Auto-Compleet brengt desinfectiezuil op de markt

Het in Dinxerperlo gevestigde Auto-Compleet is naast een wascentrum ook een verkooppunt voor auto’s, maar door de coronacrisis is daar de verkoop van desinfectiezuilen bijgekomen. Ondernemer Roel Cruden zag wel brood in deze producten en besloot de markt op te gaan met zijn eigen lijn.

“Desinfectiezuilen waren al een tijdje op de markt, maar naar mijn idee viel er nog wel het een en ander te verbeteren op dit vlak. Vooral op het gebied van materiaalkeuze. Ik heb zuilen van karton, aluminium en blik gezien. Mocht je daar per ongeluk tegenaan stoten, kun je wel raden wat er gebeurt”, zegt Cruden.

Hij liet een zuil van staal maken. “Ik heb een staalbedrijf gecontacteerd en gevraagd of zij een stevige zuil konden lassen. Dat heeft in een negentien kilo zware zuil geresulteerd. Dit product kan wel tegen een stootje en is echt robuust. Een poedercoatingsbedrijf levert deze zuilen in de drie standaardkleuren zwart, wit en grijs. Het is ook mogelijk om voor een meerprijs een andere kleur te kiezen.”

Desinfectiemiddel

De zuilen zijn leverbaar met een handmatige bediening en een sensor. Maar hoe komt de eigenaar van een autobedrijf op het idee om in desinfectiezuilen te handelen? “Ik ben gek op handelen”, zegt Cruden. “Als ik ergens een kans zie om wat geld te verdienen, spring ik daar op in. Desinfectiezuilen zijn momenteel erg gewild. Ik merk dat er veel vraag is naar deze producten tijdens de coronacrisis. Vanuit Nederland, België en Duitsland is al interesse in deze producten.”

De desinfectiezuil werd onder andere door banken en gemeenten besteld.


Inmiddels komen er bestellingen binnen vanuit verschillende sectoren. Zo heeft de gemeente Oss een bestelling geplaatst en weten ook verschillende filialen van de Regiobank Cruden te vinden. “Ik maak veel reclame via Instagram en Facebook. Ook vraag ik mijn netwerk of ze interesse hebben in deze producten. Cartec Oost Nederland heeft de zuilen inmiddels in het assortiment opgenomen. Ik vind het fijn om de samenwerking met andere partijen op te zoeken. Cartec Oost Nederland verzorgt de distributie van de zuilen. Het verdienmodel van deze producten zit naast de verkoop van de desinfectiezuilen ook in de verkoop van het bijbehorende desinfectiemiddel.”

Veilig gevoel

Hoewel gemeenten en banken al interesse tonen, blijft het vanuit de carwashbranche vrij stil. “Ik heb nog niet veel aanvragen gehad, terwijl ik denk dat het zeer interessant is voor deze sector. Ik heb zelf voor de ingang van mijn pand een zuil geïnstalleerd en je ziet dat mensen er veel gebruik van maken. Het geeft een veilig gevoel dat je je handen kunt wassen in deze vreemde tijd. Daarnaast is de zuil erg opvallend en fraai vormgegeven. Doordat het een zwaar product is, blijft het ook staan en kun je er jarenlang gebruik van maken. In de 1,5-metersamenleving hoort een desinfectiezuil er gewoon bij. Het wordt de standaard.”

Cruden denkt wel dat de verkoop van de zuilen van tijdelijke aard is: “Na een paar maanden is de markt compleet verzadigd. Als men eenmaal zo’n zuil heeft aangeschaft, ben je klaar. Dan is enkel de verkoop van desinfectiemiddel een verdienmodel.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.