Overname

Van Akkeren combineert Greenest Carwash met Carwash Blijdorp: ‘Je moet keihard knokken om succesvol te zijn’

Van Akkeren is momenteel druk bezig om de Greenest Carwash in een nieuw jasje te steken. Foto's: Belinda Meijers/ProMedia

Dave van Akkeren, eigenaar van Carwash Blijdorp, heeft de Greenest Carwash overgenomen. Dit mobiele autowasconcept biedt een alternatief voor de reguliere carwash, omdat klanten niet naar de wasstraat hoeven te rijden; de auto wordt op locatie gewassen.

Door heel Nederland worden franchisenemers ingezet om voertuigen op locatie te reinigen, met minimale hoeveelheden water en biologisch afbreekbare producten die in eigen huis zijn gefabriceerd. Momenteel zijn er dertien franchisenemers actief, die in hun eigen werkgebied bij klanten langsgaan. Dit zijn enerzijds zakelijke klanten, zoals het ministerie van Justitie, Defensie, Greenwheels, de Belastingdienst, Douane Nederland en het Openbaar Ministerie, en anderzijds mkb-bedrijven en particulieren.

Dave van Akkeren, die al franchisenemer was in Rotterdam, nam de Greenest Carwash begin mei over. “Carwash Blijdorp draait goed, maar niet zo goed als de grote jongens. Ik moet er altijd nog wat extra werk bij doen om het draaiende te houden. Daarom ben ik als franchisenemer bij de Greenest Carwash aan de slag gegaan.”

Potentie

Toen duidelijk werd dat de vorige directie van de Greenest Carwash het bedrijf wilde verkopen, was Van Akkeren direct geïnteresseerd. “Ze konden geen geschikte koper vinden, omdat het een nichemarkt is. Bovendien waren ze nog vrij analoog en hadden ze de digitale slag gemist.” Toch zag hij potentie in het concept. “Als franchisenemer wist ik dat er meer uit te halen viel.”

Wat het bedrijf vooral interessant maakt, is de groeiende zakelijke klantenkring en de mogelijkheden voor verdere uitbreiding. “Zakelijke klanten hebben vaak voertuigen die onder cameratoezicht moeten blijven, zoals bij de douane en politie. Ook bedrijven met wagenparken die zo snel zijn gegroeid dat ze moeilijk zelf naar de carwash kunnen rijden, zien hier kansen.” Hij noemt als voorbeeld Greenwheels, dat zo’n 3.000 deelauto’s in eigen beheer heeft. “Zo’n bedrijf in deelvervoer wil dat de auto’s zo veel mogelijk beschikbaar blijven. Daarom gaan wij naar de auto’s toe, openen ze met een eigen pas en maken ze van binnen en buiten schoon, zonder dat de beschikbaarheid van de auto’s in gevaar komt.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Door heel Nederland worden franchisenemers ingezet om voertuigen op locatie te reinigen.

Landelijke dekking

Franchisenemers komen doorgaans één keer per maand bij de klant langs om de auto’s te reinigen. Ze hebben alles bij zich, waaronder een can met water en reinigingsmiddel. Met een eerste doek wordt het grove vuil verwijderd, waarna een tweede doek voor de grondige schoonmaak zorgt. “Je hebt geen water om te lozen, dus qua milieu-eisen zitten we goed,” zegt Van Akkeren. “Per auto gebruiken we zo’n twee liter water, wat flink bespaart op het waterverbruik.”

Elke franchisenemer werkt in zijn eigen regio, die voornamelijk per provincie is opgedeeld. Dit zorgt voor een landelijke dekking. “We werken uitsluitend met zzp’ers, wat ons onderscheidt van andere aanbieders. Iedereen werkt voor zijn eigen centen en dat zie je terug in de motivatie en kwaliteit van het werk.”

Van Akkeren ziet ook voordelen voor de franchisenemers. “Deze ondernemers zijn experts in autowassen, maar hebben hulp nodig bij administratie en klantwerving. Wij zorgen voor ondersteuning en het binnenhalen van grote contracten. Voor elke auto die wordt schoongemaakt, wordt een gedeelte van de omzet aan ons afgedragen. Zo werkt het business model.”

Met de bakfiets

De focus ligt nu op zakelijke klanten. “We willen eerst de zakelijke markt goed opzetten,” zegt Van Akkeren. “We zijn bezig met het uitbreiden van ons klantenbestand, met onder andere deelmaatschappijen, overheidsinstanties en bedrijven met grote pool-wagenparken. Om dat allemaal goed te organiseren is al een hele kluif.”

“Het is belangrijk om de regio’s niet te groot te maken, zodat franchisenemers niet overvraagd worden. Je kan er meer franchisenemers bijzetten, maar dat moet wel precies kloppen met de groei die je doormaakt. Iedere ondernemer moet wel zijn geld kunnen verdienen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

De Greenest Carwash zet in steden die moeilijk toegankelijk zijn met de auto ook bakfietsen in voor het reinigen van voertuigen.

Hoewel de particuliere markt nog klein is, verwacht Van Akkeren dat dit in de toekomst verandert. “We werken bijvoorbeeld met bakfietsen in steden als Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam, omdat deze steden moeilijk toegankelijk zijn met de auto. In die bakfietsen wordt alles meegenomen om de auto te reinigen. Hiermee kunnen we klanten in die steden goed bedienen.”

Zware periode

Volgens Van Akkeren sluit het runnen van de Greenest Carwash goed aan bij zijn werk voor Carwash Blijdorp. Maar dat heeft wel alles te maken met de huidige situatie. Een paar jaar geleden had hij daar heel anders ingestaan. “Ik heb een zware periode gehad met Carwash Blijdorp. Het was een moeilijk begin. Er wordt in de branche niet vaak over gesproken, maar het was moeilijk om een goedlopende wasstraat in een grote stad op te zetten.”

Hij vertelt dat de verwachtingen hoog waren, maar de realiteit tegenviel. “Voordat ik met het bedrijf begon, werd me voorgehouden dat ik een geweldige omzet zou draaien. Er lag een plan voor een flink aantal wassingen, maar uiteindelijk haalde ik die aantallen niet en zat er een groot verschil in. Het gemiddelde bedrag per wassing heb ik echter altijd goed neergezet, dus ik krijg meer betaald per auto dan in het oorspronkelijke plan was opgenomen, waardoor ik toch redelijk in de buurt van de beoogde omzet kom. Maar ondanks dat, ben ik bijna tegen een faillissement aangelopen. Ik had zo met mijn hele gezin op straat kunnen staan. Dat besef heeft er bij mij flink ingehakt. Gelukkig heb ik ervan geleerd en gaat het nu beter.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Van Akkeren heeft een zware periode gehad met Carwash Blijdorp: “Ik had zo met mijn hele gezin op straat kunnen staan. Dat besef heeft er bij mij flink ingehakt.”

Tegengeluid

Van Akkeren vindt het belangrijk om ook een ander geluid te laten horen in een branche die vaak te rooskleurige prognoses geeft. “Je moet keihard knokken om succesvol te zijn, maar zelfs dat biedt geen garanties. Voor mij is het een goede leerweg geweest. Ik besef me dat het voor eenpitters best pittig kan zijn om overeind te blijven. Veel ondernemers redden het niet alleen met autowassen; soms moet je iets extra’s verzinnen om genoeg omzet te halen.”

Hij noemt het een geluk dat hij de moeilijke periode te boven is gekomen. “Nu gaat het goed met Carwash Blijdorp en heb ik meer ruimte om financiële keuzes te maken. Ik heb afgelopen jaar een leidinggevende aangenomen die 70 procent van het werk doet, zodat ik meer tijd heb om de Greenest Carwash verder uit te bouwen.”

In een nieuw jasje

Van Akkeren is momenteel druk bezig om de Greenest Carwash in een nieuw jasje te steken. Er komt een nieuwe website, een reserveringssysteem en een portaal voor facturatie. “Het bedrijf is de afgelopen jaren stil blijven staan, dus we vernieuwen en automatiseren alle processen.”

“De komende twee jaar wil ik zien hoe dit zich ontwikkelt,” vervolgt Van Akkeren. “Misschien sluit de Greenest Carwash wel beter aan bij mijn ambities. Want laten we het vooral niet onderschatten: de carwashbranche brengt veel stress met zich mee. Je bent zeven dagen per week open en moet altijd paraat staan. Gaat de machine kapot, dan ligt het bedrijf stil en verdien je niets. Of er zijn andere zaken waar je aan vastzit. Dat hoort bij ondernemen, dat weet ik. Maar misschien past de bedrijfsvoering van Greenest Carwash veel beter bij mij en geeft het me op termijn meer vrijheid. Ik houd dus in mijn achterhoofd dat er nog van alles kan gebeuren. Ik sta open voor verandering en zie wel wat de toekomst brengt.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Van Akkeren combineert Greenest Carwash met Carwash Blijdorp: ‘Je moet keihard knokken om succesvol te zijn’ | CarwashPro
Overname

Van Akkeren combineert Greenest Carwash met Carwash Blijdorp: ‘Je moet keihard knokken om succesvol te zijn’

Van Akkeren is momenteel druk bezig om de Greenest Carwash in een nieuw jasje te steken. Foto's: Belinda Meijers/ProMedia

Dave van Akkeren, eigenaar van Carwash Blijdorp, heeft de Greenest Carwash overgenomen. Dit mobiele autowasconcept biedt een alternatief voor de reguliere carwash, omdat klanten niet naar de wasstraat hoeven te rijden; de auto wordt op locatie gewassen.

Door heel Nederland worden franchisenemers ingezet om voertuigen op locatie te reinigen, met minimale hoeveelheden water en biologisch afbreekbare producten die in eigen huis zijn gefabriceerd. Momenteel zijn er dertien franchisenemers actief, die in hun eigen werkgebied bij klanten langsgaan. Dit zijn enerzijds zakelijke klanten, zoals het ministerie van Justitie, Defensie, Greenwheels, de Belastingdienst, Douane Nederland en het Openbaar Ministerie, en anderzijds mkb-bedrijven en particulieren.

Dave van Akkeren, die al franchisenemer was in Rotterdam, nam de Greenest Carwash begin mei over. “Carwash Blijdorp draait goed, maar niet zo goed als de grote jongens. Ik moet er altijd nog wat extra werk bij doen om het draaiende te houden. Daarom ben ik als franchisenemer bij de Greenest Carwash aan de slag gegaan.”

Potentie

Toen duidelijk werd dat de vorige directie van de Greenest Carwash het bedrijf wilde verkopen, was Van Akkeren direct geïnteresseerd. “Ze konden geen geschikte koper vinden, omdat het een nichemarkt is. Bovendien waren ze nog vrij analoog en hadden ze de digitale slag gemist.” Toch zag hij potentie in het concept. “Als franchisenemer wist ik dat er meer uit te halen viel.”

Wat het bedrijf vooral interessant maakt, is de groeiende zakelijke klantenkring en de mogelijkheden voor verdere uitbreiding. “Zakelijke klanten hebben vaak voertuigen die onder cameratoezicht moeten blijven, zoals bij de douane en politie. Ook bedrijven met wagenparken die zo snel zijn gegroeid dat ze moeilijk zelf naar de carwash kunnen rijden, zien hier kansen.” Hij noemt als voorbeeld Greenwheels, dat zo’n 3.000 deelauto’s in eigen beheer heeft. “Zo’n bedrijf in deelvervoer wil dat de auto’s zo veel mogelijk beschikbaar blijven. Daarom gaan wij naar de auto’s toe, openen ze met een eigen pas en maken ze van binnen en buiten schoon, zonder dat de beschikbaarheid van de auto’s in gevaar komt.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Door heel Nederland worden franchisenemers ingezet om voertuigen op locatie te reinigen.

Landelijke dekking

Franchisenemers komen doorgaans één keer per maand bij de klant langs om de auto’s te reinigen. Ze hebben alles bij zich, waaronder een can met water en reinigingsmiddel. Met een eerste doek wordt het grove vuil verwijderd, waarna een tweede doek voor de grondige schoonmaak zorgt. “Je hebt geen water om te lozen, dus qua milieu-eisen zitten we goed,” zegt Van Akkeren. “Per auto gebruiken we zo’n twee liter water, wat flink bespaart op het waterverbruik.”

Elke franchisenemer werkt in zijn eigen regio, die voornamelijk per provincie is opgedeeld. Dit zorgt voor een landelijke dekking. “We werken uitsluitend met zzp’ers, wat ons onderscheidt van andere aanbieders. Iedereen werkt voor zijn eigen centen en dat zie je terug in de motivatie en kwaliteit van het werk.”

Van Akkeren ziet ook voordelen voor de franchisenemers. “Deze ondernemers zijn experts in autowassen, maar hebben hulp nodig bij administratie en klantwerving. Wij zorgen voor ondersteuning en het binnenhalen van grote contracten. Voor elke auto die wordt schoongemaakt, wordt een gedeelte van de omzet aan ons afgedragen. Zo werkt het business model.”

Met de bakfiets

De focus ligt nu op zakelijke klanten. “We willen eerst de zakelijke markt goed opzetten,” zegt Van Akkeren. “We zijn bezig met het uitbreiden van ons klantenbestand, met onder andere deelmaatschappijen, overheidsinstanties en bedrijven met grote pool-wagenparken. Om dat allemaal goed te organiseren is al een hele kluif.”

“Het is belangrijk om de regio’s niet te groot te maken, zodat franchisenemers niet overvraagd worden. Je kan er meer franchisenemers bijzetten, maar dat moet wel precies kloppen met de groei die je doormaakt. Iedere ondernemer moet wel zijn geld kunnen verdienen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

De Greenest Carwash zet in steden die moeilijk toegankelijk zijn met de auto ook bakfietsen in voor het reinigen van voertuigen.

Hoewel de particuliere markt nog klein is, verwacht Van Akkeren dat dit in de toekomst verandert. “We werken bijvoorbeeld met bakfietsen in steden als Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam, omdat deze steden moeilijk toegankelijk zijn met de auto. In die bakfietsen wordt alles meegenomen om de auto te reinigen. Hiermee kunnen we klanten in die steden goed bedienen.”

Zware periode

Volgens Van Akkeren sluit het runnen van de Greenest Carwash goed aan bij zijn werk voor Carwash Blijdorp. Maar dat heeft wel alles te maken met de huidige situatie. Een paar jaar geleden had hij daar heel anders ingestaan. “Ik heb een zware periode gehad met Carwash Blijdorp. Het was een moeilijk begin. Er wordt in de branche niet vaak over gesproken, maar het was moeilijk om een goedlopende wasstraat in een grote stad op te zetten.”

Hij vertelt dat de verwachtingen hoog waren, maar de realiteit tegenviel. “Voordat ik met het bedrijf begon, werd me voorgehouden dat ik een geweldige omzet zou draaien. Er lag een plan voor een flink aantal wassingen, maar uiteindelijk haalde ik die aantallen niet en zat er een groot verschil in. Het gemiddelde bedrag per wassing heb ik echter altijd goed neergezet, dus ik krijg meer betaald per auto dan in het oorspronkelijke plan was opgenomen, waardoor ik toch redelijk in de buurt van de beoogde omzet kom. Maar ondanks dat, ben ik bijna tegen een faillissement aangelopen. Ik had zo met mijn hele gezin op straat kunnen staan. Dat besef heeft er bij mij flink ingehakt. Gelukkig heb ik ervan geleerd en gaat het nu beter.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Van Akkeren heeft een zware periode gehad met Carwash Blijdorp: “Ik had zo met mijn hele gezin op straat kunnen staan. Dat besef heeft er bij mij flink ingehakt.”

Tegengeluid

Van Akkeren vindt het belangrijk om ook een ander geluid te laten horen in een branche die vaak te rooskleurige prognoses geeft. “Je moet keihard knokken om succesvol te zijn, maar zelfs dat biedt geen garanties. Voor mij is het een goede leerweg geweest. Ik besef me dat het voor eenpitters best pittig kan zijn om overeind te blijven. Veel ondernemers redden het niet alleen met autowassen; soms moet je iets extra’s verzinnen om genoeg omzet te halen.”

Hij noemt het een geluk dat hij de moeilijke periode te boven is gekomen. “Nu gaat het goed met Carwash Blijdorp en heb ik meer ruimte om financiële keuzes te maken. Ik heb afgelopen jaar een leidinggevende aangenomen die 70 procent van het werk doet, zodat ik meer tijd heb om de Greenest Carwash verder uit te bouwen.”

In een nieuw jasje

Van Akkeren is momenteel druk bezig om de Greenest Carwash in een nieuw jasje te steken. Er komt een nieuwe website, een reserveringssysteem en een portaal voor facturatie. “Het bedrijf is de afgelopen jaren stil blijven staan, dus we vernieuwen en automatiseren alle processen.”

“De komende twee jaar wil ik zien hoe dit zich ontwikkelt,” vervolgt Van Akkeren. “Misschien sluit de Greenest Carwash wel beter aan bij mijn ambities. Want laten we het vooral niet onderschatten: de carwashbranche brengt veel stress met zich mee. Je bent zeven dagen per week open en moet altijd paraat staan. Gaat de machine kapot, dan ligt het bedrijf stil en verdien je niets. Of er zijn andere zaken waar je aan vastzit. Dat hoort bij ondernemen, dat weet ik. Maar misschien past de bedrijfsvoering van Greenest Carwash veel beter bij mij en geeft het me op termijn meer vrijheid. Ik houd dus in mijn achterhoofd dat er nog van alles kan gebeuren. Ik sta open voor verandering en zie wel wat de toekomst brengt.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.