Zaken doen tijdens de coronacrisis: focus op wat wel kan

De gevolgen van het coronavirus op het bedrijfsleven zijn dagelijks voelbaar en het is nog maar de vraag wanneer het normale leven weer opgepakt kan worden. Als er nog van ‘normaal’ gesproken kan worden. In de anderhalve meter maatschappij is een andere manier van werken en leven vereist. De carwashbranche moet daarop inspelen, stelt directeur Anthony Analetto van SONNY’s CarWash Equipment Division.

Analetto stelt in zijn blog dat het beste wat ondernemers kunnen doen, is steun zoeken binnen hun gemeenschap. “Het is verstandig om na te denken over wat je klanten nu belangrijk vinden en hoe je hen daarbij kunt helpen. Als de hele situatie voorbij is en de coronacrisis tot het verleden behoort, zullen bezoekers aan jouw acties denken. Je kunt nu het verschil maken. Juist nu.”

Sommige wasgelegenheden delen gratis wasbeurten uit aan zorgpersoneel om hun dankbaarheid te uiten. Andere ondernemers sluiten het stofzuigplein om de veiligheid van bezoekers te waarborgen en andere bedrijfsleiders verzinnen allerlei ludieke (korting)acties om klanten te lokken. een trip naar de carwash wordt een dagje uit, een belevenis. “Het gaat erom dat klanten een positief gevoel moeten overhouden aan een bezoek aan je bedrijf”, verduidelijkt Analetto. “Zo’n positief gevoel blijft namelijk hangen en vergroot de kans op een vervolgbezoek. Deze crisis vraagt ons om nieuwe manieren te vinden om mensen te bereiken. Creativiteit en eigengereidheid zijn de sleutelwoorden. Denk goed na over hoe je je onderneming wilt voortzetten.” De Amerikaan stelt dat er een aantal zaken zijn waar ondernemers juist nu moeten induiken.

Actualiseer je ondernemersplan

“Verbeterde technologie, slimmer materieel en krachtige chemie maken het bieden van goede klantervaringen steeds eenvoudiger. Dit tegen lagere kosten. Sommige ondernemers lijkt het implementeren van deze verbeteringen heel gemakkelijk af te gaan. Lijkt, want het is nog niet zo eenvoudig om de moderne techniek te omarmen”, verduidelijkt Analetto.

“Succes is als een ijsberg. Men ziet enkel de top, maar wat er onder het water ligt is niet zichtbaar. Voordat succes kwam, werd er ongelooflijk hard gewerkt. Gefaald zelfs. Doorzettingsvermogen is onontbeerlijk als je succesvol wilt zijn.” Zijn devies is om tijdens rustige periodes aan het marketingplan te gaan sleutelen, eventuele vergunningen voor uitbreiding aan te vragen bij de gemeente en je te verdiepen in wat je klanten van je verlangen.

Promoot loyalty-programma’s

“Of een klant vaker naar jouw bedrijf terugkomt, heeft met twee zaken te maken. De eerste is de kwaliteit van de wasbeurt en de tweede is de ervaring die een bezoek aan jouw wasgelegenheid biedt. Als ik mijn concullega’s vraag hoe zij klanten aan hun bedrijf binden, krijg ik verschillende antwoorden. Soms is dat het spaarsysteem waarmee men korting kan krijgen, terwijl het af en toe ook de aangeboden waspassen zijn. Dat zijn handige tools, maar uiteindelijk zijn ze niet doorslaggevend. Een klant gaat daarvoor niet specifiek naar jouw wasgelegenheid. Het draait om waarde en ervaring”, verduidelijkt de directeur.

Volgens Analetto hoeft het verbeteren van de klantervaring niet eens zoveel geld te kosten. “Een nieuwe laag verf kan wonderen verrichten. Ook het groen in de omgeving snoeien en nieuwe bedrijfskleding bestellen kan nieuwe klanten opleveren. Vaker onderhoud verrichten en een verscherpt schoonmaakrooster instellen, kan ook het verschil maken. Het plaatsen van fellere verlichting en een schuimboog trekt de aandacht. Klanten vinden zulke details erg belangrijk.”

Wees consistent

“Zorg ervoor elk bezoek aan je wasgelegenheid dezelfde kwaliteit biedt. Klanten moeten weten wat ze kunnen verwachten en mogen niet teleurgesteld worden. Het is belangrijk dat je de juiste chemie-afstelling hebt en dat de wasinstallaties goed zijn afgesteld. Verzamel de juiste mensen om je heen”, weet Analetto.

Een ander aandachtspunt is het inplannen van onderhoud. “Periodieke inspecties zijn een goede manier om de kwaliteit te waarborgen. Ook het opleiden van het personeel is belangrijk. Zij moeten deze inspecties ook uitvoeren en voorkomen dat storingen ontstaan en uiteindelijk in stilstand resulteren. Door te investeren in het opkrikken van het kennisniveau kun je een hoop ellende voorkomen.”

Automatisering

Het is volgens de directeur verstandig om steeds meer naar volledige automatisering aan te sturen. “Zo verminder je de personeelskosten en kun je een consistente ervaring bieden. Het loont de moeite om je in de meest recente technieken te verdiepen. Een kentekenregistratiesysteem kan wassen op rekening introduceren. Afrekenen zonder personeel dus.”

Het verhogen van een reguliere wasbeurt is een andere tip die Analetto graag meegeeft: “Hoe zorg je ervoor dat klanten voor die duurdere wasbeurt kiezen waarin die slimme innovaties zijn verwerkt? Dat doe je door waarde te creëren. Door nieuwe borden te plaatsen en flink uit te pakken met marketing, laat je zien wat je te bieden hebt. Als het de moeite waard is, willen mensen daar graag voor betalen. Probeer ervoor te zorgen dat twintig procent van alle verkochte wasbeurten het beste programma is. Mocht dit niet lukken, is het verstandig om een brainstormsessie in te plannen om te bekijken hoe je je doel alsnog kunt bereiken.”

Evalueer je marketingprogramma

“Als je niet goed communiceert met je klanten, zal het niet druk zijn in je carwash. Gebruik blogs, social media en mailings om je klanten te benaderen. Juist nu het coronavirus de krantenkoppen domineert, is het belangrijk om je te laten zien. Via social media kun je op een laagdrempelige manier laten zien wat je te bieden hebt en kom je in direct contact met je klanten”, besluit Analetto.

Lees ook:

 

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.