handcarwash

Carwashmarkt in Kenia een van de snelst groeiende bedrijfstakken

Het ondernemerschap is in Kenia een toekomstkeuze die voor veel jongeren lonkt. Het is een manier om boven de rest uit te stijgen en een leuke boterham te verdienen. Steeds meer jongeren kiezen voor een bedrijf in de waswereld. De carwashbranche is er zelfs één van de snelst groeiende bedrijfstakken.

Waar je ook gaat of staat in Kenia, zeker rondom de hoofdstad Nairobi gaat er geen kilometer voorbij waar geen carwasbedrijf is gevestigd. Van de buurten met de laagste inkomens tot aan de florerende voorsteden, de carwashbranche is hot. Volgens Founder360, zijn er drie redenen waarom de branche zo snel groeit in het relatief arme land. De website bekeek waarom de business zo snel groeit en of het moeilijk is om een bedrijf in de branche te starten. Uiteindelijk werden er drie redenen gevonden:

Lage startkosten

Normaliter is het starten van een carwash in het land geen dure bedoeling. Er zijn verschillende soorten set ups te verkrijgen van een moderne automatische roll-over tot aan simpele hulptools om een auto met de hand schoon te maken. Wanneer men klein wil beginnen en langzaam wil groeien adviseert het blad om op een kleine schaal te beginnen. De lage drempel draagt ook bij aan succes en de groei die de branche ondergaat. De grootste kosten in het begin zijn volgens het blad een hogedrukspuit, stofzuiger, watertank, emmers, borstels, shampoo en toegang tot water. Wanneer mensen geen eigen grond hebben, moet er een maandelijks bedrag aan een gemeente worden betaald of aan de eigenaar van het land. Verder is een vergunning nodig en een klein team van ongeveer drie medewerkers. De kosten voor het heel basic starten van een carwash komen ongeveer uit op 50.000 Keniaanse Shilling. Dat is omgerekend zo’n 500 dollar.

Groeiende vervoersmarkt

Het grootste gedeelte van het vervoer in Kenia gaat over de weg. Ongeveer 80 procent van het personenvervoer en 76 procent van de goederen worden over de weg vervoerd. Dit wegvervoer wordt gedomineerd door bussen, minibussen en kleine vrachtwagentjes die personen en hun bagage vervoeren. Volgens het Kenya National Bureau of Statistics (KNBS) zijn er in 2016 bijna 215.000 nieuwe voertuigen geregistreerd. Op het gebied van het personenvervoer werden bijna 10 procent meer voertuigen geregistreerd, van 30,5 duizend in 2015 tot 33,3 duizend in 2016.

De meeste van deze voertuigen bezoeken bijna dagelijks een carwash om er weer spik en span uit te zien. Gemiddeld wordt tussen de 2 dollar gevraagd voor een kleine auto en tot 40 dollar voor een bus of vrachtwagentje. Doordat het om veel voertuigen gaat, is er altijd vraag naar carwashdiensten.

Locatie

De locatie is volgens het blad ook heel belangrijk voor de mate waarin een carwashbedrijf succesvol is. De meeste carwashes worden daarom gestart op plaatsen waar veel verkeer is. De meeste bedrijfjes zitten rondom woonwijken, winkelcentra, en plaatsen met veel horeca. Wat veel mensen in het land doen is hun auto achterlaten bij een carwash. In de tussentijd wordt dan een andere activiteit ondernomen. Op sommige plaatsen zitten tot wel vijf carwashbedrijven bij elkaar om aan de grote vraag te voldoen.

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Carwashmarkt in Kenia een van de snelst groeiende bedrijfstakken | CarwashPro
handcarwash

Carwashmarkt in Kenia een van de snelst groeiende bedrijfstakken

Het ondernemerschap is in Kenia een toekomstkeuze die voor veel jongeren lonkt. Het is een manier om boven de rest uit te stijgen en een leuke boterham te verdienen. Steeds meer jongeren kiezen voor een bedrijf in de waswereld. De carwashbranche is er zelfs één van de snelst groeiende bedrijfstakken.

Waar je ook gaat of staat in Kenia, zeker rondom de hoofdstad Nairobi gaat er geen kilometer voorbij waar geen carwasbedrijf is gevestigd. Van de buurten met de laagste inkomens tot aan de florerende voorsteden, de carwashbranche is hot. Volgens Founder360, zijn er drie redenen waarom de branche zo snel groeit in het relatief arme land. De website bekeek waarom de business zo snel groeit en of het moeilijk is om een bedrijf in de branche te starten. Uiteindelijk werden er drie redenen gevonden:

Lage startkosten

Normaliter is het starten van een carwash in het land geen dure bedoeling. Er zijn verschillende soorten set ups te verkrijgen van een moderne automatische roll-over tot aan simpele hulptools om een auto met de hand schoon te maken. Wanneer men klein wil beginnen en langzaam wil groeien adviseert het blad om op een kleine schaal te beginnen. De lage drempel draagt ook bij aan succes en de groei die de branche ondergaat. De grootste kosten in het begin zijn volgens het blad een hogedrukspuit, stofzuiger, watertank, emmers, borstels, shampoo en toegang tot water. Wanneer mensen geen eigen grond hebben, moet er een maandelijks bedrag aan een gemeente worden betaald of aan de eigenaar van het land. Verder is een vergunning nodig en een klein team van ongeveer drie medewerkers. De kosten voor het heel basic starten van een carwash komen ongeveer uit op 50.000 Keniaanse Shilling. Dat is omgerekend zo’n 500 dollar.

Groeiende vervoersmarkt

Het grootste gedeelte van het vervoer in Kenia gaat over de weg. Ongeveer 80 procent van het personenvervoer en 76 procent van de goederen worden over de weg vervoerd. Dit wegvervoer wordt gedomineerd door bussen, minibussen en kleine vrachtwagentjes die personen en hun bagage vervoeren. Volgens het Kenya National Bureau of Statistics (KNBS) zijn er in 2016 bijna 215.000 nieuwe voertuigen geregistreerd. Op het gebied van het personenvervoer werden bijna 10 procent meer voertuigen geregistreerd, van 30,5 duizend in 2015 tot 33,3 duizend in 2016.

De meeste van deze voertuigen bezoeken bijna dagelijks een carwash om er weer spik en span uit te zien. Gemiddeld wordt tussen de 2 dollar gevraagd voor een kleine auto en tot 40 dollar voor een bus of vrachtwagentje. Doordat het om veel voertuigen gaat, is er altijd vraag naar carwashdiensten.

Locatie

De locatie is volgens het blad ook heel belangrijk voor de mate waarin een carwashbedrijf succesvol is. De meeste carwashes worden daarom gestart op plaatsen waar veel verkeer is. De meeste bedrijfjes zitten rondom woonwijken, winkelcentra, en plaatsen met veel horeca. Wat veel mensen in het land doen is hun auto achterlaten bij een carwash. In de tussentijd wordt dan een andere activiteit ondernomen. Op sommige plaatsen zitten tot wel vijf carwashbedrijven bij elkaar om aan de grote vraag te voldoen.

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.