksgezondheid. Inmiddels is de storm wat gaan liggen en komt de stof weer terug in het productieproces van aantal bedrijven. Het is voor veel ondernemingen blijkbaar lastig om een goede vervanger voor deze stof te vinden. Onze producten zijn gelukkig vrij van dit bestanddeel en blijven dat ook.”

Naamsbekendheid

De producten van WashTec voldoen aan de strengste eisen van het Nordic Swan Label. Het gaat hier om het milieukeurmerk van Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland. “Dat label geeft aan dat een product één van de minst milieubelastende is in zijn soort. De eisen hebben betrekking op de productie, het gebruik en het afdanken van het product. In Scandinavië is dit keurmerk een begrip, maar in de rest van Europa nog niet. Dat mis ik wel: een universeel keurmerk dat in heel Europa gerespecteerd wordt en een begrip is onder consumenten.”

De consument wordt steeds kritischer, dus zou het vergroten van de naamsbekendheid van zo’n keurmerk een goede ontwikkeling zijn: “Je ziet een trend in kwaliteitsbeleving. Steeds meer mensen merken de kwaliteit en bescherming van chemie in carwashes op. Men merkt wanneer je in een betere carwash bent geweest, omdat de wagen er schoner en blinkender uitkomt dan bij de doorsnee roll-over of wasstraat het geval is. ShineTecs is een programma waarmee je het verschil kunt maken.”

Onderschat

Het belang van chemie in een wasgelegenheid wordt nog wel eens onderschat door ondernemers, denkt Binnekamp: “De totale kosten van chemie zijn gering op de totale kosten. Daar kun je geen flinke kosten mee besparen. Daarnaast moet je daar ook niet op beknibbelen, omdat het ten koste gaat van de kwaliteit. Het is de taak van de chemie-leverancier om uit te leggen hoe je het verschil kunt maken door de juiste productkeuze.”

Circa 23 chemische producten van WashTec zijn geregistreerd bij Stichting Duurzaam. “Klanten uit bepaalde marktsegmenten vragen om dit keurmerk. Denk dan onder meer aan autoherstelbedrijven”, verduidelijkt Binnekamp. “Deze 23 chemieproducten beslaan een complete range. Zo kunnen we onder meer eigenaren van truckwashes, wasboxen en wasstraten bedienen met specifiek voor hun doelgroep ontwikkelde producten. We kunnen maatwerk bieden. Omdat we zo’n breed pakket te bieden hebben, kunnen we verschillende branches bedienen. We zijn niet beperkt tot een klein assortiment. Onze specialisten brengen de klantwensen in kaart en stellen aan de hand daarvan een pakket samen. Een paar jaar geleden begonnen we met een wasstraten-lijn en in de loop der jaren is dit uitgegroeid tot een veel breder aanbod. Al onze reinigingsmiddelen zijn 100 procent biologisch afbreekbaar.”

Lees ook:

  • Conserveringsmiddel als ‘tweede huid’ voor de auto
  • WashTec levert groot aantal innovaties met focus op gemak
Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Meer mensen merken de kwaliteit van chemie in carwashes op’ | CarwashPro

‘Meer mensen merken de kwaliteit van chemie in carwashes op’

Termen als klimaatdoelstellingen, milieuwetgeving en duurzaamheid worden steeds vaker gebruikt in de carwashbranche. Er wordt vanuit de overheid steeds meer belang gehecht aan duurzaam ondernemen.  De kans is dan ook groot dat de wetgeving op het gebied van waterafvoer binnen afzienbare tijd strenger wordt. WashTec is zich daarvan bewust en speelt daar al volop op in stelt sales manager chemie Marco Binnekamp. Ook stelt hij dat consumenten meer belang hechten aan de gebruikte chemie in carwashes.

Binnekamp is gespecialiseerd in de chemie van WashTec die onder de naam AUWA verkocht wordt. Het merk heeft een uitgebreide historie en werd eind jaren 60 van de vorige eeuw opgericht in Duitsland. Tot 2008 opereerde AUWA zelfstandig, maar daar kwam verandering in toen WashTec de chemie fabrikant inlijfde. Met een nieuwe eigenaar is de kennis van het bedrijf vergroot, stelt de sales manager. Er wordt nog meer nadruk gelegd op productverbetering en innovatie. “Het laatste half jaar zijn er weer nieuwe ideeën en ontwikkelingen gepresenteerd. Innoveren is een continu proces. Ik verwacht dat dat er nog meer worden”, legt Binnekamp uit.

Een van de innovaties waar Binnekamp over spreekt is de implementatie van de SelfTecs technologie in de wasbox: “We hebben de bestaande technologie aangepast voor de wasbox. Daardoor ontstaat een lak beschermend effect waardoor auto’s langer beschermd worden tegen de weersomstandigheden. Hoe vaker je dit product gebruikt, des te langer het effect aanhoudt. Het is de uitdaging van carwash-ondernemers om het verschil te maken en zichzelf te onderscheiden. Dat kan onder meer met de chemie. Niet alleen de hardware is belangrijk. De producten waarmee je werkt zijn minstens zo belangrijk. Geur, schuim en glans zijn onlosmakelijk verbonden met een bezoek aan een wasstraat. Ook de droging is essentieel. De klant verwacht een droge, blinkende auto na zijn bezoek aan een wasgelegenheid. Ook velgenreiniging is een aandachtspunt en vereist de juiste chemie.”

Te kostbaar

Het was volgens de sales manager jarenlang vrijwel onmogelijk om de velgen goed schoon te krijgen in een Roll-Over. “Nu kan dat wel; WashTec en AUWA stonden aan de basis van deze ontwikkeling. Het draait om het vinden van de juiste afstelling tussen chemie en hardware. Omdat wij beide leveren, heeft dit grote voordelen in de productontwikkeling.”

Voordat een innovatie op de markt gebracht wordt, is deze uitgebreid getest op onze testlocaties. “Ook in Nederland kunnen deze tests plaatsvinden aangezien de situatie anders kan zijn. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het gebruik van water”, verduidelijkt Binnekamp. “In Nederland wordt veel gebruikgemaakt van bronwater, omdat dit erg goedkoop is. Het opboren van bronwater is in Duitsland niet toegestaan, dus daarom gebruikt men vaak leidingwater, wat weer gerecycled wordt. In Duitsland is het namelijk verplicht om te recyclen. Osmosewater kom je minder tegen vanwege de kosten of alleen een laatste naspoelboog.”

Recycle-verplichting

Je ziet volgens de sales manager een voorzichtige trend op het gebied van recycling in Nederland: “Het wordt langzaamaan steeds belangrijker gevonden, maar het duurt nog wel even voordat dit een verplichting wordt. Dat gaat zeker gebeuren, maar ik roep dit al jaren. Wanneer deze verplichting een feit wordt is vooralsnog niet duidelijk. Wat mij betreft mag die recycle-verplichting er komen, want dat is goed voor de markt. Het zal voor een professionaliseringsslag zorgen. Onze apparatuur en chemie is al klaar voor recycling en voldoen we aan de meest strenge regelgeving.”

“De klant verwacht een droge, blinkende auto na zijn bezoek aan een wasgelegenheid.”

Zorg dragen voor het milieu en de mens behoren tot een van de speerpunten van WashTec. “We proberen altijd voorop te lopen op het gebied van milieu-eisen en gezondheid. Zo bevatten onze producten bijvoorbeeld geen NTA. Daar zijn we heel trots op. Een kleine tien jaar geleden lag deze stof nog onder vuur, omdat onderzoekers de stof als ‘schadelijker dan gedacht’ bestempelden. Mogelijk was dit bestanddeel slecht voor de volksgezondheid. Inmiddels is de storm wat gaan liggen en komt de stof weer terug in het productieproces van aantal bedrijven. Het is voor veel ondernemingen blijkbaar lastig om een goede vervanger voor deze stof te vinden. Onze producten zijn gelukkig vrij van dit bestanddeel en blijven dat ook.”

Naamsbekendheid

De producten van WashTec voldoen aan de strengste eisen van het Nordic Swan Label. Het gaat hier om het milieukeurmerk van Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland. “Dat label geeft aan dat een product één van de minst milieubelastende is in zijn soort. De eisen hebben betrekking op de productie, het gebruik en het afdanken van het product. In Scandinavië is dit keurmerk een begrip, maar in de rest van Europa nog niet. Dat mis ik wel: een universeel keurmerk dat in heel Europa gerespecteerd wordt en een begrip is onder consumenten.”

De consument wordt steeds kritischer, dus zou het vergroten van de naamsbekendheid van zo’n keurmerk een goede ontwikkeling zijn: “Je ziet een trend in kwaliteitsbeleving. Steeds meer mensen merken de kwaliteit en bescherming van chemie in carwashes op. Men merkt wanneer je in een betere carwash bent geweest, omdat de wagen er schoner en blinkender uitkomt dan bij de doorsnee roll-over of wasstraat het geval is. ShineTecs is een programma waarmee je het verschil kunt maken.”

Onderschat

Het belang van chemie in een wasgelegenheid wordt nog wel eens onderschat door ondernemers, denkt Binnekamp: “De totale kosten van chemie zijn gering op de totale kosten. Daar kun je geen flinke kosten mee besparen. Daarnaast moet je daar ook niet op beknibbelen, omdat het ten koste gaat van de kwaliteit. Het is de taak van de chemie-leverancier om uit te leggen hoe je het verschil kunt maken door de juiste productkeuze.”

Circa 23 chemische producten van WashTec zijn geregistreerd bij Stichting Duurzaam. “Klanten uit bepaalde marktsegmenten vragen om dit keurmerk. Denk dan onder meer aan autoherstelbedrijven”, verduidelijkt Binnekamp. “Deze 23 chemieproducten beslaan een complete range. Zo kunnen we onder meer eigenaren van truckwashes, wasboxen en wasstraten bedienen met specifiek voor hun doelgroep ontwikkelde producten. We kunnen maatwerk bieden. Omdat we zo’n breed pakket te bieden hebben, kunnen we verschillende branches bedienen. We zijn niet beperkt tot een klein assortiment. Onze specialisten brengen de klantwensen in kaart en stellen aan de hand daarvan een pakket samen. Een paar jaar geleden begonnen we met een wasstraten-lijn en in de loop der jaren is dit uitgegroeid tot een veel breder aanbod. Al onze reinigingsmiddelen zijn 100 procent biologisch afbreekbaar.”

Lees ook:

  • Conserveringsmiddel als ‘tweede huid’ voor de auto
  • WashTec levert groot aantal innovaties met focus op gemak
Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.