‘Vraag naar autoreinigingsmiddelen in tankshop blijft groot’

Hoe maak je de shop klaar voor de zomer? TankPro geeft samen met non-food specialist Newco Europe tips om je tankstation zomerklaar te krijgen. Schoonmaak- en reinigingsmiddelen voor de auto zijn zonder meer een must in elke tankshop. Ook afgelopen periode – in coronatijd – bleek de vraag naar autoshampoo, velgenreiniger en interieurspray onverminderd groot, vertelt accountmanager Martijn Venema.

Na een aantal zware weken wordt het langzaam maar zeker weer wat drukker in de shop van tankstations. Toch liepen bepaalde producten afgelopen weken nog opvallend goed door. “De autoverzorgingsproducten zijn daar zeker een voorbeeld van. Je auto wassen was een van de enige dingen die je zo ongeveer nog mocht doen. Het werd voor veel mensen bijna een uitje. Vooral tankstations met wasboxen zullen dat zeker gemerkt hebben”, aldus Venema.

Verkooptoppers

Hardlopers op het gebied van reinigings- en verzorgingsproducten zijn onder meer autoshampoo, velgenreiniger, ruitenreiniger en interieurspray. “Dit zijn interessante producten, met relatief hoge marges. Vooral voor premiumproducten willen autoliefhebbers best wat meer betalen. Deze groep is zuinig op hun auto en betaalt graag wat extra voor een goed product.”

Veel klanten die hun auto komen wassen nemen bovendien vaak nog een of meerdere andere producten mee, benadrukt Venema. “Denk bijvoorbeeld aan een microvezeldoek of luchtverfrisser. Kortom, het is erg interessant om je assortiment goed te presenteren – bijvoorbeeld op je balie of door vloerdisplays. Maak er echt werk van. Als de klant eenmaal in je shop is, moet je proberen hem of haar te verleiden om nog wat extra aankopen te doen.”

Afstemmen assortiment

Maar hoe bepaal je welke producten je wel en niet in de tankshop verkoopt? Newco Europe heeft verschillende modules om ervoor te zorgen dat ondernemers de producten krijgen die passen bij hun locatie. “Wij hebben heel veel data in huis, die geven een perfect inzicht in wat wel en niet werkt. Wij helpen op basis van de ligging en het type klant om te komen tot een optimaal assortiment dat aansluit bij de behoefte van de consument. Onze voorraad is zeer uitgebreid, dus de klant zit nooit verlegen om producten.”

Naast bovenstaande autoverzorgingsproducten is het komende tijd ook belangrijk om een goede voorraad ruitenwisservloeistof en koelvloeistof in huis te hebben. “De omloopsnelheid van die producten is in de lente en zomer altijd heel hoog. Ook AdBlue is ondertussen onmisbaar geworden voor dieselrijders. Voor tankstations die dit niet aanbieden aan de pomp, bieden jerrycans van 5 of 10 liter uitkomst. Ook daar moet je zeker een voorraadje van hebben.”

Naleven van hygiënemaatregelen

Venema merkt ook dat tankstations op dit moment volop aankloppen voor producten die helpen om de hygiëne en schoonmaak zo optimaal mogelijk op orde te krijgen en de kans op verspreiding van het coronavirus onder medewerkers en klanten te voorkomen. “Denk aan desinfectiezuilen waar klanten hun handen kunnen reinigen, maar ook aan schoonmaakmiddelen en -materialen. En aan producten die klanten zelf onderweg kunnen gebruiken om hun handen te reinigen en de auto van binnen schoon te houden. De aandacht voor hygiëne is flink vergroot, de vraag naar dit soort producten zal dan ook stijgen. Dat biedt kansen voor de tankstation-ondernemer.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Vraag naar autoreinigingsmiddelen in tankshop blijft groot’ | CarwashPro

‘Vraag naar autoreinigingsmiddelen in tankshop blijft groot’

Hoe maak je de shop klaar voor de zomer? TankPro geeft samen met non-food specialist Newco Europe tips om je tankstation zomerklaar te krijgen. Schoonmaak- en reinigingsmiddelen voor de auto zijn zonder meer een must in elke tankshop. Ook afgelopen periode – in coronatijd – bleek de vraag naar autoshampoo, velgenreiniger en interieurspray onverminderd groot, vertelt accountmanager Martijn Venema.

Na een aantal zware weken wordt het langzaam maar zeker weer wat drukker in de shop van tankstations. Toch liepen bepaalde producten afgelopen weken nog opvallend goed door. “De autoverzorgingsproducten zijn daar zeker een voorbeeld van. Je auto wassen was een van de enige dingen die je zo ongeveer nog mocht doen. Het werd voor veel mensen bijna een uitje. Vooral tankstations met wasboxen zullen dat zeker gemerkt hebben”, aldus Venema.

Verkooptoppers

Hardlopers op het gebied van reinigings- en verzorgingsproducten zijn onder meer autoshampoo, velgenreiniger, ruitenreiniger en interieurspray. “Dit zijn interessante producten, met relatief hoge marges. Vooral voor premiumproducten willen autoliefhebbers best wat meer betalen. Deze groep is zuinig op hun auto en betaalt graag wat extra voor een goed product.”

Veel klanten die hun auto komen wassen nemen bovendien vaak nog een of meerdere andere producten mee, benadrukt Venema. “Denk bijvoorbeeld aan een microvezeldoek of luchtverfrisser. Kortom, het is erg interessant om je assortiment goed te presenteren – bijvoorbeeld op je balie of door vloerdisplays. Maak er echt werk van. Als de klant eenmaal in je shop is, moet je proberen hem of haar te verleiden om nog wat extra aankopen te doen.”

Afstemmen assortiment

Maar hoe bepaal je welke producten je wel en niet in de tankshop verkoopt? Newco Europe heeft verschillende modules om ervoor te zorgen dat ondernemers de producten krijgen die passen bij hun locatie. “Wij hebben heel veel data in huis, die geven een perfect inzicht in wat wel en niet werkt. Wij helpen op basis van de ligging en het type klant om te komen tot een optimaal assortiment dat aansluit bij de behoefte van de consument. Onze voorraad is zeer uitgebreid, dus de klant zit nooit verlegen om producten.”

Naast bovenstaande autoverzorgingsproducten is het komende tijd ook belangrijk om een goede voorraad ruitenwisservloeistof en koelvloeistof in huis te hebben. “De omloopsnelheid van die producten is in de lente en zomer altijd heel hoog. Ook AdBlue is ondertussen onmisbaar geworden voor dieselrijders. Voor tankstations die dit niet aanbieden aan de pomp, bieden jerrycans van 5 of 10 liter uitkomst. Ook daar moet je zeker een voorraadje van hebben.”

Naleven van hygiënemaatregelen

Venema merkt ook dat tankstations op dit moment volop aankloppen voor producten die helpen om de hygiëne en schoonmaak zo optimaal mogelijk op orde te krijgen en de kans op verspreiding van het coronavirus onder medewerkers en klanten te voorkomen. “Denk aan desinfectiezuilen waar klanten hun handen kunnen reinigen, maar ook aan schoonmaakmiddelen en -materialen. En aan producten die klanten zelf onderweg kunnen gebruiken om hun handen te reinigen en de auto van binnen schoon te houden. De aandacht voor hygiëne is flink vergroot, de vraag naar dit soort producten zal dan ook stijgen. Dat biedt kansen voor de tankstation-ondernemer.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.