Wasserschmidt installatie betonputten
Duurzaam

‘Waterrecycling is een ondergeschoven kindje’

Wasserschmidt installatie betonputten

Wasserschmidt heeft onlangs vier putten voor het BioClassic-Systeem geplaatst voor de nieuwe wasstraat Gooise Carwash in Blaricum – die naar verwachting begin oktober opengaat. Volgens Jakob van Nimwegen van de fabrikant in waterzuiveringsinstallaties ligt daar de toekomst: “Met een carwash kan je niet meer om waterrecycling heen.”

Het BioClassic-Systeem zal 100 procent van het afvalwater zuiveren en afhankelijk van het wasprogramma circa 90 procent opnieuw gebruiken. “Dit is een heel belangrijke besparing op de lozingskosten en een grote bijdrage aan het milieu”, zegt Van Nimwegen. “En daar ligt de toekomst.” Hij vertelt dat in een gemiddelde wasstraat per auto zo’n 600 tot 800 liter water wordt gebruikt. “Per uur is dat zo’n 30 tot 40 kubieke meter water. Dat kun je als carwash niet met vers water oplossen, dat is veel te duur en niet duurzaam. Waterrecycling wordt dan al snel een alternatief.”

Belangrijke besparing

Hoewel dat tegenwoordig veel meer wordt gedaan, wordt er volgens Van Nimwegen nog steeds een beperkte kringloop gebruikt waarbij het water voor maximaal 40 procent wordt hergebruikt. “Wij brengen al het water dat van de de wasstraat komt samen en kunnen met onze systemen 90 procent hergebruiken. Dat is een belangrijke besparing. Niet alleen in de kosten, maar ook voor het milieu. Grondwater wordt steeds kostbaarder en we hebben met z’n allen de verantwoordelijkheid om daar beter mee om te gaan.”

Geringe waterprijs

In België en Duitsland lijkt veel meer de focus te liggen op waterrecycling. Daar wordt in de wasstraat bijvoorbeeld meer gebruik gemaakt van regenwater, zegt Van Nimwegen. “In Nederland is dat nog veel minder. Dat heeft onder andere te maken met de geringe waterprijs. Water kost hier tussen de 0,80 en 1,50 euro per kubieke meter, in België is dat al snel 4,50 euro per kubieke meter. Daarnaast is er in België en Duitsland al vanuit de overheid de verplichting om water te recyclen. Je mag daar tot 80 liter vers water gebruiken per auto. Daar kom je met een wasstraat niet aan, en dus moet je het water wel gaan hergebruiken.” Van Nimwegen denkt dat die omslag in Nederland wel op termijn zal komen. “De inkoopprijs voor water is nu nog laag, maar dat gaat veranderen. Daarom is het belangrijk om als carwash-ondernemer nu al te kijken naar de mogelijkheden voor waterrecycling.”

De vier betonputten van 3 meter diameter zijn gemaakt door Fuchs Beton uit Duitsland en hebben een volume van 3 x 18.000L en 1 x 10.000L.

Aandacht

Iets wat nu nog te weinig gebeurt, vooral bij startende ondernemers, merkt Van Nimwegen op. “Veel startende ondernemers kijken vooral naar de aanschaf van de wasstraat. Waterrecycling is dan vaak het laatste punt waar aandacht aan wordt besteed. Het is een ondergeschoven kindje, en dat is jammer.” Om het ‘niet nu, maar later te gaan doen’, noemt hij een veelgemaakte fout: “Waterrecycling kost al gauw 50.000 tot 60.000 euro, en daar komen nog de ondergrondse putten bij. Totaal betekent dat een investering van rond de 100.000 euro. Omdat dat vaak niet in het (financiële) plaatje past, wordt het onder het mom van ‘dat doe ik later wel’ weggelaten.”

“Maar mijn ervaring is dat het dan niet meer gaat gebeuren. Later betekent namelijk ook openmaken, afbreken en verbouwen. Dat zou kapitaalvernietiging zijn, daar kiest niemand voor. Daarom mijn advies aan vooral startende ondernemers: denk bij de bouw van een wasstraat ook goed na over de mogelijkheden van waterrecycling. Bespreek het met de leverancier. Er valt zoveel mee te behalen.”

Lees ook: 

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Waterrecycling is een ondergeschoven kindje’ | CarwashPro
Wasserschmidt installatie betonputten
Duurzaam

‘Waterrecycling is een ondergeschoven kindje’

Wasserschmidt installatie betonputten

Wasserschmidt heeft onlangs vier putten voor het BioClassic-Systeem geplaatst voor de nieuwe wasstraat Gooise Carwash in Blaricum – die naar verwachting begin oktober opengaat. Volgens Jakob van Nimwegen van de fabrikant in waterzuiveringsinstallaties ligt daar de toekomst: “Met een carwash kan je niet meer om waterrecycling heen.”

Het BioClassic-Systeem zal 100 procent van het afvalwater zuiveren en afhankelijk van het wasprogramma circa 90 procent opnieuw gebruiken. “Dit is een heel belangrijke besparing op de lozingskosten en een grote bijdrage aan het milieu”, zegt Van Nimwegen. “En daar ligt de toekomst.” Hij vertelt dat in een gemiddelde wasstraat per auto zo’n 600 tot 800 liter water wordt gebruikt. “Per uur is dat zo’n 30 tot 40 kubieke meter water. Dat kun je als carwash niet met vers water oplossen, dat is veel te duur en niet duurzaam. Waterrecycling wordt dan al snel een alternatief.”

Belangrijke besparing

Hoewel dat tegenwoordig veel meer wordt gedaan, wordt er volgens Van Nimwegen nog steeds een beperkte kringloop gebruikt waarbij het water voor maximaal 40 procent wordt hergebruikt. “Wij brengen al het water dat van de de wasstraat komt samen en kunnen met onze systemen 90 procent hergebruiken. Dat is een belangrijke besparing. Niet alleen in de kosten, maar ook voor het milieu. Grondwater wordt steeds kostbaarder en we hebben met z’n allen de verantwoordelijkheid om daar beter mee om te gaan.”

Geringe waterprijs

In België en Duitsland lijkt veel meer de focus te liggen op waterrecycling. Daar wordt in de wasstraat bijvoorbeeld meer gebruik gemaakt van regenwater, zegt Van Nimwegen. “In Nederland is dat nog veel minder. Dat heeft onder andere te maken met de geringe waterprijs. Water kost hier tussen de 0,80 en 1,50 euro per kubieke meter, in België is dat al snel 4,50 euro per kubieke meter. Daarnaast is er in België en Duitsland al vanuit de overheid de verplichting om water te recyclen. Je mag daar tot 80 liter vers water gebruiken per auto. Daar kom je met een wasstraat niet aan, en dus moet je het water wel gaan hergebruiken.” Van Nimwegen denkt dat die omslag in Nederland wel op termijn zal komen. “De inkoopprijs voor water is nu nog laag, maar dat gaat veranderen. Daarom is het belangrijk om als carwash-ondernemer nu al te kijken naar de mogelijkheden voor waterrecycling.”

De vier betonputten van 3 meter diameter zijn gemaakt door Fuchs Beton uit Duitsland en hebben een volume van 3 x 18.000L en 1 x 10.000L.

Aandacht

Iets wat nu nog te weinig gebeurt, vooral bij startende ondernemers, merkt Van Nimwegen op. “Veel startende ondernemers kijken vooral naar de aanschaf van de wasstraat. Waterrecycling is dan vaak het laatste punt waar aandacht aan wordt besteed. Het is een ondergeschoven kindje, en dat is jammer.” Om het ‘niet nu, maar later te gaan doen’, noemt hij een veelgemaakte fout: “Waterrecycling kost al gauw 50.000 tot 60.000 euro, en daar komen nog de ondergrondse putten bij. Totaal betekent dat een investering van rond de 100.000 euro. Omdat dat vaak niet in het (financiële) plaatje past, wordt het onder het mom van ‘dat doe ik later wel’ weggelaten.”

“Maar mijn ervaring is dat het dan niet meer gaat gebeuren. Later betekent namelijk ook openmaken, afbreken en verbouwen. Dat zou kapitaalvernietiging zijn, daar kiest niemand voor. Daarom mijn advies aan vooral startende ondernemers: denk bij de bouw van een wasstraat ook goed na over de mogelijkheden van waterrecycling. Bespreek het met de leverancier. Er valt zoveel mee te behalen.”

Lees ook: 

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.