Remco van Wijck, Ma-Fra, cabrio, wasbox

Ma-Fra: oog voor detail(ing)

Van Wijck vult het speciale flesje

In Italië bestaat er eigenlijk maar een fabrikant van schoonmaakproducten voor auto’s en motorfietsen en dat is Ma-Fra. De Noord-Italiaanse onderneming hoort thuis in een illuster rijtje van familiebedrijven waar geen Italiaan omheen kan of wil. In Nederland wordt het merk vertegenwoordigd door Remco van Wijck. Vanaf zijn thuisbasis in Capelle aan den IJssel probeert hij de liefde en passie voor dit merk én die voor auto’s over te brengen op de klant.

Wie een bezoek bracht aan de Car Wash Show Europe in de Amsterdamse Kromhouthal afgelopen september kon niet om de stand van Ma-Fra heen. In het thuisland en in een flink aantal Zuid-Europese landen is de chemieleverancier een prominente speler op het gebied van schoonmaak- en detailingproducten, zowel voor interieur en exterieur als voor wax- en poetsmiddelen. “Het is een merk voor de kritische klant, de trotse autoliefhebber die het belangrijk vindt om te kiezen voor producten uit het hogere segment”, vertelt Van Wijck, die inmiddels meer dan 30 jaar actief is in de wereld van carwash en detailing.

Passie voor Italië

“Ik ben niet alleen een autoliefhebber, maar ook nog eens gek op Italië. Ik houd van het land, van de geweldige koffie en heb een grote passie voor Italiaanse auto’s. Mijn droomauto? Nou, een mooie Alfa Romeo Giulietta uit 1963 komt aardig in de richting!” De beslissing van Van Wijck om met Ma-Fra aan de slag te gaan in Nederland lag dan ook voor de hand. “In het verleden was ik onder meer actief voor Kenotek. De mentaliteit bij Ma-Fra is wel echt anders. Het is een op-en-top familiebedrijf met korte lijntjes en heel belangrijk: passie! Ik voelde me daar meteen thuis.”

Klanten zijn er volgens Van Wijck in alle soorten en maten. “Voor de gemiddelde consument – die voor een zo laag mogelijk bedrag zijn auto wil wassen of laten poetsen – is Ma-Fra niet het merk. De producten zitten echt in een hoger segment, de kwaliteit is aanzienlijk beter. Daar hoort uiteraard ook een ander prijskaartje bij.” Er is in Van Wijck’s ogen steeds minder aandacht voor kwalitatief hoogwaardige producten. “Carwash-locaties worden steeds groter. De concurrentie is immens en het moet snel en goedkoop. Eenpitters met liefde voor het vak hebben het zwaar en verdwijnen steeds vaker. Of ze kiezen eieren voor hun geld. Dat is in mijn ogen echt zonde, want een deel van de klanten heeft wel echt liefde voor zijn of haar auto.”

Wasstraat en shop

In de regio Rotterdam levert Van Wijck producten aan een vijftal kettingwasstraten. “Het contact gaat vooral vaak via-via. Ik ken veel mensen en zoek vooral de kleinere ondernemers op waarvan ik weet dat ze passie hebben voor het vak en liefde voor de producten die ze verkopen. En klanten die de meerwaarde inzien van een goed product.” Ook in de shop van tankstations is Ma-Fra terug te vinden. Op dat vlak is wel een trend merkbaar. Dat veel tankstations afgelopen jaren zijn overgenomen door de grote jongens, heeft ook invloed gehad op de invulling van de shop. “Er is minder schapruimte beschikbaar voor dit soort producten. Je ziet bakeries en supermarkten en steeds minder autogerelateerde producten. Uiteraard is dat jammer. De enthousiaste pomphouder verdwijnt meer en meer. Gelukkig zijn er ook nog genoeg uitzonderingen.”

Naast het leveren van de producten van Ma-Fra houdt Van Wijck zich ook nog steeds volop bezig met detailing. “Het is echt een vak. Regelmatig ontvang ik hier klanten en gaan we samen aan de slag. We bieden workshops en cursussen aan, bijvoorbeeld op het gebied van het polijsten van autolak of leerreparatie.” Om meer aandacht te vragen voor het vak heeft Van Wijck samen met zo’n veertig vakgenoten een organisatie opgericht, Vereniging Approved Detailer. “Er zijn veel schimmige bedrijven actief in onze wereld, die de zaken niet goed voor elkaar hebben. Zij verpesten het voor de partijen die wel professioneel met hun vak omgaan. Kiezen klanten voor een detailer die voldoet aan onze eisen en ons keurmerk, dan weten ze dat ze kiezen voor kwaliteit. Het is belangrijk dat we hier echt vol op gaan inzetten. Klanten die op zoek zijn naar een topresultaat, zijn bij ons aan het juiste adres.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ma-Fra: oog voor detail(ing) | CarwashPro
Remco van Wijck, Ma-Fra, cabrio, wasbox

Ma-Fra: oog voor detail(ing)

Van Wijck vult het speciale flesje

In Italië bestaat er eigenlijk maar een fabrikant van schoonmaakproducten voor auto’s en motorfietsen en dat is Ma-Fra. De Noord-Italiaanse onderneming hoort thuis in een illuster rijtje van familiebedrijven waar geen Italiaan omheen kan of wil. In Nederland wordt het merk vertegenwoordigd door Remco van Wijck. Vanaf zijn thuisbasis in Capelle aan den IJssel probeert hij de liefde en passie voor dit merk én die voor auto’s over te brengen op de klant.

Wie een bezoek bracht aan de Car Wash Show Europe in de Amsterdamse Kromhouthal afgelopen september kon niet om de stand van Ma-Fra heen. In het thuisland en in een flink aantal Zuid-Europese landen is de chemieleverancier een prominente speler op het gebied van schoonmaak- en detailingproducten, zowel voor interieur en exterieur als voor wax- en poetsmiddelen. “Het is een merk voor de kritische klant, de trotse autoliefhebber die het belangrijk vindt om te kiezen voor producten uit het hogere segment”, vertelt Van Wijck, die inmiddels meer dan 30 jaar actief is in de wereld van carwash en detailing.

Passie voor Italië

“Ik ben niet alleen een autoliefhebber, maar ook nog eens gek op Italië. Ik houd van het land, van de geweldige koffie en heb een grote passie voor Italiaanse auto’s. Mijn droomauto? Nou, een mooie Alfa Romeo Giulietta uit 1963 komt aardig in de richting!” De beslissing van Van Wijck om met Ma-Fra aan de slag te gaan in Nederland lag dan ook voor de hand. “In het verleden was ik onder meer actief voor Kenotek. De mentaliteit bij Ma-Fra is wel echt anders. Het is een op-en-top familiebedrijf met korte lijntjes en heel belangrijk: passie! Ik voelde me daar meteen thuis.”

Klanten zijn er volgens Van Wijck in alle soorten en maten. “Voor de gemiddelde consument – die voor een zo laag mogelijk bedrag zijn auto wil wassen of laten poetsen – is Ma-Fra niet het merk. De producten zitten echt in een hoger segment, de kwaliteit is aanzienlijk beter. Daar hoort uiteraard ook een ander prijskaartje bij.” Er is in Van Wijck’s ogen steeds minder aandacht voor kwalitatief hoogwaardige producten. “Carwash-locaties worden steeds groter. De concurrentie is immens en het moet snel en goedkoop. Eenpitters met liefde voor het vak hebben het zwaar en verdwijnen steeds vaker. Of ze kiezen eieren voor hun geld. Dat is in mijn ogen echt zonde, want een deel van de klanten heeft wel echt liefde voor zijn of haar auto.”

Wasstraat en shop

In de regio Rotterdam levert Van Wijck producten aan een vijftal kettingwasstraten. “Het contact gaat vooral vaak via-via. Ik ken veel mensen en zoek vooral de kleinere ondernemers op waarvan ik weet dat ze passie hebben voor het vak en liefde voor de producten die ze verkopen. En klanten die de meerwaarde inzien van een goed product.” Ook in de shop van tankstations is Ma-Fra terug te vinden. Op dat vlak is wel een trend merkbaar. Dat veel tankstations afgelopen jaren zijn overgenomen door de grote jongens, heeft ook invloed gehad op de invulling van de shop. “Er is minder schapruimte beschikbaar voor dit soort producten. Je ziet bakeries en supermarkten en steeds minder autogerelateerde producten. Uiteraard is dat jammer. De enthousiaste pomphouder verdwijnt meer en meer. Gelukkig zijn er ook nog genoeg uitzonderingen.”

Naast het leveren van de producten van Ma-Fra houdt Van Wijck zich ook nog steeds volop bezig met detailing. “Het is echt een vak. Regelmatig ontvang ik hier klanten en gaan we samen aan de slag. We bieden workshops en cursussen aan, bijvoorbeeld op het gebied van het polijsten van autolak of leerreparatie.” Om meer aandacht te vragen voor het vak heeft Van Wijck samen met zo’n veertig vakgenoten een organisatie opgericht, Vereniging Approved Detailer. “Er zijn veel schimmige bedrijven actief in onze wereld, die de zaken niet goed voor elkaar hebben. Zij verpesten het voor de partijen die wel professioneel met hun vak omgaan. Kiezen klanten voor een detailer die voldoet aan onze eisen en ons keurmerk, dan weten ze dat ze kiezen voor kwaliteit. Het is belangrijk dat we hier echt vol op gaan inzetten. Klanten die op zoek zijn naar een topresultaat, zijn bij ons aan het juiste adres.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.