Spectro: ‘coronavirus is een zakelijke puzzel’

Spectro is gespecialiseerd in reinigings- & desinfectiemiddelen voor onder meer de carwash- en truckwashsector. Nu het coronavirus de wereld in zijn greep houdt, staat de telefoon van het bedrijf uit Oss roodgloeiend. De kennis van de onderneming is hard nodig, stelt CEO Laurens Metternich.

Spectro ontkomt ook niet aan de gevolgen van het virus. De verscherpte voorzorgsmaatregelen waarmee deze Brabantse onderneming te maken heeft, brengen diverse uitdagingen met zich mee. Zo is de vraag naar hygiënische producten explosief gestegen, terwijl het aantal werknemers juist ietwat gedaald is.

“Het coronavirus is momenteel een zakelijke puzzel. Het is erg druk, omdat men erg veel behoefte heeft aan desinfectiemiddelen. De fabricage en levering van producten op het gebied van hygiëne zijn onze core business, dus er is genoeg werk voorhanden.Als er twijfel is over hun gezondheid en ze bijvoorbeeld hoesten, moeten ze thuisblijven. Dat betekent dat sommige werknemers uit voorzorg niet op de werkvloer zijn.”

Voorzorgsmaatregelen

De gezondheid van ons personeel is het allerbelangrijkste voor Metternich: “Feit is dat we met veel productiemedewerkers te maken hebben die ervoor moeten zorgen dat de bestellingen geleverd worden. Nu het extra druk is, is hun hulp hard nodig. Dat is lastig, omdat we met voorzorgsmaatregelen te maken hebben. We zijn op dit moment vooral bezig productie draaien en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk bestellingen op tijd verstuurd worden. We willen onze klanten niet teleurstellen. Alle andere activiteiten en productlanceringen staan nu even op een laag pitje. we moeten prioriteiten stellen. Het is zoals gezegd even puzzelen dus.”

De gezondheid van ons personeel is het allerbelangrijkste voor Metternich: “Feit is dat we met veel productiemedewerkers te maken hebben die ervoor moeten zorgen dat de bestellingen geleverd worden. Nu het extra druk is, is hun hulp hard nodig. Dat is lastig, omdat we met voorzorgsmaatregelen te maken hebben. We zijn op dit moment vooral bezig productie draaien en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk bestellingen op tijd verstuurd worden. We willen onze klanten niet teleurstellen. Alle andere activiteiten en productlanceringen staan nu even op een laag pitje. we moeten prioriteiten stellen. Het is zoals gezegd even puzzelen dus.”

Beschermen

Dat puzzelen geldt niet alleen voor Spectro. “De huidige uitdaging rond dit virus is een uitdaging en een ontwikkeling die talloze sectoren en branches raakt. Ook de carwashsector kan er niet omheen en heeft met de gevolgen ervan te maken. De impact van het coronavirus is omvangrijk. Werken in een wasgelegenheid is zwaar werk. Veel werknemers zijn dan ook bevattelijk voor ziektes. We willen onze klanten helpen om hun personeel zo goed mogelijk te beschermen.” De diensten van Spectro zijn momenteel extra gewild. Metternich wil zich dan ook opwerpen als kenniscentrum en hulp bieden aan ondernemers: “Het voordeel is dat we gespecialiseerd zijn in
hygiëne en weten wat we in deze situatie moeten doen. We kunnen mensen helpen en adviseren in deze tijd. Veel ondernemers zitten met vragen en weten niet hoe ze op het coronavirus moeten anticiperen.”

Dossier

Omdat Spectro gespecialiseerd in hygiëne oplossingen voor verschillende sectoren kan er uit verschillende bronnen geput worden. “We zijn werkzaam voor de zorg, maar leveren ook producten voor de voedingsmiddelenindustrie en gebouwenreiniging. En uiteraard voor truck- en carwashes. Eigenaars van truckwashes willen bijvoorbeeld weten hoe ze het beste de cabine kunnen reinigen en vrij kunnen houden van ziekteverwerkkende micro-organismen. Op dit soort vragen kunnen wij een antwoord geven. Op onze website hebben we een dossier geplaatst waarin vaak gestelde vragen over corona beantwoord worden. Er is veel onduidelijkheid op dit vlak, merken we. Onze telefoon stond roodgloeiend en ook onze mailbox kreeg het zwaar te
verduren, maar gelukkig is dit weer onder controle”, besluit Metternich.

 

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.