De vijf typen carwash-gebruikers volgens Bovag

In een onderzoek van Bovag naar carwash-gebruikers worden vijf typen wasklanten onderscheiden. De grootste categorie bestaat uit routineuze wassers, die het vooral belangrijk vinden te weten waar ze aan toe zijn. “Dit houdt in dat de meeste wassers kiezen voor een zo geconcentreerd mogelijke aanpak. Ze willen weten wat ze kunnen verwachten”, aldus de branchevereniging.

Volgens het onderzoek dat is uitgevoerd door het bureau Beautiful Lives en in het laatste kwartaal van vorig jaar is gepresenteerd, zijn de volgende vijf typen carwash-gebruikers te onderscheiden:

  • Service georiënteerde wasser; wil gemak, het gevoel ontzorgd te worden en wil de tijd goed benutten.
  • Routineuze wasser; kiest voor de routineuze aanpak, zo gecontroleerd mogelijk, wil weten wat hij kan verwachten.
  • Perfectionistische wasser; gaat met precisie aan de slag, wil het zo grondig mogelijk aanpakken.
  • Snelle wasser; zoekt efficiëntie, wil er zo snel mogelijk van af zijn.
  • Fun wasser; autowassen is een feestje, wil het wassen zelf zo leuk mogelijk maken.

De routineuze wassers vormen 33,7 procent van de wassers, met 30,8 procent staat de snelle wasser op een tweede plaats in de lijst. Vervolgens perfectionistische wasser met 16,3% gevolgd door de fun wasser (12,1%), op de laatste plaats staan de service georiënteerde wassers (7,1%). Uit het onderzoek komt een aantal kansen naar voren voor carwash-uitbaters. Daarnaast zijn er negatieve ervaringen per wasmethode, de uitdaging voor ondernemers is om deze om te buigen naar positieve punten.

Service georiënteerde wasser

“Deze groep hoeft niet te besparen op het wassen van de auto vanwege het bovenmodale inkomen. De auto moet er netjes uitzien en deze groep pakt het efficiënt aan. Het liefst wordt van de nood een deugd gemaakt door het wassen met iets anders te combineren. Kan prima zelf de auto wassen, maar als iemand anders het kan doen is het heel fijn”, melden de onderzoekers. Ze houden er rekening mee dat het gedaan moet worden en stellen het soms uit. Het voelt als een verplichting voor ze.

De (fullservice) wasstraat sluit het best aan bij dit type wasser. De consument heeft letterlijk tijd voor andere zaken als koffiedrinken, werken of bijvoorbeeld shoppen terwijl de auto gewassen wordt. Een andere mogelijkheid is het door een ander laten wassen van de wagen.

Routineuze wasser

Deze partij houdt van duidelijkheid en structuur, is niet hoogopgeleid, maar heeft wel een hoog arbeidsethos. Ze zijn betrokken, actief en werken (of vrijwilligerswerk). Het liefst wordt gebruik gemaakt van de lokale wasgelegenheid omdat deze dichtbij is en zo de lokale ondernemer wordt gesteund. Hij vindt dat ondernemers het soms ingewikkelder maken dan nodig.

De wasstraat en roll-over passen bij dit type gebruiker. Door de keuze van een specifiek programma is het voor de consument duidelijk wat hij kan verwachten. Thuis wassen en de wasbox sluiten eveneens goed aan omdat op deze manier makkelijk te bepalen is hoe schoon de auto moet zijn (afweging kosten-baten).

Perfectionistische wasser

Deze categorie heeft een goede baan en is in het weekend te vinden op de sportvelden. Ze zijn trots op de auto en wassen deze daarom ook zo’n twee keer per maand, het liefst zelf want dan weet hij of zij dat het goed gebeurt, zonder krassen. Wil alles zelf in de hand houden en bij slecht weer wijkt deze uit naar een wasbox.

Het zelf wassen past dus het best bij dit type gebruiker. Dit vanwege tijd, ruimte en de juiste producten. Vanwege de faciliteiten en materialen geniet een wasbox soms de voorkeur. Onder het mom van “wast beter dan ikzelf” wordt nog weleens de wasstraat gebruikt.

Snelle wasser

Deze groep leidt een snel leven en zit voor zijn werk veel op de weg, geniet van het leven met een huishouden met twee inkomens. Doet niet moeilijk over dure aankopen of aanschaf van leuke gadgets, heeft een leaseauto en daarnaast nog een tweedehandsje.

Zijn werkauto moet er goed uitzien. Een schone auto zorgt bij de groep voor een schoon en opgeruimd gevoel, maar deze heeft geen zin om er veel tijd en energie in te steken. De roll-over past het best bij de wasser. Snel naar binnen en weer door.

Fun wasser

Deze wassers houden van gezelligheid en werken parttime vanwege de zorg voor het gezin. Vindt het heerlijk om met het gezin op pad te gaan, Nederland te ontdekken en actief bezig te zijn. Heeft een tweedehandsauto waar hij goed voor zorgt. Hier hoort het wassen van het gebruiksvoertuig wel bij, want voor deze groep is de auto echt een gebruiksvoorwerp. De wasser maakt van het poetsen wel een feestje, het liefst thuis op straat met de kids, maar met slecht weer gaat de auto door de wasstraat.

Zelf wassen past bij dit type het best; lol voor de deur met anderen. Dat plezierige kan ook in een wasbox met ‘spannende’ materialen. Ook de wasstraat en roll-over sluiten goed aan bij de behoeften van de fun wasser; ‘de spanning’ van het in de auto zitten terwijl buiten het geweld losbarst.

Negatieve ervaringen

Onder de respondenten van het Bovag-onderzoek werd ook gekeken naar de voor- en nadelen van verschillende wasmethoden. Het gaat hierbij om de perceptie van de consument en juist de nadelen die de consument ervaart zijn interessant. Voor houders van de roll-over en de wasbox en wasstraat vormt het een mooie uitdaging om in te spelen op de negatieve ervaringen die de consument bij een bepaalde methode heeft. De kunst is om te proberen deze weg te halen.

Wasstraat:

  • Het is kostbaar;
  • Grotere kans op krassen;
  • Het voelt lui;
  • Het kost meer tijd dan gepland;
  • Het wachten is saai (geen muziek of wifi);
  • De droogtijd na het wassen is beperkt;
  • Er liggen vaak vieze poetsdoeken om na te drogen;
  • Het personeel kan ongeïnteresseerd overkomen.

Wasbox:

  • Kostbaar;
  • Muntjes nodig (dat is gedoe);
  • Vaak lange wachttijden;
  • Nat pak voor de wasser(s);
  • Druk van het water is niet in te stellen.

Roll-over:

  • Kostbaar (wel eventueel korting door tanken);
  • Vaak een wachtrij;
  • Het moeten kopen van een ticket (extra tijd);
  • De auto wordt minder schoon dan als je het zelf doet, wel acceptabel;
  • Specifieke wasprogramma’s ontbreken vaak;
  • Zelf spiegels en antenne verwijderen;
  • Kans op krassen;
  • Bij drogen kans op strepen;
  • Geen muziek of wifi tijdens het wachten;
  • Inrijden kan krap aanvoelen;
  • Het wachten op de auto is niet comfortabel.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De vijf typen carwash-gebruikers volgens Bovag | CarwashPro

De vijf typen carwash-gebruikers volgens Bovag

In een onderzoek van Bovag naar carwash-gebruikers worden vijf typen wasklanten onderscheiden. De grootste categorie bestaat uit routineuze wassers, die het vooral belangrijk vinden te weten waar ze aan toe zijn. “Dit houdt in dat de meeste wassers kiezen voor een zo geconcentreerd mogelijke aanpak. Ze willen weten wat ze kunnen verwachten”, aldus de branchevereniging.

Volgens het onderzoek dat is uitgevoerd door het bureau Beautiful Lives en in het laatste kwartaal van vorig jaar is gepresenteerd, zijn de volgende vijf typen carwash-gebruikers te onderscheiden:

  • Service georiënteerde wasser; wil gemak, het gevoel ontzorgd te worden en wil de tijd goed benutten.
  • Routineuze wasser; kiest voor de routineuze aanpak, zo gecontroleerd mogelijk, wil weten wat hij kan verwachten.
  • Perfectionistische wasser; gaat met precisie aan de slag, wil het zo grondig mogelijk aanpakken.
  • Snelle wasser; zoekt efficiëntie, wil er zo snel mogelijk van af zijn.
  • Fun wasser; autowassen is een feestje, wil het wassen zelf zo leuk mogelijk maken.

De routineuze wassers vormen 33,7 procent van de wassers, met 30,8 procent staat de snelle wasser op een tweede plaats in de lijst. Vervolgens perfectionistische wasser met 16,3% gevolgd door de fun wasser (12,1%), op de laatste plaats staan de service georiënteerde wassers (7,1%). Uit het onderzoek komt een aantal kansen naar voren voor carwash-uitbaters. Daarnaast zijn er negatieve ervaringen per wasmethode, de uitdaging voor ondernemers is om deze om te buigen naar positieve punten.

Service georiënteerde wasser

“Deze groep hoeft niet te besparen op het wassen van de auto vanwege het bovenmodale inkomen. De auto moet er netjes uitzien en deze groep pakt het efficiënt aan. Het liefst wordt van de nood een deugd gemaakt door het wassen met iets anders te combineren. Kan prima zelf de auto wassen, maar als iemand anders het kan doen is het heel fijn”, melden de onderzoekers. Ze houden er rekening mee dat het gedaan moet worden en stellen het soms uit. Het voelt als een verplichting voor ze.

De (fullservice) wasstraat sluit het best aan bij dit type wasser. De consument heeft letterlijk tijd voor andere zaken als koffiedrinken, werken of bijvoorbeeld shoppen terwijl de auto gewassen wordt. Een andere mogelijkheid is het door een ander laten wassen van de wagen.

Routineuze wasser

Deze partij houdt van duidelijkheid en structuur, is niet hoogopgeleid, maar heeft wel een hoog arbeidsethos. Ze zijn betrokken, actief en werken (of vrijwilligerswerk). Het liefst wordt gebruik gemaakt van de lokale wasgelegenheid omdat deze dichtbij is en zo de lokale ondernemer wordt gesteund. Hij vindt dat ondernemers het soms ingewikkelder maken dan nodig.

De wasstraat en roll-over passen bij dit type gebruiker. Door de keuze van een specifiek programma is het voor de consument duidelijk wat hij kan verwachten. Thuis wassen en de wasbox sluiten eveneens goed aan omdat op deze manier makkelijk te bepalen is hoe schoon de auto moet zijn (afweging kosten-baten).

Perfectionistische wasser

Deze categorie heeft een goede baan en is in het weekend te vinden op de sportvelden. Ze zijn trots op de auto en wassen deze daarom ook zo’n twee keer per maand, het liefst zelf want dan weet hij of zij dat het goed gebeurt, zonder krassen. Wil alles zelf in de hand houden en bij slecht weer wijkt deze uit naar een wasbox.

Het zelf wassen past dus het best bij dit type gebruiker. Dit vanwege tijd, ruimte en de juiste producten. Vanwege de faciliteiten en materialen geniet een wasbox soms de voorkeur. Onder het mom van “wast beter dan ikzelf” wordt nog weleens de wasstraat gebruikt.

Snelle wasser

Deze groep leidt een snel leven en zit voor zijn werk veel op de weg, geniet van het leven met een huishouden met twee inkomens. Doet niet moeilijk over dure aankopen of aanschaf van leuke gadgets, heeft een leaseauto en daarnaast nog een tweedehandsje.

Zijn werkauto moet er goed uitzien. Een schone auto zorgt bij de groep voor een schoon en opgeruimd gevoel, maar deze heeft geen zin om er veel tijd en energie in te steken. De roll-over past het best bij de wasser. Snel naar binnen en weer door.

Fun wasser

Deze wassers houden van gezelligheid en werken parttime vanwege de zorg voor het gezin. Vindt het heerlijk om met het gezin op pad te gaan, Nederland te ontdekken en actief bezig te zijn. Heeft een tweedehandsauto waar hij goed voor zorgt. Hier hoort het wassen van het gebruiksvoertuig wel bij, want voor deze groep is de auto echt een gebruiksvoorwerp. De wasser maakt van het poetsen wel een feestje, het liefst thuis op straat met de kids, maar met slecht weer gaat de auto door de wasstraat.

Zelf wassen past bij dit type het best; lol voor de deur met anderen. Dat plezierige kan ook in een wasbox met ‘spannende’ materialen. Ook de wasstraat en roll-over sluiten goed aan bij de behoeften van de fun wasser; ‘de spanning’ van het in de auto zitten terwijl buiten het geweld losbarst.

Negatieve ervaringen

Onder de respondenten van het Bovag-onderzoek werd ook gekeken naar de voor- en nadelen van verschillende wasmethoden. Het gaat hierbij om de perceptie van de consument en juist de nadelen die de consument ervaart zijn interessant. Voor houders van de roll-over en de wasbox en wasstraat vormt het een mooie uitdaging om in te spelen op de negatieve ervaringen die de consument bij een bepaalde methode heeft. De kunst is om te proberen deze weg te halen.

Wasstraat:

  • Het is kostbaar;
  • Grotere kans op krassen;
  • Het voelt lui;
  • Het kost meer tijd dan gepland;
  • Het wachten is saai (geen muziek of wifi);
  • De droogtijd na het wassen is beperkt;
  • Er liggen vaak vieze poetsdoeken om na te drogen;
  • Het personeel kan ongeïnteresseerd overkomen.

Wasbox:

  • Kostbaar;
  • Muntjes nodig (dat is gedoe);
  • Vaak lange wachttijden;
  • Nat pak voor de wasser(s);
  • Druk van het water is niet in te stellen.

Roll-over:

  • Kostbaar (wel eventueel korting door tanken);
  • Vaak een wachtrij;
  • Het moeten kopen van een ticket (extra tijd);
  • De auto wordt minder schoon dan als je het zelf doet, wel acceptabel;
  • Specifieke wasprogramma’s ontbreken vaak;
  • Zelf spiegels en antenne verwijderen;
  • Kans op krassen;
  • Bij drogen kans op strepen;
  • Geen muziek of wifi tijdens het wachten;
  • Inrijden kan krap aanvoelen;
  • Het wachten op de auto is niet comfortabel.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.