Amerikaanse Zips Way verandert carwash in ontmoetingsplaats

Veel ondernemers streven dezelfde doelen na en onderscheiden zich niet van elkaar. Voor veel bedrijfseigenaren in de carwashbranche draait het vooral om zoveel mogelijk auto’s wassen en poetsen in een zo kort mogelijke tijd. Volgens marketeer Sarah Elizabeth Falanga van Zips Carwash is dat niet genoeg. De klant verwacht anno 2019 meer van en bezoek aan een wasgelegenheid. Betrokkenheid en beleving zijn sleutelwoorden die niet meer weg te denken zijn uit de bedrijfsvoering van de moderne carwasheigenaar.

Beleving en betrokkenheid komen in verschillende vormen en variëren van apps tot social mediakanalen. Ook aan de kleine consument wordt gedacht. Mascottes, bouwpakketten en snoep vormen manieren om betrokkenheid te creëren. Om mensen bij je onderneming te betrekken zijn deze communicatiemogelijkheden erg belangrijk. De keuze is groot dus moet je ervoor zorgen dat je weet op te vallen tussen de concurrentie. Zips deed dat in 2011 door de e-mailadressen en telefoonnummers van klanten te verzamelen en een Text Club op te richten. In ruil voor adresgegevens kregen inschrijvers een gratis wasbeurt. Deze club telde binnen een paar maanden al 40.000 leden.

De afgelopen tien jaar besloten steeds meer grote bedrijven om meer te doen dan ‘alleen’ auto’s wassen. “Slimme ondernemers zijn namelijk bezig om een bedrijfscultuur te creëren, waarin verder wordt gekeken dan de wasgelegenheid. In deze moderne teams draait het om betrokkenheid, zelfontplooiing en het verzorgen van de ultieme klantbeleving. In zo’n bedrijfscultuur zijn de teamleden minstens zo belangrijk als het aantal wassingen”, liet Falanga Carwash.com weten.

Saamhorigheidsgevoel

In 2016 implementeerde Zips Carwash de zogenaamde ‘Zips Way’ in de bestaande bedrijfscultuur. “Het gaat hier om een bepaalde manier van werken. Door deze werkwijze doen we aan teambuilding en werken we samen in een stimulerende werkomgeving”, verduidelijkt de marketeer. “We hebben hiervoor dertig fundamentele kernwaarden opgesteld die de dagelijkse gang van zaken binnen Zips Carwash beschrijven. Voor elke werkdag is een specifieke kernwaarde opgesteld. Dagelijks wordt er tijd gereserveerd binnen alle 156 vestigingen om de Zips Way te leren en implementeren. De belangrijkste missie wordt samengevat als #SRFF. Deze afkorting staat voor Safe, Right, Fast and Friendly. Er moet veilig, goed, snel en klantvriendelijk gewerkt worden. Andere onderwerpen die de revue passeren zijn het belang van integriteit, afspraken nakomen en om simpele schoonmaaktaken uit te voeren. Iedereen moet onderaan beginnen en dat betekent dat je niet te beroerd moet zijn om je handen vies te maken.”

Het doel van Zips Way is om een saamhorigheidsgevoel te creëren. Het draait om respect en gelijkheid. “We willen een bedrijfscultuur opzetten waar iedereen zich gewaardeerd voelt en waar elk teamlid even belangrijk is. Er is geen sprake hiërarchie wat betekent dat de directeur zich niet verheven voelt boven de nieuwe collega die een dag in dienst is”, stelt Falanga.

Leidersrol

Zips Carwash is ervan overtuigd dat een succesvol bedrijf staat of valt bij de attitude van de werknemers. “Betrokken personeel voert zonder klagen de meest vervelende karweien uit. Omdat men weet dat iedereen binnen de onderneming dat moet doen, volgt geen gemor. Ook is het ons streven dat elke werknemer zich zo vertrouwd voelt dat hij Zips Carwash als zijn eigen bedrijf beschouwd. Deze mensen denken na over de verbetering van bedrijfsprocessen en het uitgavenpatroon. Door zo’n werkhouding aan te nemen, meten zij zichzelf een leidersrol aan.”

De selectie van nieuwe mensen is dan ook cruciaal. “We nemen niet zomaar mensen aan die auto’s schoonmaken. Ons doel is om werknemers te vinden die bereid zijn het beste uit henzelf naar boven te halen. Door mensen te stimuleren om vriendelijk en behulpzaam te zijn, ga je verder dan het wassen van auto’s. Wij willen ons bedrijf toekomstbestendig maken en een verschil maken in de levens van onze werknemers”, zegt de marketeer.

Verandering

Oprichter Brett Overman vult aan: “Een bedrijf als het onze dat een groei doormaakt, heeft baat bij gemotiveerde teamleden en betrokkenheid. Ik had nooit durven hopen dat het wassen van auto’s ons zo ver zou brengen, maar dankzij de Zips Way zie ik verandering. Onze teamleden en onze klanten zitten beter in hun vel als ze een bezoek aan onze filialen brengen.”

Wasgelegenheden veranderen als het aan Zips carwash ligt in ontmoetingsplaatsen. “Omzet is belangrijk, maar het scheppen van een gezonde bedrijfscultuur is misschien nog wel voornamer. Het draait uiteindelijk toch om mensen”, besluit de marketeer.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.