auto, wassen, hogedruk, handwash

Problemen in de carwash door aanhoudende droogte

Waterschaarste veroorzaakt door aanhoudende droogte zorgt in Nairobi, de hoofdstad van Kenia, voor problemen bij carwashondernemers. Sommige lopen echt op hun tenen door teruglopende klandizie en het gebrek aan water. Consequentie is dat winsten flink dalen. Doordat het steeds moeilijker is om klanten te trekken, stunten sommigen met prijzen waardoor de opbrengsten nog minder worden.  

Sommige bedrijven hebben minder last van de droogte, zij hebben stabielere watervoorzieningen gekozen of hebben een meer specifieke klantenkring. Verschillende bedrijven proberen nu manieren te bedenken om te testen hoe goed ze zijn voorbereid op de droogte.

Zonder hogedruk

In het westen van Nairobi zegt ondernemer Daniel Ouma volgens Business Daily dat het aantal klanten dat hij krijgt van tien naar zes per dag is gegaan. Door het watertekort werd hij gedwongen om zijn hogedrukspuit te laten liggen. Iedere ochtend is hij twee tot drie uur bezig om water te halen. Tijdens het regenseizoen was er volgens hem juist water in overvloed. Nu kan hij slechts twee of drie keer in de week water krijgen.

Door de waterschaarste heeft hij het gebruik teruggedrongen van 600 liter per dag naar slechts 350 liter. Om een vergelijking te geven, gemiddeld gebruiken we in Nederland zo’n 124 liter water per persoon per dag. De ondernemer is niet de enige die het watergebruik flink heeft teruggeschroefd, veel carwashes die afhankelijk zijn van gemeentelijk water hebben hetzelfde gedaan.

Verdiensten

Volgens het water- en rioleringsbedrijf in Nairobi krijgt de stad iedere dag 505.000 kubieke meter water. Echter is de vraag naar water is 760.000 kubieke meter per dag. Ouma verdient als gevolg hiervan slechts 700 tot 950 Keniaanse shilling, terwijl dit normaliter 1000 tot 1500 is tijdens het regenseizoen. De bedragen staan gelijk aan €5,5 tot €7,5 en normaal was dat dus €8 tot €12. Op sommige plekken waar een carwash gezien wordt als een luxe, heeft de droogte ook voor een reductie in het aantal klanten gezocht. Door het droge weer worden auto’s minder snel vies.

Een andere carwashondernemer laat aan het Afrikaanse medium weten dat door de droogte mensen geneigd zijn om minder vaak de auto te laten wassen. Volgens hem is stof zo te verwijderen waardoor ze slechts eens in de drie dagen de auto wassen. In het regenseizoen zorgen modderige wegen ervoor dat de auto’s dagelijks gewassen worden om er goed uit te zien. Door de droogte moest hij zijn prijzen verlagen met 30 procent van 200 tot 300 Keniaanse shilling naar 150 tot 200 om nieuwe klanten aan te trekken. Door het slechte seizoen heeft hij 50 procent minder klanten en is zijn opbrengst 33 procent verlaagd.

Schaarste

Vorig jaar tussen mei en september waste de ondernemer 15 tot 20 auto’s per dag, momenteel zijn dat er slechts acht tot twaalf. Hij koopt zijn water ook van het water- en rioolbedrijf in Nairobi en betaalde gemiddeld rond de 1000 Keniaanse shilling per maand (€8). Probleem is dat het water momenteel op rantsoen is en hij zijn zes medewerkers steeds vaker naar andere bedrijven moet sturen om water te halen, bedrijven waar hij een shilling per liter betaalt. Volgens hem is het daarom belangrijk om goed te kijken naar een locatie wanneer een carwashbedrijf wordt gestart, het is handig om ergens te zitten waar water niet zo snel een probleem zal zijn.

Lees ook: Carwashmarkt in Kenia een van de snelst groeiende bedrijfstakken

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Problemen in de carwash door aanhoudende droogte | CarwashPro
auto, wassen, hogedruk, handwash

Problemen in de carwash door aanhoudende droogte

Waterschaarste veroorzaakt door aanhoudende droogte zorgt in Nairobi, de hoofdstad van Kenia, voor problemen bij carwashondernemers. Sommige lopen echt op hun tenen door teruglopende klandizie en het gebrek aan water. Consequentie is dat winsten flink dalen. Doordat het steeds moeilijker is om klanten te trekken, stunten sommigen met prijzen waardoor de opbrengsten nog minder worden.  

Sommige bedrijven hebben minder last van de droogte, zij hebben stabielere watervoorzieningen gekozen of hebben een meer specifieke klantenkring. Verschillende bedrijven proberen nu manieren te bedenken om te testen hoe goed ze zijn voorbereid op de droogte.

Zonder hogedruk

In het westen van Nairobi zegt ondernemer Daniel Ouma volgens Business Daily dat het aantal klanten dat hij krijgt van tien naar zes per dag is gegaan. Door het watertekort werd hij gedwongen om zijn hogedrukspuit te laten liggen. Iedere ochtend is hij twee tot drie uur bezig om water te halen. Tijdens het regenseizoen was er volgens hem juist water in overvloed. Nu kan hij slechts twee of drie keer in de week water krijgen.

Door de waterschaarste heeft hij het gebruik teruggedrongen van 600 liter per dag naar slechts 350 liter. Om een vergelijking te geven, gemiddeld gebruiken we in Nederland zo’n 124 liter water per persoon per dag. De ondernemer is niet de enige die het watergebruik flink heeft teruggeschroefd, veel carwashes die afhankelijk zijn van gemeentelijk water hebben hetzelfde gedaan.

Verdiensten

Volgens het water- en rioleringsbedrijf in Nairobi krijgt de stad iedere dag 505.000 kubieke meter water. Echter is de vraag naar water is 760.000 kubieke meter per dag. Ouma verdient als gevolg hiervan slechts 700 tot 950 Keniaanse shilling, terwijl dit normaliter 1000 tot 1500 is tijdens het regenseizoen. De bedragen staan gelijk aan €5,5 tot €7,5 en normaal was dat dus €8 tot €12. Op sommige plekken waar een carwash gezien wordt als een luxe, heeft de droogte ook voor een reductie in het aantal klanten gezocht. Door het droge weer worden auto’s minder snel vies.

Een andere carwashondernemer laat aan het Afrikaanse medium weten dat door de droogte mensen geneigd zijn om minder vaak de auto te laten wassen. Volgens hem is stof zo te verwijderen waardoor ze slechts eens in de drie dagen de auto wassen. In het regenseizoen zorgen modderige wegen ervoor dat de auto’s dagelijks gewassen worden om er goed uit te zien. Door de droogte moest hij zijn prijzen verlagen met 30 procent van 200 tot 300 Keniaanse shilling naar 150 tot 200 om nieuwe klanten aan te trekken. Door het slechte seizoen heeft hij 50 procent minder klanten en is zijn opbrengst 33 procent verlaagd.

Schaarste

Vorig jaar tussen mei en september waste de ondernemer 15 tot 20 auto’s per dag, momenteel zijn dat er slechts acht tot twaalf. Hij koopt zijn water ook van het water- en rioolbedrijf in Nairobi en betaalde gemiddeld rond de 1000 Keniaanse shilling per maand (€8). Probleem is dat het water momenteel op rantsoen is en hij zijn zes medewerkers steeds vaker naar andere bedrijven moet sturen om water te halen, bedrijven waar hij een shilling per liter betaalt. Volgens hem is het daarom belangrijk om goed te kijken naar een locatie wanneer een carwashbedrijf wordt gestart, het is handig om ergens te zitten waar water niet zo snel een probleem zal zijn.

Lees ook: Carwashmarkt in Kenia een van de snelst groeiende bedrijfstakken

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.