Autoband oppompen gaat in de praktijk vaak niet goed

Uit recent onderzoek van BOVAG kwam naar voren dat een goed opgepompte band de CO2-uitstoot terugdringt. In de praktijk valt het oppompen van die bewuste banden vaak vies tegen te vallen, blijkt uit onderzoek van CE Delft. Uit een praktijkmeting onder 92 gebruikers van gangbare pompen bij tankstations blijkt dat na het oppompen van hun autobanden de bandenspanning gemiddeld met slechts 0,2 bar is toegenomen. De gebruiker verwacht echter een vermeerdering van 0,4 bar.

In ruim een derde van de gevallen verlagen gebruikers onbedoeld de bandenspanning van minimaal een van de banden. Dit komt omdat de bandenspanning bij aanvang hoger was dan de spanning die zij op de pomp hadden ingesteld. De praktijkmeting toont tevens aan dat gebruikers correctiefactoren voor winterbanden, warme banden en buitentemperatuur niet kennen of niet toe passen. Bovendien geeft in enkele gevallen de pompinstallatie een foutmelding. Deze melding heeft echter dezelfde pieptoon als wanneer de band op spanning is. Daardoor ontstaat verwarring, omdat gebruikers ten onrechte stoppen met pompen omdat zij het geluidssignaal per definitie als positief beschouwen.

Na het oppompen is de spanning van bijna de helft van alle autobanden lager dan de adviesspanning. Bij nagenoeg alle luchtpompen waar de praktijkproef is gedaan was voorlichting met een instructiesticker aanwezig vanuit de gedragscampagne ‘Kies de Beste Band’.

Klimaatakkoord

Wanneer de pomp beter gebruikt zou worden, kan dit tot een CO2-reductie leiden van maximaal 0,28 Mton CO2 per jaar op landelijk niveau. Daarnaast levert het een brandstofkostenbesparing van 190 miljoen euro per jaar op. Dat blijkt uit de studie  ‘CE_Delft_190305_Praktijkgebruik_van_gangbare_luchtpompen_bij_tankstations_Def (1).‘ van CE Delft. Indirect leiden de daling van de brandstofproductie (als gevolg van het lagere brandstofverbruik) en een langere levensduur van de banden jaarlijks tot iets minder dan 0,1 Mton CO2 besparing.

Het Klimaatakkoord wil dat in 2030 50 procent meer mensen met de juiste bandenspanning rijden om zo CO2 te reduceren. Het is aan te raden om te onderzoeken of er meerdere manieren dan voorlichting zijn om suboptimaal gebruik van reguliere luchtpompen te voorkomen.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autoband oppompen gaat in de praktijk vaak niet goed | CarwashPro

Autoband oppompen gaat in de praktijk vaak niet goed

Uit recent onderzoek van BOVAG kwam naar voren dat een goed opgepompte band de CO2-uitstoot terugdringt. In de praktijk valt het oppompen van die bewuste banden vaak vies tegen te vallen, blijkt uit onderzoek van CE Delft. Uit een praktijkmeting onder 92 gebruikers van gangbare pompen bij tankstations blijkt dat na het oppompen van hun autobanden de bandenspanning gemiddeld met slechts 0,2 bar is toegenomen. De gebruiker verwacht echter een vermeerdering van 0,4 bar.

In ruim een derde van de gevallen verlagen gebruikers onbedoeld de bandenspanning van minimaal een van de banden. Dit komt omdat de bandenspanning bij aanvang hoger was dan de spanning die zij op de pomp hadden ingesteld. De praktijkmeting toont tevens aan dat gebruikers correctiefactoren voor winterbanden, warme banden en buitentemperatuur niet kennen of niet toe passen. Bovendien geeft in enkele gevallen de pompinstallatie een foutmelding. Deze melding heeft echter dezelfde pieptoon als wanneer de band op spanning is. Daardoor ontstaat verwarring, omdat gebruikers ten onrechte stoppen met pompen omdat zij het geluidssignaal per definitie als positief beschouwen.

Na het oppompen is de spanning van bijna de helft van alle autobanden lager dan de adviesspanning. Bij nagenoeg alle luchtpompen waar de praktijkproef is gedaan was voorlichting met een instructiesticker aanwezig vanuit de gedragscampagne ‘Kies de Beste Band’.

Klimaatakkoord

Wanneer de pomp beter gebruikt zou worden, kan dit tot een CO2-reductie leiden van maximaal 0,28 Mton CO2 per jaar op landelijk niveau. Daarnaast levert het een brandstofkostenbesparing van 190 miljoen euro per jaar op. Dat blijkt uit de studie  ‘CE_Delft_190305_Praktijkgebruik_van_gangbare_luchtpompen_bij_tankstations_Def (1).‘ van CE Delft. Indirect leiden de daling van de brandstofproductie (als gevolg van het lagere brandstofverbruik) en een langere levensduur van de banden jaarlijks tot iets minder dan 0,1 Mton CO2 besparing.

Het Klimaatakkoord wil dat in 2030 50 procent meer mensen met de juiste bandenspanning rijden om zo CO2 te reduceren. Het is aan te raden om te onderzoeken of er meerdere manieren dan voorlichting zijn om suboptimaal gebruik van reguliere luchtpompen te voorkomen.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.