carwash

Jaaroverzicht 2018 II: carwashsector verduurzaamt

In dit tweede jaaroverzicht blikken we terug op bijzondere gebeurtenissen uit de carwashsector. Dat waren er genoeg blijkt uit dit artikel. Deze editie belicht de maanden mei, juni, juli en augustus. Per maand worden twee opmerkelijke nieuwsberichten onder de loep genomen. Er waren veel ontwikkelingen en innovaties te bespeuren in de markt.

Carwashfabrikant Kärcher presenteerde in mei op de Uniti Expo de Klean!Star IQ. Deze nieuwe roll-over knikt vanuit het midden en vormt zich tot een soort pizzapunt. Daardoor wordt het water via de zijkant van de auto afgevoerd. Het nieuwe borstel-concept draait volgens de fabrikant “het aloude principe in de designwereld om.” Door de afzonderlijk van elkaar beweegbare borstelsegmenten vormt de borstel zich echt om de contouren van de auto, zodat er grondig gereinigd kan worden. De roll-over is begin 2019 ook in Nederland te bestellen.

In de warmere maanden kregen veel wasstraten die gebruikmaken van waterrecycling te maken met stankoverlast te maken door temperatuurstijgingen. Het waswater dat vol zit met organische vervuiling gaat door de warmte stinken. Een nieuw ontwikkelde autoshampoo vindt de strijd met nare luchtjes aan. Qlean-tec bedacht een een set van twee producten die werken op basis van enzymen. A-Clean Enzypower recyclet water op een duurzame manier en lost de stankoverlast binnen een aantal dagen op. Ook pakt dit product aanhechtend vuil in de wasstraat, vieze wasborstels en verstopping van leidingen en nozzles aan.

Waterverspilling

Belgische gemeenten luiden bij warmere temperaturen al snel de noodklok als het gaat om ‘waterverspilling’. In enkele Belgische media stond dat de auto niet meer gewassen mag worden. Echter vergat men te vermelden dat het hier ging om het thuis wassen van de auto. De redactie van CarwashPro sprak met Patteaux Gustaaf eigenaar van carwash Sirocco in het Vlaamse Zottegem: “Als mensen thuis de auto wassen, verbruiken ze zo’n 100 tot 150 liter water. Wij wassen auto’s met 750 liter water in onze wasstraat, maar hoeven daarvoor slechts 50 liter vers water te gebruiken.” Het overige water wordt volgens hem gerecycled. Daarnaast benadrukt hij nog een belangrijk punt: “Je krijgt de auto met de hand, zeker met deze hitte, echt niet zo schoon als wij hem in onze carwash krijgen.”

Duurzaamheid is een begrip geworden waar niemand meer omheen kan. ook de carwash branche moet eraan geloven. waterzuivering is dan ook een hot topic. Faritec ontwikkelde lamellen-systeem waarmee vuil uit de recycle-unit gezeefd kan worden. De lamellen filteren het grovere vuil en verspreiden het slib geleidelijker over de bodem van de slibopvang. Doordat water in wasgelegenheden in België tegenwoordig verplicht gerecycled moet worden, vinden de producten gretig aftrek bij onze zuiderburen. Morteza Sharomi vertelde de redactie meer over de werking van het systeem.

Kansen onbenut laten

In juli haalde Christ het nieuws. Otto Christ AG mag zichzelf namelijk tot de de top 100 van de meest innovatieve kleine en middelgrote bedrijven in Duitsland rekenen. Deze top werd voor de 25ste keer samengesteld en het is al de derde keer op rij dat de Duitse carwashfabrikant is opgenomen in de lijst.

De zomer is begonnen waardoor veel cabrio’s weer uit de winterstalling worden gehaald. Om ervoor te zorgen dat er geen schimmel op het dak komt, is een goede reiniging essentieel. Het echt goed reinigen van een cabriodak zou zomaar een mooie extra dienst kunnen vormen in de wasstraat, stelt Remco van Wijck. Als expert in het poetsen van auto’s weet hij waar hij over praat: “Veel wasgelegenheden laten dit soort kansen onbenut.” Goed spoelen is volgens Van Wijck het belangrijkst.

Meer omzet door prijsverhoging

In augustus kwam ondernemer Hans Janssen van Carwash Capelle in het nieuws, nadat hij de prijs van zijn goedkoopste wasprogramma met een halve euro verhoogde. Een stap waar de inmiddels 60 jaar oude ondernemer nog steeds geen spijt van heeft. “De omzet vanuit de brandstoffen blijft maar dalen, daarom is het wasgedeelte nog belangrijker geworden”, zegt hij. Janssen verloor weliswaar wat klanten, maar zijn omzet ging omhoog. Om nog meer en frequenter mensen naar zijn wasstraat te krijgen, is Janssen de samenwerking aangegaan met Walnut. Door middel van hun loyalty-systemen probeert hij mensen vooral te triggeren om de auto vaker te wassen.

Istobal van Eenzet Carwash brengt een nieuwe wasstraat op de markt. De T’Wash 30 brengt de diversiteit en de nieuwste technologie uit de nieuwe M’Nex32 roll-over naar de wasstraat. Hierdoor zou de efficiëntie van een wasbeurt maximaal moeten zijn. De nieuwe machine wordt gekenmerkt door het strakke design en het duurzame waterverbruik. Er is circa tien procent minder water nodig. Door de implementatie van IE3 motoren is ook het stroomverbruik een stuk minder.

Lees ook:  Jaaroverzicht 2018: carwashsector ormarmt techniek en innovatie

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jaaroverzicht 2018 II: carwashsector verduurzaamt | CarwashPro
carwash