‘Er is zeker nog ruimte voor nieuwe carwashes in Nederland’

Het gaat heel goed met de carwashbranche, stelt salesmanager Frank Souer van Christ. De crisis is voorbij en er wordt weer flink geïnvesteerd in wasinstallaties. Ook nieuwbouwprojecten winnen weer aan populariteit. “Ik hoorde ergens iemand zeggen dat Nederland ‘te vol’ is met waslocaties. Onzin!”

Souer merkt dat de zaken zeer goed gaan in zijn vakgebied. “Er wordt veel verkocht door verschillende partijen en de interesse in wasgelegenheden stijgt. De tijd dat men de hand op de knip hield, is gelukkig voorbij. Van een crisis is geen sprake meer. Er komen veel meer aanvragen bij ons binnen en het is opvallend dat er veel nieuwbouwprojecten bijzitten. Tijdens de crisis had je een klein aantal projectaanvragen per jaar, terwijl dat er nu vier tot vijf maal zoveel aanvragen voor nieuwe projecten binnenkomen in hetzelfde tijdsbestek. Ik hoorde ergens iemand zeggen dat Nederland ‘te vol’ is met waslocaties. Onzin! Er is zeker nog ruimte voor nieuwe carwashes en dat merk je dan ook in de markt.”

Verschuiving

Een verschuiving die steeds vaker zichtbaar is in de carwashbranche is de keuze tussen bemand en onbemand. Ondernemers kiezen voor de plaatsing van een kleine, goedkope wasinstallatie of plaatsen peperdure wasstraten in hun waspaleis. Volgens Souer is er nog een andere optie: “Er is een middenweg mogelijk. Steeds meer ondernemers kiezen voor wasstraten uit het middensegment. Deze wasinstallaties leveren een goede kwaliteit, maar nemen veel  minder ruimte in beslag. Ze zijn korter dan de wasstraten die je in grote wasgelegenheden ziet. Voor eigenaren van tankstations die graag een commerciële wasinstallatie willen plaatsen, zijn deze innovatieve en kortere wasstraten heel interessant. Ze maken goed schoon en droog en zijn betaalbaar.”

Een goedkope, basic roll-over is ideaal voor autobedrijven die standaard de occasions van klanten wassen als deze een grote beurt hebben gehad. Belangrijk is echter dat de kosten zo laag mogelijk zijn en de kwaliteit van de wassing zo hoog mogelijk is. Als je echter wasinstallaties voor commercieel gebruik wilt plaatsen, kun je voor een duurder model met meer toeters en bellen kiezen. “Door voor een machine met meerdere opties te kiezen, kun je de wasprijs verhogen. Je hebt dan ook echt iets te bieden”, verduidelijkt Souer. 

Truckwash

Naast ‘reguliere’ wasgelegenheden richt Christ zich ook op grotere voertuigen zoals bussen en trucks. Daarvoor ontwierp het bedrijf onder meer de Magnum-5. “Het gaat hier om een semi-automatische machine. De voorkant van de voertuigen wordt gewassen zoals dat bij een gewone roll-over gebeurt. In het midden blijft de wasinstallatie echter stilstaan, zodat het voertuig er zelf doorheen moet rijden. Vervolgens wordt de achterkant gewassen. Dankzij het slimme ontwerp is de Magnum-5 een vrij korte installatie die weinig ruimte vraagt. Ook in een kleine hal kan deze machine dus geplaatst worden. Ondanks de compactheid van deze innovatie is een goed wasresultaat gewaarborgd. Je kunt een voertuig met een lengte van achttien meter in tweeënhalve minuut met twee wasgangen reinigen”, stelt de salesmanager.

De Magnum-5 is onlangs uitgebreid met een nieuwe functie. Ook de Magnum-3, een ouder model, kan met deze functie worden uitgebreid. “Wat de Magnum-serie onderscheidt van de concurrentie is de borstel positionering. De borstels die aan de zijkant van de installatie zitten, bestaan uit twee delen die afzonderlijk van elkaar bewegen. Dankzij deze uitbreiding kunnen de spiegels en andere moeilijk bereikbare plekken alsnog aangepakt worden en dat zonder tijdverlies. Deze zijborstels kunnen een bus van achttien meter in tweeënhalve minuten reinigen. De hoogte van de onderborstel kan op verzoek van de klant aangepast worden.”

Drogers

Sinds kort is het mogelijk om drogers op deze installaties te plaatsen. “Er kan gekozen worden uit een eenvoudig model of uit een contourvolgende droger. Als een voertuig droog de wasinstallatie moet verlaten, kan dat met onze dak- en blaasmonden”, besluit Souer.

Lees ook:

  • Christ versnelt, verbetert en vereenvoudigt wassen van bussen

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Er is zeker nog ruimte voor nieuwe carwashes in Nederland’ | CarwashPro

‘Er is zeker nog ruimte voor nieuwe carwashes in Nederland’

Het gaat heel goed met de carwashbranche, stelt salesmanager Frank Souer van Christ. De crisis is voorbij en er wordt weer flink geïnvesteerd in wasinstallaties. Ook nieuwbouwprojecten winnen weer aan populariteit. “Ik hoorde ergens iemand zeggen dat Nederland ‘te vol’ is met waslocaties. Onzin!”

Souer merkt dat de zaken zeer goed gaan in zijn vakgebied. “Er wordt veel verkocht door verschillende partijen en de interesse in wasgelegenheden stijgt. De tijd dat men de hand op de knip hield, is gelukkig voorbij. Van een crisis is geen sprake meer. Er komen veel meer aanvragen bij ons binnen en het is opvallend dat er veel nieuwbouwprojecten bijzitten. Tijdens de crisis had je een klein aantal projectaanvragen per jaar, terwijl dat er nu vier tot vijf maal zoveel aanvragen voor nieuwe projecten binnenkomen in hetzelfde tijdsbestek. Ik hoorde ergens iemand zeggen dat Nederland ‘te vol’ is met waslocaties. Onzin! Er is zeker nog ruimte voor nieuwe carwashes en dat merk je dan ook in de markt.”

Verschuiving

Een verschuiving die steeds vaker zichtbaar is in de carwashbranche is de keuze tussen bemand en onbemand. Ondernemers kiezen voor de plaatsing van een kleine, goedkope wasinstallatie of plaatsen peperdure wasstraten in hun waspaleis. Volgens Souer is er nog een andere optie: “Er is een middenweg mogelijk. Steeds meer ondernemers kiezen voor wasstraten uit het middensegment. Deze wasinstallaties leveren een goede kwaliteit, maar nemen veel  minder ruimte in beslag. Ze zijn korter dan de wasstraten die je in grote wasgelegenheden ziet. Voor eigenaren van tankstations die graag een commerciële wasinstallatie willen plaatsen, zijn deze innovatieve en kortere wasstraten heel interessant. Ze maken goed schoon en droog en zijn betaalbaar.”

Een goedkope, basic roll-over is ideaal voor autobedrijven die standaard de occasions van klanten wassen als deze een grote beurt hebben gehad. Belangrijk is echter dat de kosten zo laag mogelijk zijn en de kwaliteit van de wassing zo hoog mogelijk is. Als je echter wasinstallaties voor commercieel gebruik wilt plaatsen, kun je voor een duurder model met meer toeters en bellen kiezen. “Door voor een machine met meerdere opties te kiezen, kun je de wasprijs verhogen. Je hebt dan ook echt iets te bieden”, verduidelijkt Souer. 

Truckwash

Naast ‘reguliere’ wasgelegenheden richt Christ zich ook op grotere voertuigen zoals bussen en trucks. Daarvoor ontwierp het bedrijf onder meer de Magnum-5. “Het gaat hier om een semi-automatische machine. De voorkant van de voertuigen wordt gewassen zoals dat bij een gewone roll-over gebeurt. In het midden blijft de wasinstallatie echter stilstaan, zodat het voertuig er zelf doorheen moet rijden. Vervolgens wordt de achterkant gewassen. Dankzij het slimme ontwerp is de Magnum-5 een vrij korte installatie die weinig ruimte vraagt. Ook in een kleine hal kan deze machine dus geplaatst worden. Ondanks de compactheid van deze innovatie is een goed wasresultaat gewaarborgd. Je kunt een voertuig met een lengte van achttien meter in tweeënhalve minuut met twee wasgangen reinigen”, stelt de salesmanager.

De Magnum-5 is onlangs uitgebreid met een nieuwe functie. Ook de Magnum-3, een ouder model, kan met deze functie worden uitgebreid. “Wat de Magnum-serie onderscheidt van de concurrentie is de borstel positionering. De borstels die aan de zijkant van de installatie zitten, bestaan uit twee delen die afzonderlijk van elkaar bewegen. Dankzij deze uitbreiding kunnen de spiegels en andere moeilijk bereikbare plekken alsnog aangepakt worden en dat zonder tijdverlies. Deze zijborstels kunnen een bus van achttien meter in tweeënhalve minuten reinigen. De hoogte van de onderborstel kan op verzoek van de klant aangepast worden.”

Drogers

Sinds kort is het mogelijk om drogers op deze installaties te plaatsen. “Er kan gekozen worden uit een eenvoudig model of uit een contourvolgende droger. Als een voertuig droog de wasinstallatie moet verlaten, kan dat met onze dak- en blaasmonden”, besluit Souer.

Lees ook:

  • Christ versnelt, verbetert en vereenvoudigt wassen van bussen

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.