FNV: uitzendkrachten worden ondanks afspraken de WW ingejaagd

Een groot deel van de uitzendbureaus heeft geen beroep gedaan op de NOW-regeling. Dit zorgt voor grote onzekerheid voor uitzendkrachten die in wasgelegenheden werken. “Contracten worden beëindigd, terwijl er met alle sociale partners  hard voor is geknokt dat behoud van werk en inkomen ook voor uitzendkrachten geldt”, aldus vakbond FNV.

De vakbonden ABU en NBBU hebben hun leden dringend gevraagd aanvragen te doen voor de uitzendkrachten, zodat deze krachten niet massaal in de WW komen of hun inkomen verliezen. Maar in de praktijk lijkt hier weinig navolging aan te worden gegeven. In plaats van de NOW aan te vragen voor de uitzendkrachten krijgen zij het advies om WW aan te vragen. “Een hele ongewenste situatie omdat ook uitzendkrachten recht hebben op honderd procent doorbetaling van hun loon met behulp van de NOW.”

Onzekerheid

Veel vervoerders hebben in maart afscheid moeten nemen van de uitzendkrachten nu er alleen nog maar een basisdienstregeling wordt gereden. Randstad en Adecco hebben wel een aanvraag gedaan voor de NOW-noodregeling, maar lang niet nog niet iedereen. Dit bevalt de vakbonden niets, omdat hierdoor veel uitzendkrachten niet weten waar ze aan toe zijn. “Tienduizenden uitzendkrachten zitten thuis en verkeren in grote onzekerheid over hun inkomen.”

Consolid heeft wel toegezegd de NOW-regeling te willen aan vragen, maar is daar nog niet aan begonnen. Het zegt nog aan het rekenen te zijn. FNV denkt echter dat er een andere reden kan zijn. Het bespaart namelijk kosten om geen NOW aan te vragen. Niet heel solidair en sociaal, vindt Erik Pentenga, sectorbestuurder FNV Naleving en Flex. “Consolid zegt zelf dat ze er alles aan doet om mensen aan het werk te krijgen én te houden. Dat moet niet alleen zo zijn als het economisch goed gaat, maar ook in een crisis als deze. Zeker als er dergelijke grootschalige steunmaatregelen door de sociale partners zijn overeengekomen.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.