Belgische carwashes mogen 11 mei weer open

De Nationale Veiligheidsraad van België heeft carwashes groen licht gegeven om op 11 mei te heropenen. Onder strikte voorwaardes mogen wasbedrijven weer klanten verwelkomen. Wasgelegenheden in België zijn sinds 18 maart gesloten wegens de coronacrisis. De Belgische Beroepsvereniging Reiniging Voertuigen (BBRV) heeft adviserende richtlijnen opgesteld voor carwash-ondernemers.

De richtlijnen verminderen de kans op coronabesmetting in de wasgelegenheid. Zo raadt de BBRV aan om klanten zoveel mogelijk contactloos te laten betalen. Dat kan met de waspas of pinpas. Ook is het aan te raden om wasbeurten zoveel mogelijk online te verkopen, om klantcontact te minimaliseren. Medewerkers van de carwash geven bezoekers instructies die opgevolgd moeten worden.

Klanten wordt geadviseerd om alleen naar de carwash of wasbox te komen. Tijdens het wachten bij het stofzuigplein of bij de wasbox moet men in de auto blijven zitten. Verder raadt het BBRV aan om regelmatig de handen te ontsmetten of wassen. Klanten moeten niet langer dan nodig in de wasgelegenheid blijven.

Veiligheid

Voorzitter Suzanne Huisman van de BBRV steekt ondernemers een hart onder de riem: “Wees niet bang om uw klanten op de huisregels te wijzen. Het is een periode van aanpassen en wennen aangezien iedereen twee maanden ‘in zijn kot’ heeft gezeten. Het gaat hier echter om zijn/haar en uw gezondheid. Als werkgever en als zaakvoerder krijgt u van de overheid een grote verantwoordelijkheid toegedragen die niet licht opgevat mag worden. Zorg er dus voor dat u zich aan de regels houdt en dat de personen die zich op uw bedrijf bevinden dat ook doen. Enkel op deze manier gaan we kunnen verderdoen waar we gebleven zijn en hopelijk zo aantonen dat bij een volgende crisis we niet (moeten) sluiten.”

Het BBRV raadt carwash-ondernemers aan om de volgende artikelen beschikbaar te stellen aan werknemers en klanten. Deze producten zijn nodig om de veiligheid van werknemers en klanten in de wasgelegenheid te garanderen. Zo is de aanschaf van mondmaskers, handschoenen en desinfectiegel zeer belangrijk. Veel chemieleveranciers hebben deze producten in voorraad. Stel ook handschoenen en gel ter beschikking aan de klanten.

Ledenportaal

Het is verstandig om te investeren in een ‘desinfectiezuil’ voor klanten. Daarnaast raadt het BBRV aan om voldoende pionnen, blokken of andere creatieve oplossingen om eventuele plaatsen af te sluiten in voorraad te hebben. Ook stickers met instructies voor uw medewerkers en klanten zijn essentieel.

Meer adviezen en tips zijn te vinden op het ledenportaal van de BBRV.


Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische carwashes mogen 11 mei weer open | CarwashPro

Belgische carwashes mogen 11 mei weer open

De Nationale Veiligheidsraad van België heeft carwashes groen licht gegeven om op 11 mei te heropenen. Onder strikte voorwaardes mogen wasbedrijven weer klanten verwelkomen. Wasgelegenheden in België zijn sinds 18 maart gesloten wegens de coronacrisis. De Belgische Beroepsvereniging Reiniging Voertuigen (BBRV) heeft adviserende richtlijnen opgesteld voor carwash-ondernemers.

De richtlijnen verminderen de kans op coronabesmetting in de wasgelegenheid. Zo raadt de BBRV aan om klanten zoveel mogelijk contactloos te laten betalen. Dat kan met de waspas of pinpas. Ook is het aan te raden om wasbeurten zoveel mogelijk online te verkopen, om klantcontact te minimaliseren. Medewerkers van de carwash geven bezoekers instructies die opgevolgd moeten worden.

Klanten wordt geadviseerd om alleen naar de carwash of wasbox te komen. Tijdens het wachten bij het stofzuigplein of bij de wasbox moet men in de auto blijven zitten. Verder raadt het BBRV aan om regelmatig de handen te ontsmetten of wassen. Klanten moeten niet langer dan nodig in de wasgelegenheid blijven.

Veiligheid

Voorzitter Suzanne Huisman van de BBRV steekt ondernemers een hart onder de riem: “Wees niet bang om uw klanten op de huisregels te wijzen. Het is een periode van aanpassen en wennen aangezien iedereen twee maanden ‘in zijn kot’ heeft gezeten. Het gaat hier echter om zijn/haar en uw gezondheid. Als werkgever en als zaakvoerder krijgt u van de overheid een grote verantwoordelijkheid toegedragen die niet licht opgevat mag worden. Zorg er dus voor dat u zich aan de regels houdt en dat de personen die zich op uw bedrijf bevinden dat ook doen. Enkel op deze manier gaan we kunnen verderdoen waar we gebleven zijn en hopelijk zo aantonen dat bij een volgende crisis we niet (moeten) sluiten.”

Het BBRV raadt carwash-ondernemers aan om de volgende artikelen beschikbaar te stellen aan werknemers en klanten. Deze producten zijn nodig om de veiligheid van werknemers en klanten in de wasgelegenheid te garanderen. Zo is de aanschaf van mondmaskers, handschoenen en desinfectiegel zeer belangrijk. Veel chemieleveranciers hebben deze producten in voorraad. Stel ook handschoenen en gel ter beschikking aan de klanten.

Ledenportaal

Het is verstandig om te investeren in een ‘desinfectiezuil’ voor klanten. Daarnaast raadt het BBRV aan om voldoende pionnen, blokken of andere creatieve oplossingen om eventuele plaatsen af te sluiten in voorraad te hebben. Ook stickers met instructies voor uw medewerkers en klanten zijn essentieel.

Meer adviezen en tips zijn te vinden op het ledenportaal van de BBRV.


Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.