Car Wash Transmissies innoveert en breidt uit: ‘We weten waar we kunnen verbeteren’
Car Wash Transmissies (CWT) is volop in ontwikkeling. Het bedrijf breidt niet alleen uit met een tweede pand in Lelystad, maar vernieuwt ook zijn systemen. Waar het ooit begon met de levering van carwashcomponenten, is het sinds een jaar actief in het bouwen van eigen wasstraatconstructies – en met succes. Nu kijkt het bedrijf alweer vooruit naar de volgende innovatie: een eigen conveyorsysteem voor de bandbaan.
Zusterbedrijf K&W Transmissies is gevestigd aan de Poseidonweg in Lelystad. Vanuit dit pand werd ook Car Wash Transmissies draaiende gehouden, maar inmiddels is dit bedrijf uit zijn jasje gegroeid en verhuisd. “Eerst lag de focus op carwashcomponenten als kettingen, kettingwielen en rollen, en dat liep heel goed. Vanaf het moment dat we zelf constructies zijn gaan maken, zijn we zo hard gegroeid dat we een deel van het magazijn in het huidige pand moesten opofferen”, zegt Patrick Ketelaar, mede-eigenaar van Car Wash Transmissies. “Om de vraag naar constructies te kunnen realiseren, hadden we dus echt meer ruimte nodig.”
Die ruimte is er nu, dankzij een reeds opgeleverd nieuwbouw pand in Lelystad, net iets verderop aan de Apolloweg 104. Een deel van het gebouw wordt gebruikt als magazijn voor kettingen, sleeprollen, omkeer- en aandrijfstations, glij- en geleidestrips, en motorreductoren en constructies geschikt voor alle merken wasstraten. De andere helft vormt de productiehal, waar de constructies in eigen beheer worden gelast. Met deze nieuwe locatie hoopt het bedrijf weer een paar jaar vooruit te kunnen.
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
Niet afhankelijk van een merk
Volgens Ketelaar komt het succes van de constructies vooral doordat ze deze zelf produceren. “We hebben geen tussenhandelaren; alle constructies worden vakkundig gelast door onze eigen lassers. De jarenlange expertise van ons zusterbedrijf K&W Productie is daarbij een groot voordeel. Dit team is al jarenlang goed op elkaar ingespeeld, en samen met hen blijven we onze producten constant innoveren en verbeteren.”
Een ander voordeel is dat Car Wash Transmissies niet afhankelijk is van een merk. Mede-eigenaar Diana Hoolwerf legt uit: “We hebben drie zusterbedrijven: K&W Productie, K&W Transmissies en Car Wash Transmissies. Deze bedrijven vullen elkaar aan en die synergie stelt ons in staat om alles op maat te maken voor onze klanten. Het merk van de wasstraat maakt niet uit; onze oplossingen passen altijd.”
Samenwerking
Voor het bouwen van de constructies werkt Car Wash Transmissies nauw samen met businesspartner Maurice Piket. “We zoeken altijd naar samenwerkingen in de markt om een goed product neer te zetten”, zegt Ketelaar. “Maurice Piket heeft veel verstand van installaties en heeft ons destijds meegenomen naar verschillende wasstraten om de stalen constructies te bekijken. Hij kon ons precies laten zien hoe het werkt en waar je op moet letten. Zo is het balletje gaan rollen en zijn we gestart met onze eerste constructies.”
Inmiddels is het nieuws dat Car Wash Transmissies zijn eigen constructies bouwt en levert, wijdverspreid in de Europese carwashmarkt. “Het gaat heel hard en we zijn een flinke voorraad aan het opzetten. We zijn nog relatief nieuw op de markt, maar merken dat er veel behoefte is aan een bedrijf als Car Wash Transmissies.”
Hoolwerf vult aan: “Ons bedrijf bestaat natuurlijk al veel langer en we kennen de wasstraatwereld inmiddels goed. Toch zag Patrick op een gegeven moment in de bestaande constructies een aantal punten die veranderd kon worden ten gunste van de sterkte en kwaliteit van de systemen. Onze positie binnen de branche is hoofdzakelijk in de vervangingsmarkt, en wij richten ons hier grotendeels op. Desondanks worden we toch ook benaderd voor nieuwbouwprojecten. Hierbij proberen wij zoveel mogelijk te schakelen met Maurice Piket, en we gaan deze uitdagingen zeker niet uit de weg. Veel grote leveranciers bouwen complete wasstraten, waarvan de constructies uiteindelijk vervangen moeten worden. Klanten kunnen die vervangingen bij hun oude leverancier laten doen, maar ook bij ons. Steeds meer ondernemers vinden hun weg naar ons voor deze service.”
(Tekst gaat verder onder de foto’s)
Centraal-Europa
Hoolwerf en Ketelaar zijn trots op hoe ver ze al gekomen zijn sinds de start van Car Wash Transmissies. “Het is ons gelukt om nieuwe klanten te binden in inmiddels 13 verschillende landen. Dit zijn landen zowel binnen als buiten Europa”, zegt Hoolwerf. “Een voor CWT interessante markt is naar verwachting ook de Centraal-Europese regio, dit is een groeiende markt waar wij graag meer bekendheid willen hebben. Om deze reden zal Car Wash Transmissies als exposant deelnemen aan het netwerkevenement SHINE dat begin oktober plaats zal vinden in Krakau. We weten nog niet precies wat het ons zal brengen, maar het is belangrijk om erbij te zijn. Je moet je horizon verbreden en de markt verder ontdekken.”
Eigen conveyorsysteem
Hoewel het bedrijf nog maar kort geleden is begonnen met het bouwen van constructies, kijkt het nu al vooruit naar de volgende innovatie: een eigen conveyorsysteem voor banden. “Het gebruik van banden groeit in de branche, maar dat hebben we nog niet zelf in huis”, zegt Ketelaar. Met de nadruk op ‘nog niet,’ want Car Wash Transmissies verkent samen met bandenspecialist Ammeraal de mogelijkheden. “We willen onze eigen bandbaan ontwikkelen in samenwerking met Ammeraal, zodat we ook op kwalitatief niveau een sterk merk kunnen neerzetten.”
Ketelaar bracht onlangs een bezoek aan de Verenigde Staten om bij verschillende wasstraten met een bandenbaan een kijkje te nemen. “Daar worden banden al veel meer gebruikt dan hier in Nederland. Dus samen met onze hoofd R&D ben ik die kant opgegaan om wasstraateigenaren en ‘operators’ te vragen naar hun ervaring. Wat zijn de pluspunten en minpunten, en wat kan beter? We hebben dit bewust met de operators van de wasstraat besproken, dat zijn tenslotte de klanten en de mensen die er dagelijks mee moeten werken. Ons doel met deze band conveyor is om een systeem te ontwikkelen dat eenvoudig in gebruik is en zo min mogelijk onderhoud nodig heeft. En als er toch onderhoud moet gebeuren, moet dat relatief eenvoudig te doen zijn.”
“Het is algemeen bekend dat de investering in een band conveyor groter is dan in een kettingbaan, en daardoor niet voor elke wasstraat interessant is, ook al willen ze dat wel. Wij zien dit als een uitdaging om een prijstechnisch interessant product te ontwerpen, waarbij de kwaliteit niet uit het oog verloren wordt en hoog in het vaandel staat”, aldus Ketelaar.
‘Samen profiteren’
De familie is ervan overtuigd dat ze straks het beste conveyorsysteem kunnen bieden. Ketelaar: “Er zijn veel mensen uit de branche die ons helpen om dit te realiseren. Ammeraal heeft de banden, Maurice de installaties en wij hebben zelf onwijs veel verstand van constructiewerk. Daar zit ook onze meerwaarde. We hebben dertig jaar ervaring op het gebied van kettingen. We weten waar we kunnen verbeteren, en ik durf wel te zeggen dat we door deze samenwerking met onze partners ons kunnen onderscheiden ten opzichte van onze concullega’s.”
“We doen het echt samen, en dat is mooi om te zien”, zegt Hoolwerf. “Het is belangrijk dat de hele branche hiervan profiteert. Je gunt elkaar ook de kans om verder te komen.”
Verder pionieren
De komende maanden ligt de focus volledig op de banden. Car Wash Transmissies hoopt tegen het einde van het jaar een eigen systeem gereed te hebben. “Het lijkt erop dat we begin volgend jaar al de eerste exemplaren kunnen leveren. We hebben dus nog een paar maanden om te produceren, testen en verder te pionieren”, aldus Ketelaar.
Familiebedrijf
In 1987 startte Hans Ketelaar het bedrijf als dochteronderneming van twee Duitse kettingfabrieken. Sinds 2004 is het in eigen beheer en uitgegroeid tot twee ondernemingen: K&W Transmissies en K&W Productie. Drie jaar geleden kwam daar Car Wash Transmissies bij. Hans Ketelaar leidt het bedrijf nu samen met zijn vrouw Diana en hun zoon Patrick Ketelaar.
Lees ook: