Autorette is na vuurzee en coronacrisis weer op stoom

Eerst een grote brand en vlak daarna de coronacrisis: 2020 gaat op zijn zachts gezegd niet de geschiedenisboeken in als het beste jaar voor Autorette. Directeur John van Leeuwen en zijn broer Paul zaten echter niet bij de pakken neer en waren drie dagen na de verwoestende brand alweer druk aan het werk op een andere locatie. John van Leeuwen blikt niet terug maar kijkt liever vooruit. “Hopelijk komen we hier sterker uit.”

De brand heeft begin februari heel veel schade aan het pand veroorzaakt. Het gebouw dat aan de Helmondse Deltaweg stond, kreeg met veel rook- en waterschade te maken. Vlak daarna stak het coronavirus de kop op. Het was veel in korte tijd. Van Leeuwen besloot dat hij niet lang wilde stilstaan bij de gevolgen van de brand en zijn klanten niet teleur wilde stellen: “De brand vond op dinsdagavond plaats, woensdag hebben we een dag niets gedaan en lieten we alles even bezinken. De dagen erna zijn we bezig geweest met de verhuizing naar dit pand in Liessel. De voorraad die de brand overleefde en nog goed was hebben we hier gestald en we zijn van hier verder gegaan. Liessel is een tijdelijk onderkomen, want we zijn van plan om op een later tijdstip weer ons oude stekkie in Helmond te betrekken.”

Voordat het zover is, moet er nog heel wat gebeuren. De bovenverdieping is vrijwel compleet verwoest door de vuurzee. En veel producten die niet door de vlammen zijn aangetast en gered konden worden, kunnen ook weggegooid worden omdat ze rookschade hebben. Een paar pallets met ‘geredde’ poetsmiddelen kan alleen voor eigen gebruik ingezet worden. Om deze toch al lastige situatie nog uitdagender te maken, kreeg Autorette met de coronacrisis te maken. “Mensen zitten thuis en bestellen sneller online in onze webshop. Dat hebben we gemerkt, want de bestellingen stroomden binnen. Het was echt aanpoten”, stelt Van Leeuwen.

Transparant

In de tussentijd wordt de webshop verder ingevuld en komen er nieuwe producten bij. “Luchtverfrissers voor in de auto van onder andere ‘Frozen’ en ‘The Minions’ zijn nieuw in ons assortiment. Deze artikelen zijn speciaal voor wederverkoop in tankstations en dergelijke bedoeld. In alle hectiek probeer ik deze nieuwe producten te promoten op social media. Helaas kom ik daar niet zo vaak aan toe als ik zou willen”, verduidelijkt Van Leeuwen.

Er wordt al volop nagedacht over de heropening van Autorette aan de Deltaweg in Helmond. Het interieur gaat op de schop, terwijl de buitenkant van het pand onveranderd blijft.


Als het aan Van Leeuwen ligt, is hij eind dit jaar weer aan het werk in Helmond: “Wij maken hier intern alsmaar het grapje dat we graag de kerstboom weer neer willen zetten ofwel dat we voor het nieuwe jaar terug zijn op ons eigen stekkie. Maar we denken dat januari of  februari realistischer is.” Als het eenmaal zover is en de heropening een feit is, kunnen klanten van Autorette een aantal veranderingen verwachten: “Ik wil een grote showroom laten bouwen waar klanten onze poets- en reinigingsproducten kunnen bekijken. Het is ook het plan om in een later stadium workshops en demonstraties te geven over het gebruik van bepaalde producten en hoe je het beste kunt poetsen of coaten. Daar denken we nu over na hoe we dat vorm kunnen geven. Ons oude kantoorgedeelte wordt omgebouwd tot een open showroom. Alle muren worden hier verwijderd om een compleet open ruimte te creëren.”

Werklust

Volgens Van Leeuwen is er veel behoefte aan een showroom: “Sommige mensen bestellen liever niet online, omdat ze niet weten wat ze precies in huis halen. In onze showroom moet de producten kunnen zien en voelen. Hopelijk kunnen we hier een verschil mee maken in Brabant en omstreken. De buitenkant van het pand blijft onveranderd. Daar gaan we niets aan veranderen al moet het dak vervangen worden. Ook vernieuwen we de wasboxen, want die hebben het vuur niet helemaal goed doorstaan.”

De werklust van het team van Autorette is groot. Hoe groot de tegenslag ook was, aan stoppen heeft Van Leeuwen nooit gedacht: “Het was een geluk bij een ongeluk dat de brand  en de coronacrisis vrijwel gelijktijdig uitbraken. Nu kwam alles in een keer en konden we de klap beter opvangen. Het doet pijn als je je bedrijf in vlammen ziet opgaan, maar wat heb je eraan om daarover te blijven janken? Niets, dus gingen we meteen door. Onze klanten hebben er niets mee te maken dat wij brand hebben gehad en daarom moesten we ervoor zorgen dat hun bestellingen zo snel mogelijk verzonden werden.”

Creativiteit

De coronacrisis en de brand stimuleerde Van Leeuwen in zijn creativiteit. “Voor het vuur had ik niet over een verbouwing nagedacht. Ook het idee van een showroom was niet in mij opgekomen. Wat dat betreft was dat wel een positieve bijkomstigheid van de brand. Het heeft mijn creatieve vlam aangewakkerd. Het coronavirus heeft dan weer voor een verhoging van het aantal bestellingen gezorgd. Ons tijdelijke magazijn in Liessel is nu al te klein voor de voorraad en er komt nog meer aan. We raken soms een beetje het overzicht kwijt, dus als we later dit jaar kunnen verhuizen zou dat fijn zijn.”


Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.