Dit zijn vijf redenen om je carwash te renoveren

De coronacrisis is nog in volle gang, maar dat wil niet zeggen dat carwash-ondernemers zich niet alvast moeten voorbereiden op een terugkeer naar het ‘normale leven’. Nu er steeds vaker sprake is van versoepelingen is het raadzaam om alvast vooruit te kijken en de wasgelegenheid te updaten. Er zijn vijf redenen waarom het raadzaam is om te vernieuwen en innoveren.

De belangrijkste reden om te renoveren is om voor betere technologie te kiezen. Nieuwe systemen zorgen voor betere wasresultaten en zijn efficiënter in gebruik. Door in slimme apparatuur te investeren, kan er op materiaalkosten bespaard worden. Daarnaast zorgt deze technologie ervoor dat de klantbeleving verbeterd wordt. Stillere drogers en fraaie led-verlichting worden door klanten gewaardeerd.

1. Betere technologie

Betaalsystemen maken ook allerlei ontwikkelingen door. Contactloos betalen verkort wachtrijen en is zeer gebruiksvriendelijk. Ook kentekenherkenning is een groot voordeel voor zowel klant als ondernemer. Klanten met een wasabonnement kunnen bij binnenkomst direct doorrijden en worden herkend door het systeem. Zeer gebruiksvriendelijk en snel, laat sales manager Tyler Greffin van Motor City Wash Works Carwash.com weten: “Kentekenherkenning en betalen via apps wordt steeds populairder. Door de coronacrisis wordt het belang van contactloos betalen steeds groter. Contant geld en direct contact met medewerkers vermindert. Nu is het moment om je in deze nieuwe betaalsystemen te verdiepen.”

2. Relevantie

Om op te vallen en de aandacht vast te blijven houden, is het verstandig om te blijven investeren in nieuw materiaal. Hoe beter de waskwaliteit en service des te groter de kans dat klanten terug blijven komen. Het is daarbij zaak om constant dezelfde kwaliteit te blijven bieden. Zo weten bezoekers van je carwash precies wat ze kunnen verwachten. Volgens Greffin zijn fastfoodketens erg goed in het managen van de klantverwachtingen: “Deze bedrijven doen er alles aan om de klantbeleving continu te verbeteren. McDonalds zorgt ervoor dat ze hun klanten blijven verrassen met nieuwe producten, kortere wachttijden en snellere betaalmethodes. Daardoor blijft dit merk relevant en hip.”

Er is uiteraard een groot verschil tussen een fastfoodrestaurant en een wasgelegenheid. Toch kun je veel leren door naar andere ondernemers te kijken. “Je kunt inspiratie putten uit deze bedrijven. Het is ook een goed idee om je klanten online enquêtes te sturen die ze anoniem kunnen invullen. In ruil voor een ingevuld formulier krijgt de respondent een gratis wasbeurt. Dankzij deze vragenlijsten krijg je meer inzicht in het klantgedrag en daar kun je je voordeel mee doen. Als je snel kunt inspelen op de behoeftes van je bezoekers zorg je ervoor dat je relevant blijft. Je luistert naar hen en dat wordt gewaardeerd.”

3. Loyaliteit

Mensen willen graag ergens bij horen. Bij een groep. Door een loyaliteitsprogramma op te zetten, kun je je klanten nog meer bij je bedrijf betrekken. Door te sparen voor korting of prijzen, bind je mensen aan je wasgelegenheid. Ook wasabonnementen waarmee voordeel te behalen is, worden gewaardeerd. Om een succesvol loyaliteitsprogramma te runnen, zal er geïnvesteerd moeten worden in technologie, apparatuur, software en marketing.

4. Imagoverbetering

Door te investeren in nieuwe apparatuur trek je de aandacht. Het misverstand dat een bezoek aan de wasstraat krassen zou opleveren is hardnekkig. De tijd dat wasgelegenheden donker en luidruchtige aangelegenheden waren is allang voorbij. De moderne carwash kenmerkt zich door de bijzondere verlichting, frisse geur en gebruiksvriendelijke betaalmethodes. Ook het personeel dat klanten verwelkomt zorgt voor een warm welkom.

Door veel tijd, geld en energie in je bedrijf te steken, til je de gehele carwashbranche volgens Greffin naar een hoger niveau. Door met vakgenoten te sparren, vakliteratuur te lezen, vakbeurzen te bezoeken en online events te volgen kan er veel kennis vergaard worden. “Als je voor jezelf scherp hebt wat je met je bedrijf wilt bereiken en op welke manier ben je al een heel eind. Als je de kans hebt, bezoek dan de wasgelegenheid van een succesvolle collega. Kijk wat hij of zij doet en doe daar je voordeel mee.”

5. Nu is de juiste tijd

De coronacrisis is de uitgelezen tijd om de bedrijfsvoering onder de loep te nemen. Bij veel ondernemingen is er sprake van een daling van de bezoekersaantallen. Nu het wat rustiger is, is de tijd rijp om over de toekomst na te denken. Greffin merkt dat er meer vraag is naar slimmere en meer efficiënte systemen nu er minder klandizie is. Het continu updaten en verbeteren van apparatuur zou volgens hem echter een gewoonte moeten zijn en geen resultaat van een wereldwijd virus: “Het is in mijn ogen ironisch dat de coronacrisis ervoor gezorgd heeft dat ondernemers nu pas hun bedrijfsvoering evalueren. Je imago, dienstverlening en marketingmethodes zijn onlosmakelijk verbonden met het succes van je onderneming. Als je er niet voor zorgt dat je carwash up to date is en aan de moderne klantwensen voldoet, loop je achter de feiten aan.”

Als je besluit om te renoveren, is het zaak om wat extra budget achter de hand te hebben voor noodgevallen. “Je weet niet wat je tijdens het renoveren achter een muur of onder de vloer aantreft. Om zulke zaken op te vangen, moet je een extra zakcentje achter de hand hebben. Het is verstandig om een kwart van de geplande projectkosten te berekenen als buffer voor onverwachte kosten”, besluit Greffin.

Lees ook:

  • Zo vergroot je de omzet van je wasboxen en self-carwash
  • Zaken doen tijdens de coronacrisis: focus op wat wel kan
  • Met deze 5 tips motiveer je carwash-medewerkers
  • Voorkom downtime in de carwash met deze onderhoudstips
     

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.