3D-modellen van carwashes vereenvoudigen beslisproces

De coronacrisis zorgt voor een grotere behoefte aan contactloos betalen en andere manieren om lichamelijk contact in carwashes te minimaliseren. De Kroatische firma Adriateh is onlangs begonnen met het aanbieden van 3D-modellen van wasgelegenheden. Dankzij deze modellen wordt het beslisproces vereenvoudigd. Sales manager Zoran Švraka legt uit hoe de onderneming inspeelt op de coronacrisis.

De coronacrisis heeft de carwashbranche op verschillende manieren beïnvloed. Hoe heeft COVID-19 invloed gehad op Adriateh?

“De wereldwijde pandemie heeft zeker negatieve gevolgen gehad voor de wereldeconomie. Ook voor ons. Zo hadden wij onder meer met vertragingen van de toeleveringsketen te maken. We hebben de situatie aangegrepen om onze bestaande producten te verbeteren en om nieuwe functies te implementeren. Dat is gelukt en heeft in meer tevreden klanten geresulteerd.”

Merkten jullie een terugloop in de verkoop?

“Nee, gelukkig niet. Onze productlijn is volledig coronaproof. Voor het gebruik van self-carwashes is menselijk contact tot het absolute minimum beperkt. Het is veilig om de auto te wassen met onze producten. Doordat we extra veel tijd hebben besteed aan het verbeteren van onze producten, hebben we sommige productieprocessen kunnen robotiseren. Daardoor is de efficiëntie vergroot.”

Hoe ‘profiteert’ Adriateh van de crisis?

“Omdat we ook actief zijn als productiebedrijf van metalen constructies konden we in korte tijd stands ontwerpen voor handreinigers. Dat bleek een gouden greep, want er was veel behoefte aan deze producten tijdens de coronacrisis. Dankzij onze snelle werkwijze en creativiteit konden we een productlijn leveren die overal in Europa uitgerold werd. Verder hebben we een 3D-model ontworpen waarmee potentiële klanten kunnen zien hoe een ontwerp er in de praktijk uit gaat zien.”

Een 3D-model geeft inzicht in wat een klant kan verwachten van het ontwerp en de uitvoering van een self-carwash van Adriateh.

Voor welke doelgroep is het 3D-model geschikt?

“Er is niet een specifieke doelgroep waar we op mikken. Uit onze statistieken blijkt dat vooral jonge ondernemers erg geïnteresseerd zijn in de 3D-modellen. Zij zijn veelal online bezig en communiceren vaak via Whatsapp en e-mail. Daar springen we op in door onze website te optimaliseren. Ook oudere ondernemers vinden de modellen erg interessant en zien de mogelijkheden ervan in. Veel van onze klanten hebben behoefte aan 3D-project simulaties. We kunnen deze modellen snel leveren. Doordat deze ontwerpen tastbaarder zijn dan 2D-modellen, zien potentiële beter wat ze aanschaffen. Dat kan het beslissingsproces vereenvoudigen.”

Welke ontwikkelingen en trends verwacht u in de nabije toekomst?

“Dat de digitalisering van carwashes een nog grotere vlucht neemt. Het door ons ontwikkelde Ready2Wash is een krachtige tool die verschillende mogelijkheden biedt. Denk dan aan online betaling, loyalty-programma’s en het op afstand monitoren van bedrijven. Een andere ontwikkeling die we verwachten, is dat er een vervangingsgolf aankomt. Verouderde carwash-apparatuur moet op de schop. Er worden steeds strengere eisen gesteld aan upgrades en renovaties. We kunnen daarbij helpen, omdat we ook gespecialiseerd zijn in engineering. Ook kunnen we assisteren bij het ontwerp en de productie van nieuwe carwashes.”

Wat is de impact van COVID-19 op de carwashbranche op de lange termijn?

“Wij verwachten dat het gedrag van de klant verandert. Zo zullen contante betalingen op den duur verdwijnen en zal contactloos betalen de nieuwe norm worden. Dit houdt in dat betaalsystemen hierop ingericht moeten worden. Ook denk ik dat de gebruikersinterface steeds gebruiksvriendelijker moet worden, omdat steeds meer mensen van betaalautomaten gebruik gaan maken in plaats van betalingen aan de kassa te verrichten. Adriateh is gespecialiseerd in deze ontwikkelingen. We zijn een coronaproof bedrijf.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.